Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Navara se zkřížila s osobákem, ale pořád je to terénní pracant

aktualizováno 
Konzervativní milovníci bahnitých speciálů se asi na nový model navary budou nejdříve dívat podezíravě, i přesto by si měli zamluvit zkušební jízdu. Vyladěný nissan sice nabízí více komfortu, než kdy předtím, ale s náročným terénem si hravě poradí a náročné živnostníky by mohl v mnohém překvapit.

Nissan Navara | foto: Nissan

„Pro koho vlastně takové auto s korbou a interiérem osobáku je?“ ptali se kolegové na prezentaci nové navary. Při pohledu z Prahy to možná vypadá, že cílová skupina je zanedbatelná, ale v Česku se ročně prodá kolem pětistovky nových velkých pickupů a nepočítaně ojetých.

Sám mám několik přátel, kteří by tímto typem auta nepohrdli. Třeba motorkář, který by na korbu upevnil mašinu a ve velké kabině jel s rodinou na dovolenou. Nebo kamarádi na Valašsku, kteří mají malé hospodářství a stolařskou dílnu. Na dvě auta nemají peníze a tak by se “šiklo” takové, které jim odveze balík slámy, cirkulárku nebo míchačku. A taky by odvezlo je samotné s rodinou do kina na Vsetíně. Korbičkou by určitě nepohrdli ani vášniví cyklisté.

Nissan NP 300 Navara
Nissan Navara
Nissan NP 300 Navara

Evropský unikát

A to jsme jen v malém Česku, v takovém Texasu nebo na Sibiři se uplatnění pro kombinaci tvrdého pracanta a pohodlného rodinného auta najde násobně více. Není proto divu, že automobilky stále v tomhle segmentu vyvíjejí a nabízejí nové generace prověřených modelů. Mimochodem, tenhle globální model je zároveň jediným pickupem, který se vyrábí v Evropě, konkrétně ve španělské Barceloně.

Může se hodit

Navara

Nissan Navara 2,5 DCi. Cena 290 000 Kč.

Více ojetých vozů Nissan na Automodul.cz.

Jenže zatímco předchozí navara byla spíš pracovním strojem, teď chtějí u Nissanu oslovit novou generaci zákazníků. “Pořád to bude ten starý dobrý pracovní nástroj, ale je to první prolnutí světa pickupů s crossovery. Staří zákazníci nesmějí ztratit důvěru, ale musejí být taky trochu rozmazlováni,” vysvětluje novou filosofii Tomek Kosmiecki, technický expert Nissanu.

On sám věří, po odklonu od strohosti zákazníků ještě přibude. “Čekáme, že prodeje vzrostou o 25 procent,” dodává. V Česku začne prodej nové generace NP 300 Navara v lednu 2016. Mimochodem, trochu tajuplná zkratka NP znamená jednoduše Nissan Pickup.

Zábavný komfort i pro náročné

Navara se má zkrátka stát i autem pro volný čas se spoustou moderních technologií. Mnoho z těch původních ovšem zůstává, na rozdíl od velkých offroadů zatím “pracovní” pickupy nepřišly o své žebřinové rámy. Jisté “změkčení” se ovšem objevuje i zde. Nová navara má tak ve verzi s dlouhou kabinou a krátkou korbou místo zadních listových per vinuté pružiny a dokonce pětiprvkové zavěšení kol.

Nissan Navara

Nissan Navara

Nissan NP 300 Navara

Nissan NP 300 Navara

To je samozřejmě hodně znát na jízdních vlastnostech a komfortu. V zatáčkách lépe kopíruje povrch silnice a netrpí klasickým odskakováním tuhé zadní nápravy. Jenže pro verze s dlouhou korbou se stejně nabízí odpružení listovými pery, prostě proto, že unese víc nákladu. I ty jsou ale o sedm kilo lehčí než u současné dosluhující generace. Rozměrově jsou současný model i novinka v podstatě stejné, rozdíly jsou jen kosmetické.

Rám, který izoluje zbytek auta od silnice, má velkou výhodu i v tom, že navara dokáže doslova přeletět terén a posádku vytrestá jen minimálně. To jsme si na vlastních zadnicích vyzkoušeli na jihu Polska, kde nám na břehu řeky Dunajec připravili offroadovou trať včetně brodu přes řeku.

Nejzábavnější byla bahnitá část, jíž dost “pomohly” vydatné deště. Navara má přesně to, co většina zákazníků chce: projet necestou bez uvažování nad tím, kterou uzávěrku teď zapnout a jakou redukci zařadit. A navara ukázala, že toho umí opravdu hodně. Na obyčejných zimních gumách si poradila s opravdu hlubokým bahnem, vodním brodem, stoupáním i klesáním. A tu uzávěrku, na rozdíl třeba od Fordu Ranger, může mít taky, ale my ji ani jednou nepotřebovali.

