Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nepřátelé na cestách: únava a vedro

aktualizováno 
- Průměrný řidič ne zkušený profesionál a také ne začátečník - je zpravidla po čtyřech stovkách kilometrů bez odpočinku unaven. Připomíná to psycholog Karel Havlík z Centra psychologie práce pro jihozápadní Čechy a upřesňuje, že únava nastupuje plíživě, sotva postřehnutelně. "Řidič ztrácí koncentraci, klesá mu zraková ostrost a těžknou víčka. Někdy mívá nepříjemné pocity chladu či tepla, bolí ho záda, cítí sucho v ústech a napětí ve svalech," vypočítává psycholog signály únavy. "Průvodním jevem vrcholící únavy bývá také zdání, že vozidlo jede rychleji, než ukazuje tachometr.
Objevují se potíže při řazení rychlostí a dělají se mžitky před očima, které mohou vystřídat optické klamy," konstatuje Karel Havlík a varuje: "Nezastavit ani po zmíněných kritických příznacích - to znamená prakticky jistou havárii." Známky psychické únavy výrazně rostou po ujetí 200 až 300 kilometrů nebo po třech až čtyřech hodinách nepřetržité jízdy. "Ze statistik plyne, že šedesát procent řidičů selže po třetí hodině cesty bez přestávky," sděluje Karel Havlík a dává k dispozici i další fakta: "Bez patřičného odpočinku únava za volantem strmě stoupá zejména mezi dvanáctou a patnáctou hodinou a pak po dvaadvacáté hodině." Dalším nepřítelem řidičů na dlouhých letních cestách je vedro. "Při venkovní teplotě kolem třiceti stupňů Celsia nad nulou je i ve světlém, řádně větraném autě v průměru o pět až deset stupňů víc. V tmavém nebo černém vozidle panuje výheň," uvádí psycholog Karel Havlík a připomíná, že lidské tělo na to reaguje zrychlením krevního oběhu, prokrvením kůže, vyšším krevním tlakem a pocením. "Člověk může potem ztratit až jedenáct litrů vody za den, což je velmi nebezpečné. Krev se v takové situaci zahušťuje a srdce musí k zachování krevního oběhu vynaložit mimořádnou energii. Není divu, že někdy selhává," říká Karel Havlík a míní, že řidiči s ne zcela zdravým srdcem či s vysokým tlakem, a zvláště lidé po infarktu by měli důkladně vážit, zda se na dlouhou cestu ve vedrech vůbec vydají. Vedro působí na psychiku: klesá duševní potence, prodlužují se reakční doby. "I fyzicky zdraví řidiči udělají při třicetistupňových vedrech třeba cestou balkánskými státy dobře, když mezi jedenáctou a šestnáctou hodinou auta odstaví," konstatuje Karel Havlík. "Ne náhodou v těch zemích ve zmíněném čase utichají krámky i ulice. Tamní lidé dobře vědí, proč tou dobou nejsou nijak zvlášť aktivní."

Dovolenkové cesty mnohdy bývají náročné na psychiku řidiče.

Autor:




Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.