Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Neumíte měnit píchlé kolo? Zalepte ho

aktualizováno 
Chcete ušetřit místo v kufru, které vám zabírá náhradní kolo? Pak si pořiďte lepicí sadu, která si s defektem poradí. Dobře poslouží i ta nejlevnější, chce to ale trochu šikovnosti a dost síly.

S tak napjatým očekáváním jsme k té staré Škodě Fabii nespěchali, snad ani když byla ještě žhavou novinkou. Drží! S dost velkým překvapením hledíme na tři ze čtyř pneumatik – opravdu jsme čekali, že auto bude stát na ráfcích.

Včera jsme je schválně prorazili vrutem, abychom zjistili, jestli vůbec a jak fungují lepicí sady na opravu píchlého kola, které by podle návrhu nové vyhlášky ministerstva dopravy měly nahradit rezervní kolo. Ale dost nás zajímalo i to, jestli si normální řidič nebo řidička dokážou poradit s opravou takového defektu přímo na silnici. Třeba v noci a v dešti.

Vzduch už neuchází

Vyzkoušeli jsme tři různé lepicí sady na opravu pneumatiky (sprej, kit s kompresorem a obyčejnou mechanickou neznámého čínského výrobce) přímo na silnici. Nasimulovali jsme situaci, která se běžně stává řidičům na českých silnicích – průraz pneumatiky ostrým předmětem. Škodu Fabia nám včetně sady postarších pneumatik zapůjčilo na test Autocentrum AAA Auto.

Ještě než se do spravování pustíte, mějte na paměti, že ani jeden opravný kit není určen k opravám větších defektů. Výrobci shodně uvádějí, že se s nimi nesmějí lepit díry v bočnici pneumatiky, na jejím okraji u ráfku, a také ne ty, které jsou příliš velké.

Když pomineme čínský kit, každý z dalších způsobů opravy má své výhody. Sprej je levný, výrazně dražší sada s kompresorem se dá zase používat opakovaně (lepidlo vydrží několik oprav a dá se doplnit), navíc kompresor můžete používat i k běžnému dofoukávání pneu.

Oprava píchlého kola sprejem

Oprava píchlého kola sprejem

Jako první jsme zkusili opravný sprej za 299 korun. Fungoval. Na cestě situaci zachrání a opravu zvládne opravdu každý, kdo si dokáže přečíst návod.

Následoval další nájezd autem na vrut přidělaný v dřevěném prknu a propíchnutí dalšího kola. Defekt jsme tentokrát řešili pomocí sady s kompresorem a lepicí hmotou, která je jeho součástí. Tohle zařízení stojí asi dva a půl tisíce korun. Návod u tohoto přístroje už musíte číst pozorněji, ale výsledek je ještě přesvědčivější než u spreje. Výhodou je navíc fakt, že kolo můžete v případě potřeby opakovaně dofouknout.

Jako poslední přišel na řadu čínský kyt na mechanické lepení za 85 korun. U něho by pro většinu lidí mohl být největším oříškem už samotný návod, který je jen v angličtině, navíc s rozmazanými obrázky, podle kterých je docela těžké pochopit, jak se má vlastně použít. Kromě toho se jeho použití prakticky neobejde bez sundání kola, což u předchozích dvou způsobů není nutné. Nicméně díru se nám opravit podařilo.

Drží aspoň dva dny

Podle návodu výrobců se s opravenou pneumatikou nemá jezdit nijak dlouho ani daleko. Ideální je dojet do pneuservisu a tam nechat defekt opravit. Po opravě sprejem Holts se nemá jet vyšší rychlostí než 45 km za hodinu, u sady ContiComfort je uvedeno, že je možné pokračovat ještě zhruba 200 kilometrů maximální rychlostí 80 km/h.

My jsme vzhledem k "ojetosti" testovaných pneumatik nijak daleko nejezdili (cca 50 kilometrů), nechali jsme však auto alespoň dva dny stát venku na mraze. U všech tří opravených kol po prvních 24 hodinách tlak klesl, nejvíce u toho "vysprejovaného" (1,2 baru). I tak se však dalo dojet s autem do servisu.

Oprava píchlého kola čínskou opravnou sadou

Oprava píchlého kola čínskou opravnou sadou

Kde sehnat sadu?

