Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nissan Nuvu: elektrická miniatura

aktualizováno 
Díky neustálému zvětšovaní automobilů generaci po generaci se na trhu otevírá nová kategorie městských mikrovozítek. S tím, jak provoz v aglomeracích houstne a místa není nazbyt, se tato auta stávají stále aktuálnějšími. A tak Nissan v Paříži představil svou vizi městského elektromobilu pro blízkou budoucnost.

Nissan Nuvu | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Automobilka Nissan je jednou z mála, jejíž automobily v posledních letech nijak výrazně nenabobtnaly – tedy, pokud se bavíme o klasických osobních vozech a nikoli off-roadech.

Třeba taková micra je vlastně stejně velká jako předchozí dvě generace a proto je také vůz v současnosti daleko menší, než většina konkurentů v dané kategorii. Malá auta totiž mezi tím narostla na délku přes čtyři metry. A tak působí micra jako malý střízlík.

Jenže Nissan se domnívá, že ani tak malý vůz nebude v nadcházejících letech pro přeplněná města dostatečně miniaturní a šetrný vůči svému okolí. A tak vznikla studie Nuvu – nový pohled (a to doslova – název Nuvu má evokovat anglické sousloví New View) na to, jak by měl vypadat městský automobil pro příští desetiletí.

O tom, že nuvu bude elektromobil, bylo rozhodnuto od samého počátku jeho vzniku. Elektromobil je totiž ve městě tím vůbec nejčistším vozem – dobíjet se může v noci ze zásuvky, přes den pomáhá dojezd prodlužovat regenerativní brzdění a solární panely na střeše vozu .

Klíčovým prvkem Nuvu je ale uspořádání kabiny – k tomu došli inženýři Nissanu až po vyhodnocení průzkumů obsazenosti vozů ve městě. Během studií totiž přišli na to, že ve městě je v drtivé většině případů v automobilu pouze řidič – jednou osobou je obsazeno prý 90% všech vozů.

V pěti procentech případů jsou ve voze osoby dvě a v dalších čtyřech procentech tři. To znamená, že v 99% případů je automobil obsazen maximálně třemi pasažéry, ale už tento počet samotný je poměrně vzácný.

Proto vznikl nuvu jako automobil s uspořádáním 2+1. Řidič uvnitř sedí jako v každém jiném automobilu, jeho spolujezdec má ale sedadlo výrazně posunuté dozadu. Vpředu před ním se pak dá z přístrojové desky rozložit třetí, víceméně nouzové sedadlo. Nissan tvrdí, že i při obsazení třemi osobami mají všichni pasažéři dostatek místa, zejména pro nohy.

To je u vozítka s délkou pouhé tři metry opravdu dobrý počin. Nuvu je 1700 mm široký, 1550 mm vysoký a rozvor kol činí 1980 mm. V dvoumístném uspořádání je za sedadly místo pro běžná zavazadla nebo nákup, větší předměty může v nuvu převážet řidič na místě před sedadlem spolujezdce.

Interiér je velmi vzdušný a prosvětlený – to díky tomu, že čelní sklo volně přechází v prosklený střešní panel. Ten je zajímavý především tím, že je posetý drobnými solárními panely. Ty mají v podstatě dva úkoly – jednak pomáhají dobíjet baterie vozu (za měsíc prý ušetří jeden nabíjecí cyklus) a také chrání pasažéry před přímým sluncem. Ne nadarmo tento systém Nissan přirovnává ke stromu – tento dojem ještě umocňuje středový sloup, který vede od panelů mezi sedadla. Netřeba připomínat, že na voze je použita řada recyklovaných a recyklovatelných materiálů, mnoho z nich má přírodní původ.

Zajímavostí Nuvu je i kompletní řízení po drátě. Mezi volantem a koly tak není žádná mechanická vazba. Nissan se chlubí velkou agilitou této studie – díky relativně širokému rozchodu kol a lehkým ale velkým kolům (165/55 R16) má prý nuvu vynikající jízdní vlastnosti a je extrémně obratný. Průměr otáčení činí pouze 3,7 metru, což je vlastně jen o 70 cm více, než měří samotný vůz na délku.

Na jedno nabití Li-Ion baterií by mělo nuvu urazit až 125 kilometrů a maximální rychlost vozítka činí 120 km/h. Koncept používá nový typ Li-Ion akumulátorů, které mají jednodušší konstrukci a oproti předchozím typům jsou dvakrát menší a zároveň 1,5krát výkonnější. A své kvality si zachovají i po pěti letech nebo 100 000 kilometrech nepřetržitého provozu. Rychlé dobití baterií by mělo trvat 10 – 20 minut, plné dobití z domácí sítě 220 V pak zabere tři až čtyři hodiny.

Nissan se netají tím, že v roce 2010 chce na japonský trh uvést sériový elektromobil a od roku 2012 takový vůz prodávat i v USA. Nuvu ale prý není předobrazem tohoto vozu, ačkoli mnohé u studie použité technologie se objeví v sériové výrobě. Zda se sériové podoby dočká samotné nuvu zatím není známo.

Nissan Nuvu





Nejčtenější

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Další z rubriky

Mercedes-Maybach G 650 Landaulet
Největší šílenost autosalonu Ženeva: superluxusní gazík

Na celém světě se terénní auta označují jako "džíp", ale u nás se jim často říká "gazík". Je to na počest legendárního sovětského vozu GAZ-69. Mercedes G dnes...  celý článek

Rolls-Royce Bespoke Sweptail
Nejdražší auto světa stojí 300 milionů. Rolls ho stavěl čtyři roky

Kdo byl před půlstoletím anebo ještě dřív přebohatý pan továrník a měl vkus a úroveň, nechal se vozit v autě, které postavil nějaký slavný karosář. Byla to...  celý článek

Nový facelift Škoda Rapid Spaceback
Vylepšený rapid je venku: tříválcové TSI a internet na palubě

Rapid se po pěti letech dočkává faceliftu. Škoda představuje oficiálně první fotky a informace. Obě karosářské verze rapidu liftback i spaceback (hatchback)...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.