Nissan Nuvu

Nissan Nuvu | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Nissan Nuvu: elektrická miniatura

  • 13
Díky neustálému zvětšovaní automobilů generaci po generaci se na trhu otevírá nová kategorie městských mikrovozítek. S tím, jak provoz v aglomeracích houstne a místa není nazbyt, se tato auta stávají stále aktuálnějšími. A tak Nissan v Paříži představil svou vizi městského elektromobilu pro blízkou budoucnost.

Automobilka Nissan je jednou z mála, jejíž automobily v posledních letech nijak výrazně nenabobtnaly – tedy, pokud se bavíme o klasických osobních vozech a nikoli off-roadech.

Třeba taková micra je vlastně stejně velká jako předchozí dvě generace a proto je také vůz v současnosti daleko menší, než většina konkurentů v dané kategorii. Malá auta totiž mezi tím narostla na délku přes čtyři metry. A tak působí micra jako malý střízlík.

Jenže Nissan se domnívá, že ani tak malý vůz nebude v nadcházejících letech pro přeplněná města dostatečně miniaturní a šetrný vůči svému okolí. A tak vznikla studie Nuvu – nový pohled (a to doslova – název Nuvu má evokovat anglické sousloví New View) na to, jak by měl vypadat městský automobil pro příští desetiletí.

O tom, že nuvu bude elektromobil, bylo rozhodnuto od samého počátku jeho vzniku. Elektromobil je totiž ve městě tím vůbec nejčistším vozem – dobíjet se může v noci ze zásuvky, přes den pomáhá dojezd prodlužovat regenerativní brzdění a solární panely na střeše vozu .

Klíčovým prvkem Nuvu je ale uspořádání kabiny – k tomu došli inženýři Nissanu až po vyhodnocení průzkumů obsazenosti vozů ve městě. Během studií totiž přišli na to, že ve městě je v drtivé většině případů v automobilu pouze řidič – jednou osobou je obsazeno prý 90% všech vozů.

V pěti procentech případů jsou ve voze osoby dvě a v dalších čtyřech procentech tři. To znamená, že v 99% případů je automobil obsazen maximálně třemi pasažéry, ale už tento počet samotný je poměrně vzácný.

Proto vznikl nuvu jako automobil s uspořádáním 2+1. Řidič uvnitř sedí jako v každém jiném automobilu, jeho spolujezdec má ale sedadlo výrazně posunuté dozadu. Vpředu před ním se pak dá z přístrojové desky rozložit třetí, víceméně nouzové sedadlo. Nissan tvrdí, že i při obsazení třemi osobami mají všichni pasažéři dostatek místa, zejména pro nohy.

To je u vozítka s délkou pouhé tři metry opravdu dobrý počin. Nuvu je 1700 mm široký, 1550 mm vysoký a rozvor kol činí 1980 mm. V dvoumístném uspořádání je za sedadly místo pro běžná zavazadla nebo nákup, větší předměty může v nuvu převážet řidič na místě před sedadlem spolujezdce.

Interiér je velmi vzdušný a prosvětlený – to díky tomu, že čelní sklo volně přechází v prosklený střešní panel. Ten je zajímavý především tím, že je posetý drobnými solárními panely. Ty mají v podstatě dva úkoly – jednak pomáhají dobíjet baterie vozu (za měsíc prý ušetří jeden nabíjecí cyklus) a také chrání pasažéry před přímým sluncem. Ne nadarmo tento systém Nissan přirovnává ke stromu – tento dojem ještě umocňuje středový sloup, který vede od panelů mezi sedadla. Netřeba připomínat, že na voze je použita řada recyklovaných a recyklovatelných materiálů, mnoho z nich má přírodní původ.

Zajímavostí Nuvu je i kompletní řízení po drátě. Mezi volantem a koly tak není žádná mechanická vazba. Nissan se chlubí velkou agilitou této studie – díky relativně širokému rozchodu kol a lehkým ale velkým kolům (165/55 R16) má prý nuvu vynikající jízdní vlastnosti a je extrémně obratný. Průměr otáčení činí pouze 3,7 metru, což je vlastně jen o 70 cm více, než měří samotný vůz na délku.

Na jedno nabití Li-Ion baterií by mělo nuvu urazit až 125 kilometrů a maximální rychlost vozítka činí 120 km/h. Koncept používá nový typ Li-Ion akumulátorů, které mají jednodušší konstrukci a oproti předchozím typům jsou dvakrát menší a zároveň 1,5krát výkonnější. A své kvality si zachovají i po pěti letech nebo 100 000 kilometrech nepřetržitého provozu. Rychlé dobití baterií by mělo trvat 10 – 20 minut, plné dobití z domácí sítě 220 V pak zabere tři až čtyři hodiny.

Nissan se netají tím, že v roce 2010 chce na japonský trh uvést sériový elektromobil a od roku 2012 takový vůz prodávat i v USA. Nuvu ale prý není předobrazem tohoto vozu, ačkoli mnohé u studie použité technologie se objeví v sériové výrobě. Zda se sériové podoby dočká samotné nuvu zatím není známo.

Nissan Nuvu


Elektromobil