Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nespolehlivý řidič?

aktualizováno 
- Policisté si pochvalují, že drží v ruce nástroj na neukázněné řidiče. Motoristé ale oponují, že policie má nepřiměřenou a možná i k pomstám či k vymáhání úplatků zneužitelnou pravomoc. Přitom obě strany hovoří o tomtéž: o půldruhého roku platném rozhodnutí, na jehož základě policie může motoristovi, který je uznán jako takzvaně nespolehlivý,odebrat řidičské oprávnění. »Za nespolehlivého policie považuje řidiče, který se v posledních třech letech opakovaně dopustil přestupku proti bezpečnosti provozu, z jehož povahy vyplývá, že nemá dostatek kázně,« konstatuje šéf dopravní policie Zdeněk Bambas. »Požádat o navrácení dokladů pak lze nejdřív po šesti měsících.«
»Celkové pojetí tohoto problému není šťastné. Předpis je obecný a zneužitelný,« netají se s kritikou novelizované vyhlášky ministerstva vnitra o řidičských průkazech, na jejímž základě lze řidičské průkazy zadržovat, právník Michal Dlabola ze společnosti D.A.S., která se zabývá právní ochranou motoristů. »Přitom mnozí lidé jsou na řidičském průkazu existenčně závislí,« upozorňuje Dlabola. Jeho výtkám o neprůhlednosti současného systému dává částečně za pravdu i Zdeněk Bambas: »Jistě, není to optimální. Proto si hodně slibujeme od budoucího bodového systém u, který vyjde ze západoevropských zkušeností.«

Nejistota zatím platí

Olomoucký řidič Michal Preiss vyjádřil to, co si myslí mnozí jeho kolegové: »Při silniční kontrole není jasné,jak je konkrétní přestupek hodnocen v policejní evidenci. Nevím, co určuje závažnost přestupku. Budu mít záznam, když špatně zaparkuji? Nebo záleží na výši pokuty?« ptá se Preiss. Stejně jako jiní lidé neví, že policejní prezident vydal vnitřní směrnici, v níž jsou vyjmenovány alespoň některé přestupky, z nichž se vyvozuje nedostatek řidičovy kázně. »Směrnice má sloužit jen policistům při posuzování konkrétních případů,« vysvětluje Zdeněk Bambas. »Ale myslím, že se objevila i v tisku.« Takovému přístupu se právník a znalec zahraničních silničních předpisů Zdeněk Svátek podivuje: »Směrnice by měla být součástí vyhlášky a řidiči by ji měli znát, aby bylo jasno. Nelze spoléhat jen na média,« míní Svátek. Z policejních směrnic plyne, že vedle všech dopravních nehod a jízdy pod vlivem alkoholu se automaticky eviduje také rychlá jízda. »Zapisují se přestupky s pokutou od 500 korun, ale některé i bez ohledu na částku,« naznačuje Stanislav Huml, ředitel dopravní policie středních Čech.

Není přestupek jako přestupek

»Projížděla jsem úzkou ulicí za popelářským vozem. Když se silnice trochu rozšířila, tak jsem se rozhodla pomalu projet. Přitom jsem si odřela favorita,« vypráví svůj příběh řidička ze Zlína, která si přeje zůstat v anonymitě,aby na ni policisté příště nebyli ještě přísnější. »Jako řidička s třicetiletou praxí vím, co se patří, a tak jsem zavolala policii, byť jsem škodu měla jen já. Dostala jsem pak pokutu, a protože jsem způsobila malou dopravní nehodu, mám v evidenci přestupek, z něhož plyne můj nedostatek kázně.« Zdeněk Bambas podobné příběhy obecně komentuje tím, že se ve správním řízení, které případnému odejmutí řidičského oprávnění vždy předcházejí, zvažuje závažnost jednotlivých přestupků. »Určitě se nedá srovnat míra nekázně u někoho, kdo si pomačká plechy při popojíždění ulicí, s jiným, kdo se prohání obcí stopadesátikilometrovou rychlostí,« říká ředitel dopravní policie České republiky. Každý řidič má navíc právo jednou ročně zdarma vidět svou evidenční kartu. Stačí jen zajít na dopravní inspektorát podle místa bydliště a policisté buď zájemci údaje ukážou přímo v počítačové evidenci nebo zhotoví výpis. »Pokud chce motorista vidět svoji kartu častěji, je to možné po zaplacení padesátikorunového správního poplatku,« doplňuje Bambas.

