"Začali jsme s kontrolami úrovně radiace 18. března, abychom zabránili nepodloženým spekulacím o kontaminaci. Věříme, že tím uklidníme naše zákazníky," říká Sumiyuki Shimizu, mluvčí Nissanu.
Z každé dodávky na loď vyberou pracovníci Nissanu náhodně deset aut, u kterých změří radiaci. Automobilka posílá auta do zámoří ze tří přístavů. V páteční dodávce se na jednu loď nalodilo 530 aut.
"Od doby, co jsme s měřením začali, jsme nezjistili žádnou neobvyklou úroveň radiace," uklidňuje Hiroaki Tsushima z oddělení logistiky japonské automobilky.
V Japonsku vyrábí Nissan třeba elektromobil Leaf. Z fabriky v městě Oppama je to do Fukušimy asi 300 kilometrů.
"Měříme úroveň radiace na obou předních kolech a volantu," popisuje Hideo Mori, který měří "ozáření" aut.
Zkontrolovaná auta, u kterých hladina radiace nepřesáhne povolené 0.2 milisieverty, dostanou do pravého spodního rohu čelního skla samolepku "Radiation Check OK".
Ozáření kontroluje také Renault
Kontrolovat úroveň radioaktivity u součástek z Japonska se rozhodl také francouzský Renault, který tvoří s Nissanem alianci.
Rozhodnutí je pravděpodobně reakcí na zjištění radiace u ojetin z Japonska, které teď zadržují ve vladivostockém přístavu.
Kontroly bude Renault provádět ve dvou logistických centrech ve Francii, do kterých přicházejí díly z Japonska, odkud se dále distribuují do výrobních závodů.