Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nesmrtelná motorářská fosilie: legendární osmiválec small-block

aktualizováno 
Je to téměř neuvěřitelné, ale koncern General Motors před nedávnem vyrobil stomiliontý osmiválec legendární řady Small-block. Obří osmiválec se přitom ani v dnešní době downsizingu nechystá na odchod a stále bude tvořit pilíř nabídky GM.

Motor Chevrolet Small-block | foto: General Motors

Původní osmiválec small-block se poprvé objevil pod kapotou Chevroletu Corvette v roce 1955. První varianta měla objem 4,3 litru a výkon 165 koní (123 kW) – z dnešního pohledu poměrně směšnou hodnotu. Jenže už krátce po uvedení small-block překvapoval svými parametry – verze z roku 1957 byla například jedním z prvních motorů, který dosahoval výkonu jeden kůň na jeden kubický palec. Zajímavostí také je, že původní motor se z rýsovacích pláten do výroby dostal za pouhých patnáct týdnů.

Svými parametry udivuje small-block dodnes. Právě kombinace jednoduché konstrukce, levné výroby, vysokého výkonu, relativně příznivé spotřeby a nebývalé spolehlivosti jsou tím, co zajistilo tomuto na první pohled obyčejnému osmiválci dlouhověkost a nyní i víc než sto milionů vyrobených kusů.

Small Block od svého uvedení v roce 1955 prošel pochopitelně celou řadou změn a dnes vyráběné motory už mají s tím původním pramálo společného. Charakteristický rozvod OHV a dva ventily na válec zůstaly i přes řadu inovací zachovány. Dnes se motor small-block vyrábí už ve své čtvrté generaci a Chevrolet chystá pátou. I ta zůstane věrna tradici.

Úplně původní small-block se ale vyráběl až do roku 2003, už od devadesátých let jej ale postupně nahrazovaly druhá a třetí generace s označením LT a LS. Dodnes ale původní motor vzniká v malých sériích v pobočce GM v Mexiku jako náhradní díl, stavebnicový motor například do hot-rodů nebo jako verze pro námořní a průmyslové použití. První generace je ze všech small-blocků nejúspěšnější, vyrobilo se jí přes devadesát milionů kusů.

Není divu, motor zažil největší rozmach silničních křižníků, přežil ropnou krizi a stal se z něj výkonný motor, který přivedl GM až do jednadvacátého století. Nástupci už přece jenom přišli do doby, kdy se objem motorů postupně snižuje a při současném tlaku na snižování spotřeby a emisí je možná trochu zázrak, že small-block stále ještě přežívá. Vlastně ne jenom přežívá, v posledních letech se mu opět daří nadmíru dobře.

Small-block pro všechny

V průběhu historie se podíval pod kapotu vozů snad každé značky osobních vozů koncernu GM, která během života motoru existovala. Samozřejmě jsou výjimky – small-block nikdy nebyl pod kapotou vozů dnes již mrtvé značky Saturn, nedostalo jej žádné daewoo ani chevrolet s původem v Koreji. Pochopitelně jej během relativně krátké epizody pod GM nedostal ani žádný z vozů Lotus, a small-block se také vyhnul vozům značky Geo a dalším malým značkám. Pod kapotou vozů Chevrolet, GMC, Buick, Cadillac, Vauxhall, Opel, Holden, Oldsmobile, Pontiac, Hummer a Saab se alespoň jednou small-block objevil. V případě opelu to bylo u modelu Diplomat vyráběného ve dvou generacích v letech 1964–1977.

Právě Opel je v současnosti jedinou značkou koncernu, která vůz s motorem small-block nenabízí a pravděpodobně také dlouho nabízet nebude. Posledním pokusem o umístění osmiválce pod kapotu opelu byl koncept Opel Omega V8 z roku 2000. Do výroby se ale nikdy nedostal kvůli obavám, že by se mohl motor při dlouhých dálničních sprintech po německých autobahnech poškodit.

I tyto obavy dnes mohou působí úsměvně. Small-block ve své čtvrté generaci (pro zmatení – je to druhá generace řady LS) patří k nejvýkonnějším motorům na světě a v přeplňované verzi pod kapotou Chevroletu Corvette ZR1 s výkonem 647 koní (476 kW) je doslova k neutahání. Právě tento motor LS9 se stal oním sto miliontým jubilantem.

O kvalitách motoru small-block jasně vypovídá i fakt, že přežil prakticky všechny ostatní osmiválce koncernu GM – včetně velmi moderních motorů Northstar z dílen Cadillacu. I tato luxusní značka dnes ve svých modelech využívá nejmodernější verze motoru small-block.

Dohromady najdeme legendární motor pod kapotou více než desítky modelů koncernu GM. Small-block je také velmi populární jako pohonná jednotka různých malosériových vozů a zakázkově stavěných kousků. Mezi posledními, kdo začal tento motor používat, je z mrtvých vstalá automobilka TVR.

Small-block se dnes vyrábí ve verzích s objemem od 4,8 do 7 litrů, s atmosférickým plněním i přeplňováním kompresorem s výkonem od 302 do 647 koní. Všem je stále společný rozvod OHV a dva ventily na válec, motory čtvrté generace se ale chlubí i moderními prvky jako je variabilní časování a zdvih ventilů nebo vypínání válců, může být vybaven i přímým vstřikem paliva. Většina výkonnějších variant má hliníkový blok motoru, verze určené pro americké trucky (pick-upy) a SUV mívají i litinový blok. Tyto motory většinou nesou obchodní označení Vortec.

Hliníkový small-block překvapí i přes svou koncepčně starou konstrukci řadou svých parametrů. Tento motor je například menší a lehčí než většina podobně výkonných soupeřů současnosti, včetně třeba osmiválců z BMW M3 nebo 4.2 FSI z Audi R8.

Fotogalerie

S těmito motory má také naprosto srovnatelnou spotřebu – u základního modelu Corvette C6 s motorem 6,2 litru o výkonu 437 koní udává u nás Chevrolet spotřebu 20,7 litru ve městě, 9,0 litru mimo město a 13,3 litru spotřebu kombinovanou. Audi R8 4.2 FSI má kombinovanou spotřebu 14,2 litru (město 20,4, mimo město 9,6 litru), na 13,3 klesá s převodovkou R-tronic. BMW M3 v provedení kupé má s manuální převodovkou udávané hodnoty spotřeby 17,7 (město), 9,3 (mimo město) a 12,4 (kombinace) litru benzinu na 100 kilometrů. Notně slabší (385 koní) pětilitrový osmiválec Jaguar má v modelu XK kombinovanou spotřebu 11,2 litru. Výhodou osmiválce v Chevroletu Corvette je přitom fakt, že na rozdíl od konkurentů si vystačí s klasickým 95oktanovým benzinem.

Koncern GM před nedávnem investoval do vylepšení továren, kde se motor small-block vyrábí, přes 630 milionů dolarů a celkem mají investice do budoucích výrobních kapacit motorů přesáhnout miliardu dolarů. Tím také koncern dává jasně najevo, že small-block se nás rozhodně nechystá v blízké budoucnosti opustit.





Nejčtenější

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Yeti Monte Carlo
V Rusku stahují kvůli technickým potížím několik modelů Škoda

Volkswagen svolá na ruském trhu 3463 automobilů, včetně vozů Škoda Octavia, Yeti a Rapid. Koncern o tom informoval tamní úřady. Podle nich jsou důvodem...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.