Regiony mají různý metr

Obecně formulovaná vyhláška umožňuje policistům různý přístup k věci. »Předvoláváme motoristy, v jejichž evidenční kartě se objeví třikrát stejný přestupek. Nejdřív je varujeme, o řidičský průkaz napoprvé nepřijdou,« informuje vedoucí karlovarského dopravního inspektorátu Karel Ptáček. Přísnější ale jsou kupříkladu středočeští policisté. »V regionu je mnoho nehod, na silnicích přibývá mrtvých,« vysvětluje Stanislav Huml. »Přesto řidičáky bereme až po třech přestupcích, jinak by to bylo příliš tvrdé. Letos tak přišlo o řidičský průkaz zatím na čtyři sta nespolehlivých řidičů.« V dalších místech republiky se jedná většinou jen o desítky zadržených dokladů. Výjimkou je i severní Morava se 130 případy do letošního srpna.

Začne se od nuly

»V optimálním případě se nového zákona o bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích dočkáme nejdřív na jaře roku 2000,« tvrdí Václav Špička z Autoklubu České republiky. A zdůrazňuje, že kromě zákazu telefonování za jízdy nebo povinného používání dětských autosedaček a dalšího by měla novinka zavést takzvaný bodový systém hodnocení přestupků. Pokud bude skutečně schválen v připravené podobě, přijde motorista o doklady, jakmile získá 12 trestných bodů. Obavy motoristů, že jim policie zpětně oboduje už spáchané přestupky, Zdeněk Bambas vylučuje. »U takových zákonů se většinou začíná od nuly,« říká. »I když například u alkoholu za volantem bych se přikláněl k výjimce.«

Přestupky, z nichž policisté vyvozují nedostatek řidičovy kázně

* Jízda pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky

* Způsobení jakékoliv dopravní nehody

* Nedání přednosti v jízdě (i při přejíždění z jednoho jízdního pruhu do druhého)

* Jízda na světelný signál s červeným světlem »Stůj!«

* Předjíždění v místě, kde je to zakázáno

* Nepřiměřená rychlost jízdy, v důsledku které dojde ke střetu s jiným vozidlem nebo se vozidlo dostane do protisměrné části vozovky, ze jména v zatáčce

* Překročení stanovených rychlostních limitů v obci, a to o 20 km/h a více

* Překročení stanovených rychlostních limitů mimo obec, a to o 30 km/h a více

* Jízda přes železniční přejezd v případech, kdy je to zakázáno

* Couvání vozidla na frekventovaném nebo nepřehledném místě, bez zajištění pomoci způsobilé a náležitě poučené osoby

* Bezohledná a agresivní jízda řidiče (natlačování na okraj vozovky, úmyslné bezdůvodné snížení rychlosti vozidla jedoucího vpředu a další obdobné jednání)

* Neuposlechnutí pokynů a výzev příslušníků policie vydaných při dohledu nad bezpečností a plynulostí silničního provozu a při jeho řízení

* Užívání vozidla v silničním provozu, které bylo odcizeno

* Užívání vozidla v silničním provozu, které není zaevidováno předepsaným způsobem

* Užívání vozidla v silničním provozu pod jinou než přidělenou státní poznávací značkou

* Řízení motorového vozidla bez příslušného oprávnění

* Porušení povinností účastníků dopravní nehody - zejména zdržet se jednání, které by bylo na újmu řádného vyšetření nehody, setrvat na místě dopravní nehody do příchodu příslušníka policie

Pramen: MF DNES

Autor:




Nejčtenější

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Další z rubriky

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.