Nerovný souboj: crashtest lokomotivy proti autu

  • 97
Jak vypadá srážka rozjeté lokomotivy a osobního automobilu na železničním přejezdu dnes předvedli železničáři v plzeňském depu Správy železniční dopravní cesty. V Česku to byla vůbec první skutečná demonstrace nehody, jakých se každoročně na železničních přejezdech v zemi odehraje víc než dvě stovky.
V Plzni se vlak s autem střetl pro potřeby filmařů. Natáčel se tak jeden díl preventivního pořadu Stop, který vysílá Česká televize.

"Ten díl (preventivního seriálu) má ukázat hlavně tu destruktivní sílu, podtrhnout to, proč zákon o dráhách jasně dává stoprocentní přednost drážním vozidlům před účastníky silničního provozu. Je to jedna z dalších akcí, jak apelovat na řidiče a na jejich chování na železničních přejezdech," řekl ČTK mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Pavel Halla. Podle něj je stále mnoho řidičů, kteří pravidla na přejezdech nedodržují, řádně se nerozhlédnou, nebo i vědomě riskují a nerespektují stažené závory či výstražná světla.

Drtivou většinu nehod na přejezdech zaviní řidiči aut

Jen letos se do dnešního dne stalo na přejezdech 184 nehod, při nichž zemřelo 32 lidí a 71 se zranilo. Loni to bylo za celý rok 247 nehod na přejezdech, při nichž zemřelo 45 lidí. "Zatímco při silničních nehodách je smrtelná přibližně každá třístá, u nehod na přejezdech končí smrtí zhruba každá šestá," upozornil mluvčí Drážní inspekce Jan Kučera.

I když lokomotiva jela rychlostí pouze 25 kilometrů v hodině, osobní vůz, který zachytila na přejezdu, před sebou vláčela desítky metrů. "Kdo zná základy fyziky, když si srovná osmdesátitunovou lokomotivu a vedle toho řidiče v osobním autě, vidí, že šance na přežití v autě není příliš velká," konstatoval Jakub Ptačinský z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

Smyslem nahrané nehody je podle něj zejména vyburcovat řidiče a apelovat na ně, aby dodržovali pravidla. Díky podrobným záběrům několika kamer, včetně kamer z lokomotivy a vnitřku auta, se o reálném průběhu srážky dozvědí víc odborníci a vyšetřovatelé, kteří se nehodami zabývají.

Praktické zkušenosti s železničními nehodami mají také hasiči SŽDC. "Ten střet osobního vozidla s lokomotivou nebo s celým vlakem je poměrně nerovný souboj. Lokomotiva s vlakem váží nepoměrně víc, dá se říci třeba 200 tun oproti tunovému autu. Následky bývají takřka vždy tragické, téměř není šance na přežití," doplnil plzeňský drážní hasič Václav Strejc.

Nejednou zasahoval u nehod, kdy rozjetý vlak před sebou doslova hrnul zdemolované auto od přejezdu i několik stovek metrů, než se mu podařilo zastavit.

V Česku je 8296 železničních přejezdů různého typu zabezpečení. "Do budoucna bychom chtěli počet přejezdů snižovat, například tam, kde se různě zdvojují, ztrojují," doplnil Halla. V Plzeňském kraji je 560 přejezdů, z toho 275 je zabezpečeno závorami a světelnou signalizací nebo jen světelnou signalizací, ostatní jsou zabezpečeny křížem nebo křížem a značkou Stop.

,