Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nerealizované moskviče: MPV i automatická převodovka

  20:23aktualizováno  20:23
Zdánlivě konzervativní automobilka má ve své historii několik velice pozoruhodných prototypů. Některé patřily k dobové technologické špičce a použitá technika často konkurovala tomu nejlepšímu ze západní automobilové produkce. Východní blok tak poznal prvního předchůdce MPV již v roce 1964 a o devět let později limuzínu s nezávisle zavěšenými koly a samočinnou převodovkou.

MOSKVIČ

VELKÁ PŘÍLOHA ...zde

V bohatýrských šedesátých a sedmdesátých letech vznikla celá řada zajímavých nerealizovaných modelů. Moskvič se pokoušel mj. vyrábět terénní vozy, ovšem prototypy 415 a 416, vycházející z amerického Jeepu, se výroby nedočkaly. Stejně dopadl i moderně tvarovaný typ 2150 ze sedmdesátých let.

MPV s předním pohonem
Vzniklo jako prototyp již v roce 1964. Jmenovalo se nejprve PT, později NAMI-107 Vasilek a nechyběla mu řada progresivních řešení, jako vpředu napříč uložený motor, prostorový rám s uchycenými vnějšími plastovými panely a sedadla ze vstřikované polyuretanové pěny. Zajímavostí byly posuvné pedály. Bohužel i tato nadčasová konstrukce doplatila na nedostatek zájmu a peněz.

Moskvič 3-5-6

Na automat pro masy nedošlo
V sedmdesátých letech přišly další dva prototypy; 3-5-3 vznikl v roce 1970 jako prodloužená verze limuzíny 412, zajímavější ovšem byl 3-5-6 z roku 1973. Nově tvarovaný sedan s přepracovaným podvozkem poháněla dvoukarburátorová osmnáctistovka o výkonu 103 k prostřednictvím samočinné převodovky Borg-Warner!

Roku 1974 přišel prototyp C1 s karoserií, vzhledově blízkou Saabu 900. Zážehová patnáctistovka byla převrtána na 1700 cm³ a vyvíjela 81 k. Vůz dostal zcela nový podvozek se vzpěrami McPherson vpředu a nezávisle zavěšenými zadními poháněnými koly - podobně jako tehdejší BMW. O dva roky později následoval C2, podobný kadettu, na kterém se ověřovaly nejmodernější prvky pasivní bezpečnosti.

NAMI-107 Vasilek

Moskvič = východní BMW
Roku 1976 vznikl i C3, s technikou převzatou z C1 a karoserií, vzhledově podobnou budoucímu produkčnímu typu 2141 Aleko. Do výroby bylo počítáno i s verzí sedan a prototypové zkoušky probíhaly i srovnáváním s BMW 520. C4 s nádhernou sportovní karoserií bohužel zůstal jen na papíře.

Roku 1988 došlo na další pokus o velkoprostorové auto - i českému publiku známý projekt tvůrčího studia NAMI, pojmenovaný Debut-2, nedosáhl sériové výroby, stejně jako další prototyp z téhož roku, sedmimístný 2139-Arbat s moderním designem, posuvnými bočními dveřmi a otočnými sedadly.

Moskvič 412 zažil i bezstarostná šedesátá léta

Autoři:




Nejčtenější

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Další z rubriky

Brno Revival Mezi pavilony
VIDEO: Bugatka stará 91 let řádí v Brně, až dlažební kostky létají

Někdo by řekl, že jezdit takto se skoro se stoletým autem je skoro svatokrádež. Ale ta nádherná oprýskaná bugatka, celá od oleje a s orezlým výfukem, je...  celý článek

Audi Asso di Picche
VIDEO: Pikové eso je zapomenutá designová perla

Pikové eso, italsky Asso di Picche, je jeden z prvních konceptů Audi. Kdo se rád dívá na auta, pozná v něm na první pohled tužku jednoho z nejslavnějších...  celý článek

Výstava amerických bouráků upravených ve stylu „lowrider“ v Petersenově...
Autofotka týdne: Podvozek proklatě nízko

Chvilku dřou břichem po zemi, pak zas jako by měly chůdy; speciální odnoži tuningu aut se dostalo pocty, má extra výstavu ve slavném automobilovém muzeu v Los...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.