Netradiční VolksPorsche 914 slaví čtyřicátiny

Magické číslo 911, označující kultovní model Porsche, zná snad každý, kdo k benzinu aspoň přičichl. To Porsche 914 je už spíše záležitostí pro znalce. Netradičně tvarované lidové porsche, které se prodávalo i v autosalonech Volkswagenu, bylo vlastně prvním německým sporťákem s motorem uprostřed.

Porsche 914-8 | foto: Porsche

Euforická šedesátá léta dala vzniknout celé řadě báječných aut. I konzervativní Volkswagen byl nadšený úspěchem svého nádherného, ač zcela nesportovního Typu 34 sports coupé (lépe známého jako Karmann Ghia) a hledal jeho nástupce.

Volkswagen Karmann Ghia Type 34

Volkswagen Karmann Ghia Type 34

Lidové porsche

Porsche zase sklízelo ohromné úspěchy tehdy nového modelu 911, který umístilo v tržní hierarchii výše než předchozí 356, a vidělo mezi levnějšími sporťáky prostor k rozvinutí potenciálu.

Proto se na jaře 1966 Ferry Porsche dohodl s tehdejším šéfem Volkswagenu Heinrichem Nordhoffem na definitivním naplnění letitého kontraktu o spolupráci mezi oběma automobilkami a ihned byly zahájeny práce na vývoji dostupného sportovního vozu, který si měl prodávat každý z partnerů pod svým jménem.

Porsche se podle dohody postaralo o vývoj, druhá strana měla zajistit výrobu. Během vývoje se objevily obavy obava, že zejména na americkém trhu by značce Porsche uškodilo, kdyby byla dávána do souvislosti s tehdy lidovým Volkswagenem, a bylo rozhodnuto nazvat výsledný produkt jen Porsche. Zajímavé na něm je, že neobvyklý utilitární vzhled s výklopnými světlomety dostal na starost průmyslový designér.

Všechno bylo na dobré cestě, v revolučním roce 1968 dokonce vznikl i první prototyp. Jenže pak se osudy novinky začaly podobat spíše napínavému románu. V dubnu předčasně zemřel Heinrich Nordhoff, spřízněný s rodinou Porsche, a jeho nástupce Kurt Lotz nesdílel jeho náklonnost ke konkurenční značce. Okamžitě zrušil ústní (!) dohodu svého předchůdce, prohlásil svou značku jediným vlastníkem práv na celý projekt a přinutil Porsche podílet se i na výrobě, což ji ve výsledku značně prodražilo.

Porsche 914 a Porsche 911 E 2,4

Porsche 914 a Porsche 911 E 2,4

Dva osudy v jedné karoserii

Po dlouhých a složitých vyjednáváních, která ambiciózní projekt ve stádiu těsně před dokončením několikrát málem pohřbila, se nakonec v září 1969 představila definitivní produkční verze s kompromisním názvem VW-Porsche 914 a stala se historicky prvním sériovým německým modelem s motorem uprostřed.

Problémem se však, přesně podle původních obav, ukázala kombinace dvou tehdy hierarchicky nesouměřitelných značek. Novináři s gustem nazývali projekt "Volksporsche", či dokonce "lidové Porsche". Ani jedno se šéfům automobilky pranic nelíbilo.

Novinka totiž začala vznikat ve dvou podobách. Základní typ 914, vybavený skromným čtyřválcem 1,7 l se vstřikováním paliva o výkonu 80 koní a podvozkem z produkce Volkswagenu, se normálně prodával v dealerské síti VW a dosáhl ohromujících úspěchů. Za sedm let totiž vzniklo více než 115 tisíc kusů, čímž se zařadil na pozici nejúspěšnějšího dobového sporťáku.

Podstatně dražší typ 914/6 poháněl stodesetikoňový karburátorový dvoulitrový šestiválec Porsche ze základního typu 911T a stejnou značku nesly i komponenty podvozku. Šestiválcový typ sice vykazoval mnohem lepší jízdní výkony i vlastnosti, přesto jej, zejména kvůli vysoké ceně, která byla jen o kousek nižší než u mnohem prestižnějšího modelu 911T, a nepatřičnému logu na přídi zakoupilo jen o něco více než 3000 zákazníků.

Porsche 914

Proto nesplnil představy o úspěchu menšího modelu. Jeho výroba byla po třech letech ukončena a dnes se stal ceněnou sběratelskou kuriozitou. Další levnější model s motorem uprostřed se Porsche odvážilo uvést do sériové výroby až v roce 1996 pod názvem Boxster.

Výpadek vrcholného šestiválce byl o rok později částečně nahrazen vstřikovým dvoulitrovým čtyřválcem Volkswagen Type 4 95 k, který oslavil závěr své stuttgartské kariéry pod kapotou typu 912E, do příchodu prvního "transaxle" porsche (modelu 924) startovního modelu značky.

Ještě v roce 1974 si zpřísněné emisní limity vynutily náhradu základní sedmnáctistovky novou osmnáctistovkou 76 k, která dostala pro americký trh elektronické vstřikování Bosch L-Jetronic.

Produkce byla bez uvedení přímého nástupce ukončena v roce 1976 a způsobila u Porsche neobvyklou situaci, kdy bylo třeba vyplnit mezeru před dosud neuvedeným modelem 924. Na několik měsíců se do výroby vrátil model 912, předtím produkovaný v letech 1965 - 1969, aby definitivně uzavřel kapitolu čtyřválců uložených za zadní nápravou.

Bez zajímavosti není ani samotná výroba; podvozek vznikal v továrně Karmann, odkud byl převážen do Porsche k zamontování vlastních komponent a kompletaci, případně zůstal k montáži dílů Volkswagen pro základní model.

Model vznikl i v závodní verzi 914-6 GT, která vyhrála svou třídu a umístila se celkově šestá ve dvacetičtyřhodinovce Le Mans. Ke kulatému jubileu připravila automobilka měsíc trvající výstavu v muzeu Porsche, kde nebude chybět ani jeden ze dvou vyrobených osmiválcových prototypů 914/8. Třísetkoňový speciál dostal k šedesátinám sám Ferry Porsche.

Ferry Porsche a jeho Porsche 914-8
Autoři:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...