Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Neusínejte za volantem, mikrospánek už jde léčit

  10:41aktualizováno  10:41
Vidina poklidné dovolené se může ve zlomku vteřiny změnit v drama. To když se člověk při cestě na dovolenou autem neubrání a neudrží za volantem otevřené oči.

V lepším případě skončí pouze u vyděšeného kličkování na silnici. V tom horším případě se může stát "hlavním hrdinou" večerních televizních zpráv.

Nyní mohou motoristům zajistit bezpečný průběh cesty odborníci. Na pražském Žižkově byla totiž otevřena neurologická ambulance a spánková poradna.

900 nehod ročně

Takzvaný mikrospánek může podle českých policejních statistik každý rok za téměř devět set dopravních nehod. "Ve skutečnosti se ale únava podílí i na jiných příčinách nehod, jako je nevěnování se řízení vozidla, nedání přednosti v jízdě a další," tvrdí Renata Fabelová ze spánkové laboratoře Unimedis. V těchto případech už jde každoročně asi o celkem 60 tisíc bouraček.

Že je únava za volantem opravdu hazardem, dokazují také americké policejní statistiky, které jsou při sledování příčin nehod podrobnější než české. Pět procent tamních motoristů již za volantem někdy usnulo a havarovalo, každý čtvrtý Američan pak přiznává, že za volantem usnul, ale stačil se včas probudit.

Mikrospánek trvá tři až patnáct sekund - poté člověk buď usne, nebo se probudí. Zajímavé je, že přímo při mikrospánku člověk často nebourá - to až po probuzení, kdy reaguje zmatečně a panicky a právě v ten moment strhává řízení.

"Ve většině případů předchází mikrospánku opakované snížení pozornosti, zvýšená únava a ospalost, jež má individuální projevy. Pomalejší reakce na vnější podněty, rozmazané vidění nebo zhoršenou orientaci," popisuje Fabelová.

Za únavu může zejména nedostatečný odpočinek před samotnou jízdou. Řidiči mnohdy zasednou za volant po náročném jednání nebo celodenním sportování.

Také samotná příprava na dovolenou bývá mnohdy označována za stresující záležitost. Je třeba zařídit a připravit mnoho věcí - od nákupů přes vyřizování pracovních záležitostí na poslední chvíli po balení zavazadel. V mnoha případech si ovšem člověk schrupne za volantem proto, že trpí neléčenými poruchami spánku.

"Kromě nespavosti je hlavní příčinou denní únavy a mikrospánků obstrukční spánková apnoe, projevující se chrápáním a zástavami dechu během spánku. Apnoí trpí až deset procent populace, především muži," uvedl Martin Pretl, lékař ze spánkové laboratoře.

Napojí vás na elektrody

Zatímco proti únavě může člověk bojovat například tím, že si povídá se spolucestujícími, otevře na sebe okno, zesílí rádio, dělá časté přestávky nebo se naloká energetického nápoje, s poruchami spánku mu mohou pomoci pouze odborníci.

Motoristé, kteří za volantem pociťují často únavu, se tak na ně nyní mohou obrátit o pomoc. Od začátku prázdnin je na pražském Žižkově v Kubelíkově ulici otevřena neurologická ambulance a spánková poradna, kde nabízejí zájemcům odborná vyšetření i rady, jak se mikrospánku vyhnout.

Zájemci se mohou objednat po telefonu nebo e-mailu (internetová adresa: www.spankovaporadna.cz). Ambulantní vyšetření přijde na 800 korun, kompletní vyšetření včetně osmihodinového spánku, kdy je člověk napojen na elektrody a čidla, stojí 6 000 korun.

Za pacienty, kteří mají zdravotní pojištění u VZP nebo Oborové zdravotní pojišťovny, hradí vyšetření pojišťovna. Nyní je také možné zapojit se do studie, jejíž účastníci budou mít vyšetření zadarmo.

Osvěžte se za volantem
* Při delších jízdách si každé dvě hodiny naplánujte minimálně 15 min. přestávku.
* Nedostatek odpočinku se projeví zhoršením soustředěnosti a prodloužením reakční doby.
* Pozor na dobu mezi 2. a 4. hodinou ranní i odpolední.
* Nejezte tučná jídla před jízdou a během jízdy, vyvolávají ospalost a únavu.
* Zajistěte si dostatečný přísun tekutin.
* Některé léky snižují pozornost a zvyšují únavu – podrobně si prostudujte příbalový leták.
* Únavu neodstraníte otevřením okna ani zvýšením hlasitosti rádia.
* Spolujezdec by měl pomáhat při navigaci, nikoli spát, spánek je stejně nakažlivý jako zívání.
Zdroj: www.neusnizavolantem.cz


Autor:




Nejčtenější

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Další z rubriky

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.