Hybridní taxíky Ford Escape už zkušebně jezdí kromě New Yorku také v Chicagu a San Franciscu

Hybridní taxíky Ford Escape už zkušebně jezdí kromě New Yorku také v Chicagu a San Franciscu | foto: Ford

Newyorské taxíky pojedou na hybridní pohon

  • 8
Žluté moře newyorských vozů taxislužby v nejbližší době zezelená. Rozhodl o tom starosta největší americké metropole Michael Bloomberg.

"Bude to nejčistší flotila taxíků na této planetě,“ řekl tento týden Bloomberg. Jeho plánem je, aby do roku 2012 jezdilo 13 tisíc "žlutých drožek“ na hybridní pohon – tedy napůl na benzin a napůl na elektřinu.

V tuto chvíli jezdí po New Yorku 375 takových vozů. Do pěti let by mělo dalších dvanáct tisíc majitelů licence vyměnit své auto – nejčastěji se jedná o model Ford Victoria – za některou ze tří toyot (Prius, Highlander Hybrid a Lexus RX 400h) či za Ford Escape.

Tyto vozy jsou znatelně dražší, avšak spotřebují podstatně méně benzinu. Zatímco Ford Victoria ujede 14 mil na jeden galon benzinu (to odpovídá spotřebě 17 litrů na 100 kilometrů), hybridní Ford Escape zvládne za galon až 36 mil (cca 6,5 litru na 100 kilometrů).

Bloomberg řidičům slibuje, že na benzinu a dalších nákladech ušetří až 10 tisíc dolarů ročně. Provozovatelé "žlutých drožek“ (podle nařízení městské rady z roku 1967 musí být všechny taxíky žluté) s jeho plánem kupodivu souhlasí.

240 milionů cest taxíkem
"Myslím, že každý, kdo žije a pracuje v tomto městě, musí plán podpořit,“ citovala agentura Reuters mluvčího newyorské federace taxikářů Fernanda Matea.

Pro majitele licencí by bylo tak jako tak těžké se mu nepřizpůsobit, alespoň v dlouhodobé perspektivě. Dodatkem k zelené iniciativě starosty je totiž nařízení, že v říjnu 2008 bude muset každé nové vozidlo taxislužby ujet 25 mil na galon benzinu. Typická životnost newyorského taxíku je přitom tři až pět let.

Využívání taxislužby v New Yorku je velmi běžné. Zdejší obyvatelé uskuteční ročně v průměru 240 milionů jízd. Žlutá flotila za stejnou dobu vyprodukuje 200 tisíc tun skleníkových plynů.

Hybridní pohon však zdejší ovzduší rozhodně nezachrání. V roce 2005 totiž město New York vyprodukovalo mnohonásobně více skleníkových plynů, celkem 58 milionů tun.

Řidiči žlutých taxíků proto požadují, aby se k plánu připojili také další dopravci ve městě, například autopůjčovny.