Při přípravě testu jsme narazili na problém: opravné sady s kompresorem se v Česku zatím dají těžko sehnat. Nám se to podařilo přes české zastoupení Continentalu, můžete to zkusit i v autosalonech. Zájemci si ji mohou přivézt i z Německa, kde se běžně prodávají. Nejlevnější sadu jsme koupili v internetové akci.

Bez rezervy

Jízda bez náhradního kola – a tedy s větším zavazadlovým prostorem – není v Evropě ničím neobvyklým. Podle ministerstva dopravy například v Německu vyjíždí z autosalonů bez pátého kola v kufru až polovina aut. Autoklub ADAC zase vypočítal, že německý šofér píchne v průměru jednou za 150 tisíc kilometrů.

"Moderní pneumatiky jsou odolnější. Existují výrobky, které i přes defekt dovolí pokračovat v jízdě. Nebo si řidič může zavolat pomoc asistenční služby," vysvětluje mluvčí ministerstva dopravy Martin Kupka, podle něhož však o vyškrtnutí rezervy ještě není definitivně rozhodnuto. Plán by například mohly ohrozit obavy o bezpečnost posádky.

Oprava píchlého kola lepicí sadou

Oprava píchlého kola lepicí sadou

"U malých aut může být rezerva součástí deformační zóny, takže ztlumí náraz zezadu," říká Petr Říha, vedoucí technické zkušebny společnosti Dekra automobil provozující stanice technické kontroly. "Tento problém momentálně řešíme s dalšími odborníky," připouští Kupka.

V současné době je tedy na ministerstvu návrh, který jízdu bez rezervy umožní těm, kteří budou mít opravnou sadu, s níž plášť zalepí. Dále pak těm, kteří budou mít pneumatiky, s nimiž auto může pokračovat v jízdě i po defektu, a také řidičům, kteří budou mít možnost využít nonstop asistenční služby.

Lepicí sada pomůže jen při menších defektech

Říha však upozorňuje, že opravné sady si poradí jenom s menšími průpichy třeba od hřebíků, ale u průrazu bočnice při ráně do hrany vyfrézovaného čtverce na silnici budou bezmocné. V návodu jedné testované sady jsme se dočetli, že je použitelná, jen pokud díra v plášti není větší než šest milimetrů.

"Navíc tak čtyřicet procent řidičů si defektu všimne až ve chvíli, kdy auto ‚plave‘ nebo špatně jede, a to už může být guma rozedraná ráfkem," vypočítává další možné problémy Říha, podle kterého není zanedbatelné ani časové zdržení.

"Píchlé kolo by měl každý řidič zvládnout vyměnit za dvacet minut. Když bude používat lepicí sadu, těch dvacet minut se na silnici bude pohybovat stejně a pak ještě musí do pneuservisu, kde mu gumu opraví. Místo dvacetiminutové výměny pak opravu řešíte půl dne. Myslím, že každý rozumný šofér si rezervu nechá," míní Říha.

Těsnicí pěna pneumatiku nepoškodí

Že řidičů používajících lepicí sady v současné době přibývá, připouští i Petr Mošnička ze sítě autoopraven Auto-Technik-Unger. "Setkáváme se s tím stále častěji. Oprava takového pláště je sice pracnější, ale samozřejmě ji provedeme. Složitější je v tom, že hmota uvnitř někdy dost zapáchá, je potřeba ji odstranit. Teprve poté lze gumu opravit. Nijak ji to ale nepoškodí," vysvětluje Mošnička.

Některé pneuservisy však od vás mohou chtít za opravu sprejem "vycpané" gumy příplatek.

Lepicí sady

Opravný sprej Holts Tyre Weld Emergency Repair

Opravný sprej Holts Tyre Weld Emergency Repair

Výrobce: Holt Products, Velká Británie.

Cena: 299 Kč

Prodejce: Halfords

Práce se sprejem není složitá. Nejdříve jsme kleštěmi vyndali zbytek vrutu z pneumatiky a popojeli autem tak, aby díra byla dole a lepidlo do ní steklo. Pak jsme postupovali podle srozumitelného návodu na plechovce. Obsah se musí protřepat, pak se hadička z plechovky přišroubuje na ventilek kola. Ulomíte plastovou plombu a otočíte červeným ventilem o 90 stupňů ve směru šipky. Obsah se syčením „našumí“ do pneumatiky, zalepí díru a natlakuje ji. Když je plechovka úplně prázdná, otočíte zpět ventil – a je hotovo. Po naplnění byl v pneumatice tlak 2,3 baru, po 24 hodinách stání jsme naměřili už jenom 1,2 baru. Dojet do servisu se ale dá.

