Nissan Nuvu: elektrická miniatura

Díky neustálému zvětšovaní automobilů generaci po generaci se na trhu otevírá nová kategorie městských mikrovozítek. S tím, jak provoz v aglomeracích houstne a místa není nazbyt, se tato auta stávají stále aktuálnějšími. A tak Nissan v Paříži představil svou vizi městského elektromobilu pro blízkou budoucnost.
Nissan Nuvu

Nissan Nuvu | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Automobilka Nissan je jednou z mála, jejíž automobily v posledních letech nijak výrazně nenabobtnaly – tedy, pokud se bavíme o klasických osobních vozech a nikoli off-roadech.

Třeba taková micra je vlastně stejně velká jako předchozí dvě generace a proto je také vůz v současnosti daleko menší, než většina konkurentů v dané kategorii. Malá auta totiž mezi tím narostla na délku přes čtyři metry. A tak působí micra jako malý střízlík.

Jenže Nissan se domnívá, že ani tak malý vůz nebude v nadcházejících letech pro přeplněná města dostatečně miniaturní a šetrný vůči svému okolí. A tak vznikla studie Nuvu – nový pohled (a to doslova – název Nuvu má evokovat anglické sousloví New View) na to, jak by měl vypadat městský automobil pro příští desetiletí.

O tom, že nuvu bude elektromobil, bylo rozhodnuto od samého počátku jeho vzniku. Elektromobil je totiž ve městě tím vůbec nejčistším vozem – dobíjet se může v noci ze zásuvky, přes den pomáhá dojezd prodlužovat regenerativní brzdění a solární panely na střeše vozu .

Klíčovým prvkem Nuvu je ale uspořádání kabiny – k tomu došli inženýři Nissanu až po vyhodnocení průzkumů obsazenosti vozů ve městě. Během studií totiž přišli na to, že ve městě je v drtivé většině případů v automobilu pouze řidič – jednou osobou je obsazeno prý 90% všech vozů.

V pěti procentech případů jsou ve voze osoby dvě a v dalších čtyřech procentech tři. To znamená, že v 99% případů je automobil obsazen maximálně třemi pasažéry, ale už tento počet samotný je poměrně vzácný.

Proto vznikl nuvu jako automobil s uspořádáním 2+1. Řidič uvnitř sedí jako v každém jiném automobilu, jeho spolujezdec má ale sedadlo výrazně posunuté dozadu. Vpředu před ním se pak dá z přístrojové desky rozložit třetí, víceméně nouzové sedadlo. Nissan tvrdí, že i při obsazení třemi osobami mají všichni pasažéři dostatek místa, zejména pro nohy.

To je u vozítka s délkou pouhé tři metry opravdu dobrý počin. Nuvu je 1700 mm široký, 1550 mm vysoký a rozvor kol činí 1980 mm. V dvoumístném uspořádání je za sedadly místo pro běžná zavazadla nebo nákup, větší předměty může v nuvu převážet řidič na místě před sedadlem spolujezdce.

Interiér je velmi vzdušný a prosvětlený – to díky tomu, že čelní sklo volně přechází v prosklený střešní panel. Ten je zajímavý především tím, že je posetý drobnými solárními panely. Ty mají v podstatě dva úkoly – jednak pomáhají dobíjet baterie vozu (za měsíc prý ušetří jeden nabíjecí cyklus) a také chrání pasažéry před přímým sluncem. Ne nadarmo tento systém Nissan přirovnává ke stromu – tento dojem ještě umocňuje středový sloup, který vede od panelů mezi sedadla. Netřeba připomínat, že na voze je použita řada recyklovaných a recyklovatelných materiálů, mnoho z nich má přírodní původ.

Zajímavostí Nuvu je i kompletní řízení po drátě. Mezi volantem a koly tak není žádná mechanická vazba. Nissan se chlubí velkou agilitou této studie – díky relativně širokému rozchodu kol a lehkým ale velkým kolům (165/55 R16) má prý nuvu vynikající jízdní vlastnosti a je extrémně obratný. Průměr otáčení činí pouze 3,7 metru, což je vlastně jen o 70 cm více, než měří samotný vůz na délku.

Na jedno nabití Li-Ion baterií by mělo nuvu urazit až 125 kilometrů a maximální rychlost vozítka činí 120 km/h. Koncept používá nový typ Li-Ion akumulátorů, které mají jednodušší konstrukci a oproti předchozím typům jsou dvakrát menší a zároveň 1,5krát výkonnější. A své kvality si zachovají i po pěti letech nebo 100 000 kilometrech nepřetržitého provozu. Rychlé dobití baterií by mělo trvat 10 – 20 minut, plné dobití z domácí sítě 220 V pak zabere tři až čtyři hodiny.

Nissan se netají tím, že v roce 2010 chce na japonský trh uvést sériový elektromobil a od roku 2012 takový vůz prodávat i v USA. Nuvu ale prý není předobrazem tohoto vozu, ačkoli mnohé u studie použité technologie se objeví v sériové výrobě. Zda se sériové podoby dočká samotné nuvu zatím není známo.

Nissan Nuvu


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Do dobíječek dá stát dalších šest miliard. Už jich je víc, než auta potřebují

Dále v Jihočeském kraji provozuje například ČEZ 20 veřejných dobíječek. Jsou v...

Dalších šest miliard korun plánuje ministerstvo dopravy v příštích letech využít na výstavbu nových...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

Lej Ťün, generální ředitel a zakladatel firmy Xiaomi představuje elektrický...

VIDEO Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

Lej Ťün, generální ředitel a zakladatel firmy Xiaomi představuje elektrický...

VIDEO Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

Fisker je v potížích. Pomůže injekce Nissanu na svět ferrari pick-upů?

Alaska sdílí architekturu FT31 s SUV Ocean a Henry Fisker o něm mluví jako o...

VIDEO Ani druhý pokus dánského designéra Henrika Fiskera o vlastní automobilku se nevyvíjí příliš dobře....

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...