Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nerovný souboj: crashtest lokomotivy proti autu

  19:00aktualizováno  21. října 11:32
Jak vypadá srážka rozjeté lokomotivy a osobního automobilu na železničním přejezdu dnes předvedli železničáři v plzeňském depu Správy železniční dopravní cesty. V Česku to byla vůbec první skutečná demonstrace nehody, jakých se každoročně na železničních přejezdech v zemi odehraje víc než dvě stovky.
V Plzni se vlak s autem střetl pro potřeby filmařů. Natáčel se tak jeden díl preventivního pořadu Stop, který vysílá Česká televize.

"Ten díl (preventivního seriálu) má ukázat hlavně tu destruktivní sílu, podtrhnout to, proč zákon o dráhách jasně dává stoprocentní přednost drážním vozidlům před účastníky silničního provozu. Je to jedna z dalších akcí, jak apelovat na řidiče a na jejich chování na železničních přejezdech," řekl ČTK mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Pavel Halla. Podle něj je stále mnoho řidičů, kteří pravidla na přejezdech nedodržují, řádně se nerozhlédnou, nebo i vědomě riskují a nerespektují stažené závory či výstražná světla.

Drtivou většinu nehod na přejezdech zaviní řidiči aut

Jen letos se do dnešního dne stalo na přejezdech 184 nehod, při nichž zemřelo 32 lidí a 71 se zranilo. Loni to bylo za celý rok 247 nehod na přejezdech, při nichž zemřelo 45 lidí. "Zatímco při silničních nehodách je smrtelná přibližně každá třístá, u nehod na přejezdech končí smrtí zhruba každá šestá," upozornil mluvčí Drážní inspekce Jan Kučera.

I když lokomotiva jela rychlostí pouze 25 kilometrů v hodině, osobní vůz, který zachytila na přejezdu, před sebou vláčela desítky metrů. "Kdo zná základy fyziky, když si srovná osmdesátitunovou lokomotivu a vedle toho řidiče v osobním autě, vidí, že šance na přežití v autě není příliš velká," konstatoval Jakub Ptačinský z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

Smyslem nahrané nehody je podle něj zejména vyburcovat řidiče a apelovat na ně, aby dodržovali pravidla. Díky podrobným záběrům několika kamer, včetně kamer z lokomotivy a vnitřku auta, se o reálném průběhu srážky dozvědí víc odborníci a vyšetřovatelé, kteří se nehodami zabývají.

Praktické zkušenosti s železničními nehodami mají také hasiči SŽDC. "Ten střet osobního vozidla s lokomotivou nebo s celým vlakem je poměrně nerovný souboj. Lokomotiva s vlakem váží nepoměrně víc, dá se říci třeba 200 tun oproti tunovému autu. Následky bývají takřka vždy tragické, téměř není šance na přežití," doplnil plzeňský drážní hasič Václav Strejc.

Nejednou zasahoval u nehod, kdy rozjetý vlak před sebou doslova hrnul zdemolované auto od přejezdu i několik stovek metrů, než se mu podařilo zastavit.

V Česku je 8296 železničních přejezdů různého typu zabezpečení. "Do budoucna bychom chtěli počet přejezdů snižovat, například tam, kde se různě zdvojují, ztrojují," doplnil Halla. V Plzeňském kraji je 560 přejezdů, z toho 275 je zabezpečeno závorami a světelnou signalizací nebo jen světelnou signalizací, ostatní jsou zabezpečeny křížem nebo křížem a značkou Stop.

Autoři: ,




Nejčtenější

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.