Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nissan Micra je městský bonbon, který zachutná

  0:05aktualizováno  0:05
Má veselý kabátek, až nečekaně velkou kabinu a lehce se ovládá. Do Nissanu Micra dostanete jen rachotivý benzinový tříválec, rychle si na něj zvyknete a skamarádíte se, protože s ním je tahle městská miniatura neskutečně hbitá.

Nijaké velké pokoukání na micru není. Holkám se ale líbit bude a v pastelové barvě micru rády zařadí do flotily svých kabelek. | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Je to takový prototyp příjemného jednoduchého městského auta. Nová micra ničím neohromí, ale taky ničím nezklame. Hlavně ale skvěle padne do ruky na první nastartování. Auta formátu o půl stupně menšího než fabie a fiesty jsou oblíbená hlavně mezi ženami. Na ty cílil malý nissan vždycky. Všechno, co od svého městského "mazlíka" řidička žádá, splní micra skvěle.

Nissan Micra

Micra = malá

Tohle jméno je pojem. Před skoro dvaceti lety to bylo jedno z prvních aut z Asie, které Evropa přijala za své (vyrábělo se v Británii) a dokonce ho zvolila autem roku. Poprvé v historii tak byl Evropským autem roku vůz z Asie. Jenže to už je dávno. Dnes najdete povedených městských kabelek na čtyřech kolech aspoň šest do tuctu.

Na revoluci není doba

Předchůdce je dodnes nepřehlédnutelný. Na to ale už dnes nemají automobilky myšlenky. Šokující vzhled sice zaujme, ale nakonec zákazníci stejně raději zvolí něco umírněnějšího.

Nissan Micra

Navíc může nekonvenční design hodně lidí odradit. "To raději postavíme něco méně výrazného, co ničím neurazí," říkají si automobilky. Takové auto možná nechytne za srdce na první pohled. Ale zase ho hned nevyřadíte z výběru, že by se vám vyloženě nelíbilo.

Na výstřelky už dnes holt není situace. Automobilky bojují o každého zákazníka, konkurence je stále tvrdší...

Žádné z nich ale svému jménu nedostojí tak, jako micra. Nenechala se strhnout k nafukování. Konstruktérům stačilo necelých 380 centimetrů, aby postavili auto, které čtveřici cestujících opravdu odveze. Pátý se dozadu doprostřed vejde spíš jen teoreticky, kvůli šířce maloformátového městského "bonbonu".

Micra neohromí zajímavým vykuleným vzhledem, kterým si předchůdkyně zadělala na nesmrtelnost (všimněte si, že nezestárla a vypadá stále stejně šmrncovně). Ze všech pohledů je taková... nijaká. Hlavně chce být roztomile kulatá. Na druhou stranu mezi všemi těmi malými nabroušenými "borečky", kteří jezdí hůř, ale vypadají jako by chtěli soupeřit s ferrari, působí sympaticky – vesele, nezávodnicky.

Velký obývák v malém domě

Kabina je na tak krátké auto skvěle prostorná. Odvezete i dvoumetrové lyže. Bonbonovitá sedadla bez výraznějšího tvarování jsou nečekaně pohodlná, na daleké cestování si micru stejně nekupujete. Dozadu se dobře nastupuje a místa tam je nečekaně hodně. Hlavně překvapí prostor pro hlavu.

Sedíte docela vysoko, máte tedy hezký rozhled ven. Zvýšená poloha za volantem je oblíbený fígl, jak ušetřit centimetry v podélném směru bez toho, aby posádka remcala, že má málo místa. Na sedadle sedíte tak trochu jako na židli, na pedály řidič nešlape před sebe, ale spíš pod sebe. To ho nevědomky nutí mít opěradlo hodně nakolmo a zbyde tak víc místa pro kolena těch vzadu.

Nissan Micra
Nissan Micra

Z micry je skvělý výhled. Má – v porovnání s mohutnými auty dneška – relativně úzké sloupky. Parkování je hračka i v úzkých uličkách.

Design exteriéru vypadá jako by se tvůrci inspirovali kuchyňskými roboty. Zevnitř je to stejné – velké ovladače, mohutné čudlíky, které nahmatáte poslepu a rozmáchlé obliny to všechno rámují. Odkládacích prostor je akorát, jeden na kabelku je šikovně schovaný v sedáku spolujezdce. Kabina je obložená tvrdými, ale hezkými plasty. Všechno je sešroubováno a připevněno pečlivě.

Připlácet si za lepší autorádio s navigací se nevyplatí. Jak příšerně vypadá, tak hrozně hraje. Má hodně "plechový" zvuk. Nepochopitelné je prosklení střechy – velké jako střešní okno, otevírat se ale nedá. Lepší by byl obyčejný "vikýř".

Nissan Micra

Miniaturní auta často překvapí chytře navrženým zavazadlovým prostorem. Micra už nemá posuvnou lavici jako minule, zadní sedadla má ale sklápěcí, takže je můžete úplně odklopit a vytvořit tak rovnou stěhovací plochu. Do micry jsme zkusili naložit myčku. Jediným malým zádrhelem byl docela vysoký práh kufru. Základní objem kufru má na nákupy dostatečných 265 litrů.

