Laurin & Klement CCR | foto: Bonham

Neoriginální motorku Laurin & Klement vydražili za 1,2 milionu

  • 1
Slavná Bonhamova aukční síň připravila dražbu, ve které se prodávalo téměř tři sta motocyklů ze sbírky rakouského sběratele Fritze Ehna. Nejdražší vydraženou položkou byl nakonec motocykl Laurin & Klement prodaný za 38 900 liber. To je v přepočtu 1 128 000 korun, uvedly České Motocyklové Noviny.

Dražbu 274 motocyklů z třísetkusové sbírky odůvodnil Ehn slovy: "O prodeji rozhodlo více důvodů. Jedním z nich je, že ve svých šestasedmdesáti letech nemám žádné potomky, kterým bych mohl sbírku předat."
 
Dražba nakonec přinesla rakouskému sběrateli přes milion liber (29 milionů korun). Nejdražší položkou byl motocykl L&K, ale do "top ten" se dostal ještě další český stroj - Čechie z roku 1927.

Rakouský sběratel motorek Fritz Ehn

V dražbě byly i sportovní motocykly. Za 11,5 tisíce liber se například prodala Suzuki RG 500 po Toni Mangovi. O tisíc liber méně pak Ehn získal za legendární Suzuki Katanu. Aukcí ale prošly třeba i mopedy Puch z 90. let, které vynesly 58 liber.

Bonhamův aukční katalog vedl motocykl Laurin & Klement typ CCR jako položku pod číslem 266, píší ČMN.
 
V popisu motorky se uvádí: Motocykl byl vyroben v roce 1904. Profesor Ehn jej zakoupil ve Vídni roku 1969 od dcery prvního majitele, který motocykl zakoupil v roce jeho výroby. Kompletní renovací prošel v roce 1972 v Rossiho dílně.
 
"Když porovnáte fotografii z katalogu a původní stroj vyobrazený v prvním dílu knihy Naše motocykly od Libora Marčíka, nemůžete se ubránit dojmu, že se jedná o dva rozdílné stroje," píší noviny. Autor knihy říká: "Je to taková poloreplika."
 
"Protože tam není původní odpařovací systém, ale karburátor, musí to mít i nádrž nad ním. Ta původní v rámu slouží už jen jako dekorace. Také je tam vysokonapěťové zapalování místo nízkonapěťového," vysvětluje Libor Marčík.
 
Původně se očekávala částka 20 tisíc liber, v dražbě se ale nakonec vyhoupla téměř na dvojnásobek, uvedly ČMN.
 
CCR byl sportovní dvouválec do V o objemu 812 cm3 s vysokým výkonem pět koní vhodný k sajdkáru. Jeho výroba trvala přibližně do roku 1910 a za tu dobu brány továrny opustilo asi 500 kusů. "Do dnešních dnů se dochovalo dvacet až třicet exemplářů, jeden mají v Národním technickém muzeu," uvádí Petr Pour z Českých Motocyklových Novin.
 
"Věnoval jim ho samotný Václav Klement, ale v roce 1930 ho renovoval, takže je udělaný podle jeho tehdejšího citu, a tedy nevypadá přesně jako v době svého vzniku."

Deset nejdražších v aukci sbírky Fritze Ehna cena (eur)
Laurin & Klement CCR, 1904 38 900
Brough Superior, 1935

36 700

Vincent Black Shadow, 1952

35 600

Vincent Black Prince, 1955

34 500

MV Agusta 750 America, 1976

32 200

Böhmerland – Čechie, 1927

32 200

Neander P3, 1929

31 050

Vincent Rapide, 1950

24 150

BMW R 47, 1927

21 850

Ardie Silberpfeil, 1931

20 700