Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nissan bude v Le Mans závodit s batmobilem. Pohání ho malolitrážní turbo

  13:00aktualizováno  13:00
Závodní auto DeltaWing vypadá jako služební vůz samotného Batmana. Úzký předek a zadní křídlo má jak ze stíhačky. Ale hlavní myšlenkou konstruktérů byla úspora. Proto je auto o polovinu lehčí, má poloviční motor i poloviční nádrž na palivo.

Schopnosti deltawingu prověří letošní závod 24 hodin v Le Mans 16. a 17. června. Prapodivný závoďák sice pojede mimo soutěž, soupeřům ve třídách LMP1 a LMP2 ale chce být vyrovnaným soupeřem. Auto už pilně testuje, před několika dny se prohánělo na populárním okruhu Sebring.

A na dráze je deltawing naprosto nepřehlédnutelný. Vyberte si: vypadá jako auto samotného Batmana, vypadá i jako dragster ze čtvrtmílových závodů a vypadá i jako auto na rychlostní rekordy. Tak jako tak působí mezi obvyklými sporťáky hodně zvláštně a zcela nepřehlédnutelně.

Začněme pohledem shora, který pomůže pochopit jméno auta. Z nadhledu deltawing připomíná stíhačku s trojúhelníkovými křídly a dlouhou přední částí trupu. K letadlům odkazuje i velmi netradiční zadní "směrovka", nebo jak jinak u auta nazvat vertikální spoiler. Auto je relativně dlouhé, měří 4,65 metru, rozvor má hodnotu 2,9 metru a výška je pouhý metr.

DeltaWing Nissan

Štíhlá, respektive extrémně štíhlá přední část klasické auto rozhodně nepřipomíná. Dokonce to vypadá, že deltawing je tříkolka, ale není. Vpředu je totiž dvojice velmi úzkých kol. Co o kolech, to o sedadlech. Ač se to opět nezdá, auto je dvoumístné. Důvodem je homologace právě pro závody cestovních vozů.

Netradiční tvar auta není samoúčelný. Má špičkovou aerodynamiku, součinitel odporu vzduchu má hodnotu 0,19. Pro závod je ale nutný větší přítlak, a tak je auto nastaveno tak, že koeficient má hodnotu přes 0,31. Podle tvůrců je auto minimálně citlivé na turbulentní proudění a většinu přítlaku zajišťuje optimální tvar podlahy auta. Proto na karoserii chybí jinak obvyklé mohutné spoilery a křídla. Na přední nápravu připadá jen 27 procent hmotnosti, což má zásadní vliv na stabilitu při brzdění.

DeltaWing Nissan

Tvar auta není inovativní, kdo cílí na rychlostní rekordy nebo rychlost v přímce, už podobně tvarované auto má. Ale pro okruhové závodění se na první pohled moc nehodí. Tvůrci ale tvrdí opak, auto je prý v zatáčkách velmi stabilní. Ostatně, kdyby nebylo, nedostalo by povolení ke startu v závodech. Tým proto musel auto před pořadateli otestovat.

Fotogalerie

DeltaWing není výmyslem Nissanu, ač ten má prototyp oblepený vlastní značkou. Nissan do projektu vstoupil až v posledním roce, zrod auta měl na starosti konstruktér Ben Bolby a pomocnou ruku přiložil mimo jiné známý americký automobilový nadšenec Don Panoz. Vedle Nissanu se na projektu podílí i výrobce pneumatik Michelin, který logicky dodává speciální gumy pro obě nápravy.

Vedle polepů auta vlastní značkou přispěl Nissan pohonnou jednotkou. A jelikož je celá stavba deltawingu velmi lehká, odhaduje se něco málo přes polovinu hmotnosti běžných sporťáků LMP1, tedy asi 475 kilogramů, nepotřebuje auto žádný obří motor. A tak se dárcem stal crossover Juke a jeho vrcholná motorizace 1,6 DIG-T. Motor je samozřejmě upravený, takže poskytuje okolo 224 kW (300 koní). Zrychlením se zatím konstrukční tým nechlubí, ale maximální rychlost by měla snadno překročit hranici 300 kilometrů za hodinu. Aby také ne, když poměr výkonu k hmotnosti je výborných 630 koní na tunu.

Ačkoliv deltawing pojede Le Mans mimo pořadí, bude na výsledek zvědavých hodně lidí. Nejenom z konstrukčního týmu, ale i dalších závodníků, protože pokud auto uspěje, mohlo by se stát základem relativně levného sporťáku pro vytrvalostní okruhové závody. Což je také záměrem konstruktérů. Otázkou ale zůstává, jak prapodivný tvar přijmou motorističtí fanoušci. V Le Mans se za volantem deltawingu vystřídají Eric Comas, Marino Franchitti a Michael Krumm.

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Další z rubriky

Maskovaný Hyundai i30 N zachycený začátkem července na dálnici
Fotošpionáž: Ostrý hyundai z Nošovic trénuje i v Česku

Korejská automobilka chystá představení ostré verze modelu i30, který se vyrábí ve slezských Nošovicích. Čtenář iDNES.cz načapal jeho maskovaný prototyp na...  celý článek

Volkswagen Polo
Nový VW Polo je venku, rovnou i jako 200koňové GTI

Dvě stovky koní měl před deseti lety Volkswagen Golf GTI, teď má stejný výkon o třídu menší model Polo. Druhý nejdůležitější model německé značky (právě po...  celý článek

Audi A8 při světové premiéře v Barceloně
Nové Audi A8 je nejmodernější auto světa, už jsme v něm seděli

Auto pro pány ředitele, prezidenty, celebrity - Audi A8 je výstavní skříň moderních technologií německé značky. Model patřící společně s BMW řady 7 a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.