Sláva jednoduchosti

Nissan prodává Micru ve 160 zemích světa, musí se tedy líbit všem, na výstřelky není prostor. Micry pro Evropu se vyrábějí v Indii. Oproti nafintěné předchůdkyni dostali konstruktéři za úkol postavit jednodušší, lehké auto. Do délky narostla jen o šest centimetrů, s hmotností se vejde do tuny; tak to má u rozumných aut do města být. Specialitám v podobě kabrioletu, který v předchozí generaci aspiroval na jedno z nejošklivějších aut, odzvonilo. Novou micru koupíte v jakékoliv karoserii, pokud to bude pětidveřový hatchback.

Nissan Micra v číslech

  • motor zážehový tříválec 1 198 ccm
  • max. výkon 59 kw/80 koní
  • max. točivý moment 110 Nm
  • max. rychlost 170 km/h
  • zrychlení 0–100 km/h 13,7 s
  • průměrná spotřeba 5,0 l/100 km
  • délka × šířka × výška × rozvor 3 780 × 1 675 × 1 525 × 2 450 mm
  • objem kufru 265 l
  • pneumatiky 165/70 R14

A také s jakýmkoliv motorem, bude-li to tříválcový benziňák. Tenhle japonský bonbon má pod kapotou dvanáct set kubíků. Jiný motor do micry nepořídíte (zanedlouho motor dostane taky turbodmychadlo).

Motoráři Nissanu byli vždycky extratřída a na motoru pro micru se vytáhli. Hrubý zvuk malotraktoru se jim sice odstranit nepodařilo, ale to je asi jediná výtka. Micra je totiž na semaforech na pražské magistrále druhá nejrychlejší (první jsou taxíky). Z malého tříválce vymámili osmdesát koní.

Lichý počet válců dává hodně hrubý chod. Díky jeho pružnosti a hbitosti mu to ale rádi odpustíte, má hezky ostrou reakci na plyn. Nejradši má vyšší otáčky, žádné převalování u patnácti set, jak to dneska obvykle bývá. Hezky točte od tří nahoru. V tom si motor vysloveně libuje. Namísto pětistupňového manuálu, který by mohl mít méně gumový chod, můžete zvolit bezestupňový variátorový automat.

I ve čtyřmístném obsazení a s plným kufrem jede micra stopadesát. Celý týden, kdy jsme s microu drandili po dálnici, startovali ze semaforů a užívali si její skvělou obratnost, oscilovala spotřeba mezi šesti a sedmi litry. Když jsme jezdili ukázněně a podle předpisů úsporné jízdy, dostali jsme se pod šest. Tabulkových pět se zdá reálných.

Královna úzkých ulic

Micra je dělaná ale hlavně do úzkých uliček měst. Na to dostala skvělý rejd, otočíte se doslova na pětníku (poloměr otáčení 4,5 metru). Krátký rozvor a vcelku vysoká stavba naznačují, že ve vyšších rychlostech by mohla mít horší stabilitu. Ale to se nepozdává jen řidiči, podvozek se drží asfaltky dobře. Kabina se v zatáčkách víc naklání, ale drží nečekaně dlouho. Komfort je slušný, takový, jaký můžete od malého auta s krátkým rozvorem čekat: malé nerovnosti překoná s klidem, ve velkých dírách zakopává...

Nissan Micra

Největší výtka jde k brzdám, které se špatně dávkují. Jako by měly jen dvě polohy: vypnuto/zapnuto. Dobržďování u semaforu je tedy někdy "neladné".

Maximální výbava

Výběr konkurentů je složitější, protože micra je s délkou 3,78 metru rozměrově přesně mezi miniauty (3,5 m) a třídou malých vozů (cca 4 metry). I cenově je micra na pomezí. Ještě minulý týden se dala pořídit za akční cenu 209 900 korun (leasingová ještě o 30 tisíc nižší). Než na ní dovozce vypíše novou "akci", je startovací cena 239 900. To je na úrovní malých aut. Základní výbava je ale lepší než u některých aut o dvě třídy větších. Je v ní šest airbagů, ABS, ESP, elektricky ovládaná přední okna, dálkově ovládané centrální zamykání, posilovač řízení, za třicetitisícový příplatek dostanete autorádio a klimatizaci.





Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Elektrický Swincar nezastaví žádný terén
VIDEOTEST: Terénního pavouka na baterky nezastaví žádný terén

Ta čtyřkolová šílenost se jmenuje Swincar. Elektrického šplhavce, který pokoří snad každý terén, jsme vyzkoušeli.  celý článek

Opel Crossland X
Opel Crossland X je velké auto za malé peníze

MPV už nefrčí, nahrazují je auta na zvýšeném podvozku. Velmi povedenou a v druhé generaci nedoceněnou Merivu nahrazuje v nabídce Opelu SUV jménem Crossland X....  celý článek

Hyundai i30 Combi
Rodinný kombík za dobré peníze. Hyundai i30 Combi jde po kufru Octavii

Nový kombík z Nošovic se prodává pár dnů. Velikostí kufru prodloužený Hyundai i30 téměř dohání Škodu Octavia.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.