Řidič v modré fabii s pražskou poznávací značkou jako by dopředu věděl, že ho včera před Chotěšovem nedaleko Plzně policisté rozhodně neuvidí.
Se svým autem v plné rychlosti přejel plnou čáru, aby tak mohl předjet pomaleji jedoucí kamion. Jen na poslední chvíli se vyhnul čelní srážce s protijedoucím autem.
Za hrubou chybu, která ho mohla stát život - před třemi roky se ve stejném místě zabilo při havárii pět lidí - ho nikdo nepotrestal.
Policisté na úseku, který patří k vysoce rizikovým, nebyli a jejich hlídky chyběly i na dalších místech v regionu.
"Měli jsme akci v noci, proto ráno nebyly naše hlídky vidět. I my musíme mít čas na odpočinek,“ vysvětloval nepřítomnost kontrol šéf západočeské dopravní policie Václav Špíral.
Jenže policisté chyběli včera ráno i na dalších místech, kde žádná noční kontrolní akce neproběhla.
MF DNES to zjistila při testu, který provedla včera ráno na 14 nebezpečných úsecích po celém Česku.
Kam zmizeli?
Policisté čelí v poslední době kritice, že zmizeli od silnic, a řidiči se tak vrátili ke svým zlozvykům z období před letošním červencem, kdy ještě neplatil přísný silniční zákon.
Sami policisté tvrdí, že to tak není. "My jsme nezmizeli. Jsme v terénu stejně jako dřív,“ řekl před několika dny šéf republikové dopravní policie Zdeněk Bambas.
Redaktoři MF DNES proto včera od osmi do půl desáté dopoledne na vybraných silnicích sledovali, zda je to pravda.
Najeli celkem 1200 kilometrů a objevili pouze pět hlídek, které kontrolovaly, jak se v Česku jezdí.
Redakce přitom vybrala místa, která patří k nejhorším v zemi. Na úseku u Lipníka nad Bečvou třeba loni zemřelo při čtyřech nehodách během několika týdnů třináct lidí.
Přesto tu policisté příliš často nehlídají. Jejich služební vůz vůbec nikde nestál, přestože redaktoři MF DNES projeli místem dvakrát - jeli z Olomouce do Hranic na Moravě a zpět.
Stejně nebezpečná je i křižovatka u Horusic před Veselím nad Lužnicí. Rovinka zde svádí k přidání plynu, na což před deseti lety doplatil životem tehdejší předseda představenstva automobilky Škoda Ludvík Kalma.
Ani včera ráno tu řada řidičů příliš na dodržování předepsané rychlosti nedbala. Jenže policisté tu nebyli, aby je za chyby potrestali.
"Občas na tu trasu jezdíme, ale nemáme dost lidí, abychom tam byli pořád,“ řekl Dušan Vítů z táborské dopravní policie.
"Spíš tam vyjíždíme hlídat jen při dopravních nehodách,“ připustil.
Tři hlídky, které včera při testu MF DNES objevila, kontrolovaly především technický stav zastavených vozů.
Jen dvě měřily i dodržování rychlosti, a řidičů, kteří ji překračovali, bylo tolik, že je policisté nestíhali ani zastavovat.
"Jezdí tu hodně řidičů ze Slovenska a ti hřeší na to, že se u nich smí jezdit v obci šedesátkou,“ vysvětloval včera množství zastavených aut policista Josef Skládal, který stál s kolegou ve Starém Hrozenkově.
Ministr: Policistů je dost
Redaktoři o výsledcích testu včera mluvili i s policejním prezidentem Vladislavem Husákem. Uznal, že počet objevených hlídek je velmi nízký.
"Je to nedostatkem lidí. Dodržování dopravních předpisů má na starosti přednostně jen asi 1300 policistů v celé zemi. A to je málo,“ řekl včera Husák.
"Na dopravu sice mají dohlížet třeba i pořádkoví policisté, ti ale mají přednostně hlídat něco jiného. A pokud jim nakážeme, ať se přesunou k silnicím, bude jim utíkat jiná práce,“ dodal.
Zvýšení počtu hlídek u silnic se však rozhodně nedá čekat. Ministr vnitra Ivan Langer si totiž myslí, že policistů je v Česku dost, jen nejsou dobře využití.
"Vedení policie by mělo lépe přemýšlet, kam kolik policistů nasadí. Může přeci k dopravní policii převést posily z útvarů, kde mají lidí dost,“ dodal.
Tabulková místa proto navyšovat nehodlá. "Současná tabulková místa stačí, vždyť ani teď nejsou úplně naplněná.
Už teď do plného stavu chybí policii kolem dvou tisíc lidí,“ uvedl Langer. Husák slibuje, že začne brzy nové policejní posily shánět.
Kde MF DNES hledala policejní hlídky |
Praha |
Trasa: Průhonice-Ruzyně-Anděl, celkem 42 km. V ranní špičce je trasa ucpaná. Nehody jsou zde na denním pořádku. V Patočkově ulici překračuje část řidičů rychlost, před týdnem zde zabil motorkář dítě na přechodu. Za 1,5 hodiny jízdy jsme neviděli žádnou policejní hlídku. |
Středočeský kraj |
Trasa: Dubenec u PříbramiZalužany a zpět, kolem 50 km. |
Královéhradecký kraj |
Trasa: Lovčice-Hradec Králové a zpět, celkem 80 km. |
Pardubický kraj |
Trasa: Pardubice-Holice-Vysoké Mýto, kolem 85 km. |
Liberecký kraj |
Trasa: Liberec-Jablonec nad Nisou-Turnov a zpět, 60 km. |
Ústecký kraj |
Trasa: Postoloprty-obchvat Loun-Sulec a zpět, kolem 40 km. |
Karlovarský kraj |
Trasa: Karlovy Vary-Cheb a zpět, kolem 70 km. Silnice k hranicím s Německem je značně přetížená. Je tu málo přehledných úseků, kde se dá předjíždět. Žádní policisté. |
Plzeňský kraj |
Trasa: Plzeň-Domažlice-KlatovyPřeštice-Plzeň, celkem 152 km. |
Jihočeský kraj |
Trasa: České Budějovice-Planá nad Lužnicí a zpět, celkem 100 km. |
Vysočina |
Trasa: Jihlava-Velké Meziříčí a zpět, celkem 70 km. |
Jihomoravský kraj |
Trasa: Brno-Znojmo a zpět, celkem 140 km. Silnici se říká nejdelší hřbitov v zemi. Jen v úseku u Lechovic přišlo o život za poslední dva roky 15 lidí. Hlídka zastavovala řidiče na vjezdu do Brna. |
Olomoucký kraj |
Trasa: Olomouc-Lipník nad Bečvou-Hranice a zpět, asi 90 km. |
Zlínský kraj |
Trasa: Bánov-Starý Hrozenkov a zpátky, celkem kolem 90 km. Jde o vytíženou silnici vedoucí k hranicím se Slovenskem. Přímo v Bánově se jedné zatáčce říká zatáčka smrti. Policejní hlídka měřila rychlost přímo ve Starém Hrozenkově. |
Moravskoslezský kraj |
Trasa: Ostrava-Nový JičínFrýdek-Místek-Ostrava, 150 km. |