Veterán v rozpacích

Schopnosti navary vyhrabat se z bahnité pasti mě, coby offroadového veterána, hodně překvapily, protože jí chyběl hlavní předpoklad zvládnutí těžkého terénu: dobré gumy s pořádnými “špalky”. Ukázalo se, že elektronika v dnešní době zvládne opravdu hodně. Přesouvání točivého momentu na neprokluzující kolo v praxi znamená, že stačí mít plyn na podlaze a ono se to nakonec nějak prohrabe, zvlášť když dolů i nahoru z kopce pomáhají specializovaní asistenti (pro sjíždění prudkých svahů a rozjezd). A to většinu uživatelů, kteří nepropadli offroadové zábavě, naprosto uspokojí.

Zvlášť když na silnici se nový nissan projevuje opravdu kultivovaně. Nebudu lhát, že jezdí jako osobní auto, přece jen je to těžký stroj s vysokým těžištěm, ale schopnost udržet se na mokré rozvlněné okresce příjemně překvapila.

Nissan Navara

Nissan dostal nový motor, místo 2,5litru je to nyní jen 2,3litrové dCi, ovšem ten je výrazně silnější. Ve verzi s jedním turbem má 118 kW, v “dvouturbové”, s níž jsme se mohli svézt, pak 140 kW. To už je solidní stádo, které dává navaře velmi dobrou dynamiku. A nemohli jsme si stěžovat ani na spotřebu. Během testu jsme po silnicích jezdili kolem osmi litrů, v terénu pak maximálně do deseti. Tedy, jak jsme se shodli s polskými kolegy, “paliwožerny” tento stroj určitě není.

Spolupráce s vesmírem

“Přerod” v auto crossoverového typu se nejvíc pozná v interiéru. Až na velikost jsem měl po prvním usednutí dojem, že jsem spíš v osobním qashqai než v užitkáči. Výtečná jsou úplně nová sedadla Zero Gravity, vyvíjená ve spolupráci s NASA. V podobných autech konkurence jen stěží najdete tak ergonomické sezení s podporou pánve, beder a bočním vedením.

Nejen sedadla ovšem posádku rozmazlují, v navaře můžete mít třeba dvouzónovou automatickou klimatizaci, panoramatický kamerový parkovací systém (na auto se díváte díky výpočtům kamerového systému z ptačí perspektivy) či nouzové brzdění při zjištění překážky. A nabízí se i bezklíčové zamykání.

Nic pro konzervy

Ani za vnější vzhled se navara stydět nemusí. Ovšem v zastoupení konzervativnější klientely říkáme, že na nás je možná až příliš moderní. Přivítali bychom víc rovných hran na úkor křivek, současný model se nám přece jen líbí víc. Jenže už prý nevypadá moderně.

Fotogalerie

Předek novinky jasně odkazuje na model qashqai, má pro Nissan typickou mřížku chladiče a “bumerangovitá” denní LED světla. Někomu se možná bude líbit malý spojler na víku korby, který má pomáhat aerodynamice. Nám ale přišel legrační, vypadá to, jako by si český tuner přilepil na korbičku kousek ze své oktávky.

Všude může být spousta chromu, ale i tady bychom se coby kupci navary drželi při zemi. Všechna ta chromovaná zrcátka, nášlapy a maska sice zaujmou na showroomu, ale k ničemu je nepotřebujete, na rozdíl od praktických věcí jako nástavba na korbu či její hliníková nebo plastová vana, posuvné plato nebo kotevní systém C-Channel pro křehké a velké věci. To naopak velmi oceňujeme. Stejně jako fakt, že navara posílila i co se týče nosnosti (přes jednu tunu) a utáhne nyní až 3,5tunový přívěs. Korba verze Double Cab je nově delší o 6,7 centimetru, délka 1,578 metru je největší mezi konkurenty (s menší kabinou King Cab je to 1,788 m).

Živnostníci se můžou těšit

Ceny ještě známy nejsou, automobilka ceník zveřejní v nejbližších dnech, ale základ se dá očekávat kolem hranice 700 tisíc korun s daní (tedy kolem 550 tisíc bez DPH, kterou si většina živnostníků odečte), protože konkurence chce podobné sumy (VW Amarok od 685 tisíc, Mitsubushi L200 od 677 tisíc, Ford Ranger 678 tisíc Kč).

Nová navara bude k dispozici ve čtyřech výbavových stupních: Visia, Acenta, N-Connecta a Tekna, přičemž už v základu bude sedm airbagů či off-roadové pomůcky jako je asistent rozjezdu do kopce, tempomat a elektricky ovládaná okna.

Mezi převodovkami bude na výběr buď šestistupňový manuál nebo sedmistupňový automat. Zpočátku se bude nabízet pouze verze 4x4, dvoukolka přijde na trh až později. Nissan chce ovšem zabodovat také pětiletou plnou zárukou (do 160 tisíc kilometrů) a servisními intervaly prodlouženými na 30 tisíc kilometrů nebo dva roky.

Mimochodem, současná generace navary, která s nástupem novinky skončí, se momentálně doprodává za skvělých 712 tisíc s DPH s bohatou výbavou a velkou kabinou. A to je jen o málo víc, než na čem konkurence teprve startuje.

A překvapení na závěr. Na prezentaci nás lidé z Nissanu navnadili, že ve výrobních plánech by se v budoucnu měl objevit ještě menší pickup. Pro české živnostníky by to byla výborná zpráva, něco podobného totiž na tuzemském trhu už několik let chybí.



Témata: Nissan, Živnostník




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.