***

Opravná lepicí sada s kompresorem ContiComfortKit

Opravná lepicí sada s kompresorem ContiComfortKit

Výrobce: Continental.

Cena: 2 499 Kč

Prodejce: Continental.

Sada se skládá z oranžového zásobníku s lepidlem a kompresoru s měřičem tlaku. I zde jsme odstranili zbytek vrutu z pneumatiky a popojeli s vozem tak, aby díra byla pod kolem. Šňůru kompresoru jsme zapojili do zásuvky autozapalovače. Postup opravy je velmi jednoduchý, podobný jako u spreje: pootočením se aktivuje zásobník s lepicí směsí, hadička se přišroubuje na ventilek kola a spustí se kompresor. Pneumatika se natlakuje na 1,8 baru a oprava je hotova. S opravenou gumou jsme ujeli 10 km, tlak klesl na 1,5 baru. Po opětovném dohuštění jsme jej zkontrolovali po 24 hodinách stání vozu a opět naměřili 1,5 baru. To je solidní, na takové pneu lze dojet do servisu.

***

Opravná sada Auto Master Auto Repait Kit Set

Opravná sada Auto Master Auto Repait Kit Set

Výrobce: neuveden, "Čína"

Cena: 85 Kč, koupeno na Aukro.cz.

Sada funguje úplně jinak než dvě předchozí, musíte k ní navíc mít kompresor nebo klasickou hustilku na pneumatiky, abyste ji po opravě mohli dofouknout. Problém je, že návod je pouze v angličtině a obrázky jsou rozmazané; musíte proto použít vlastní fantazii. Sada obsahuje dva nástroje – jeden průbojník na zvětšení díry do pneumatiky, jeden speciální držák, do nějž se navlékne těsnicí hmota (knot) a napěchuje se do díry (špice nástroje se ještě předtím pokape přiloženým lepidlem). Nástroj se pak z díry vytáhne – jde to těžko a nám při tom praskl. Sice jsme jej vytáhli, ale už se nedá použít. Přečnívající zbytek knotu se odřízne nebo odstřihne (nůžkami z lékárničky) a pneumatika se nahustí.

My jsme ji napumpovali na 1,8 baru; po 24 hodinách měla 1,5 baru, což je výborný výsledek. Je vidět, že i tato superlevná sada funguje, ale těžko ji doporučit někomu, kdo není zručný.





Nejčtenější

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Potvrzeno: benzinové škodovky dostanou částicové filtry příští rok

Nové benzinové motory budou muset plnit stejné limity emisí pevných částic jako diesely. Zprvu to bude platit jen pro nově homologované modely, později pro...  celý článek

Škoda Vision E
Škoda odhalila jméno nového konceptu pro Čínu, bude to Vision E

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, pro kterou je to po stránce objemu prodejů největší trh. Na autosalon...  celý článek

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

Tatra 813 8x8 Kolos, základní vojenská verze
Kolos se valil terénem, boural zdi, pálil rakety. Tatra 813 má 50 let

Byl pátek 24. března 1967 a hrdí tatrováci právě dokončili první podvozek Tatry 813 z ověřovací padesátikusové série. Bylo to opravdu vydařené kopřivnické...  celý článek

Další z rubriky

Sbarro Mojave
Autofotka týdne: Hvězdou ženevského autosalonu je hot-rod budoucnosti

Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) Nejšílenější kreace vozí na autosalon do Ženevy, který právě v neděli 19. března končí, tradičně Franco Sbarro. V expozici slavného designéra, který dnes...  celý článek

Modelky a hostesky ženevského autosalonu 2017
OBRAZEM: Supergalerie krasavic ženevského autosalonu

Ženevský autosalon nabízí kromě přehlídky čtyřkolových novinek, designérských kreací, sporťáků a aut snů také pohled na krásné ženy. První autosalonové dny...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nebezpečné léky za volantem: riziko je skryté, obaly se neoznačují

Řada léků na českém trhu zvyšuje riziko zavinění dopravní nehody o desítky procent. Desetina řidičů navíc přiznává, že rizikové léky užívá. Jejich nebezpečí je...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.