Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Limonádový nissan ukázal, jak na Dakaru závodit s dieselem

aktualizováno 
Před třiceti lety, na Nový rok 1987 vystartovaly dva dieselové Nissany Patrol na 13 tisíc kilometrů dlouhou pouť do Dakaru. Vyrazit do náročného závodu s naftovým autem bylo tehdy velké dobrodružství. Terénní speciál slavil hned při premiéře fantastický úspěch - závod dokončil na 9. místě. Nyní se po rekonstrukci vrací.

Nissan Patrol Fanta Limon | foto: Nissan

Patrol v barvách limonádového koncernu Coca-Coly našli jako reznoucí vrak v roce 2014 v jednom španělském muzeu. Závodní speciály Nissan Fanta Limon před třiceti lety postavili v dílnách technického centra Nissanu v Barceloně, po letech se tam tedy vůz vrátil k důkladné rekonstrukci. Inženýři na něm pracovali o víkendech a po večerech. Pedro Diaz Illan, dnes manažer centra zodpovědný za vývoj elektrické výzbroje byl u jeho znovuzrození. Před třiceti lety na rallyovém speciálu pracoval jako elektromontér.

Nissan Patrol Fanta Limon v číslech

  • motor: čtyřválcový turbodiesel 2,8 litru
  • maximální výkon: 146 koní
  • hmotnost: 1600 kilogramů
  • max. rychlost: 150 km/h

„Chtěli jsme, aby auto bylo dokonalé ve všech ohledech, byli jsme šťastní, když jsme získali původní schémata a servisní manuály. Provedli jsme do detailu všechny úpravy, aby bylo auto přesně takové, jako když jelo na Dakar,“ popisuje Juan Villegas, další z těch, kdo na rekonstrukci vozu pracovali. Právě Diaz Illan byl velmi platným členem osmihlavého restaurátorského týmu.

Juan Villegas, popisuje, v jaké kondici auto získali zpět. „Motor byl v hrozném stavu, nešlo ho nastartovat a mnoho částí bylo silně zkorodovaných. Poškozená byla přední náprava. Úplně nejhorší byla ovšem elektroinstalace, kterou poničily krysy.“

Do barcelonské dílny auto dorazilo v květnu 2014. Po celé Evropě schraňovali náhradní díly, oslovovali dealery, aby hledali v zapomenutých koutech skladů. Některé komponenty nakonec koupili použité a renovovali je. Renovace trvala přes dva roky. Po třiceti letech se bílo-žluto-modrý závodní vůz vrátil do saharských dun letos v listopadu.

Fotogalerie

Přední místa dakarské rally dnes obsazují dieselové speciály, před desítkami let to ale tak nebylo. A právě hranatý patrol byl průkopníkem, který se postavil s dalšími 312 závodními stroji 1. ledna 1987 na start. Hned při své první účasti v nejslavnější dálkové rally, která tehdy startovala v Paříži a přes Alžír, Niger, Mali a Mauretánii dovedla závodníky do Senegalu, dojel speciál v limonádovém dresu na devátém místě. Posádku patrolu se startovním číslem 211 tvořili Miguel Prieto a Ramon Termens. Druhý identický vůz s číslem 212 s posádku tvořenou bratry Jorgem a Hansi Bablerovými musel odstoupit ze závodu poté, co se skutálel z duny. Tým navíc přišel už ve druhé etapě o doprovodný kamion.

Osud čísla 212 je neznámý, úspěšnější z rallyových speciálů před lety odkoupil sběratel Salvador Claret, který má ve španělské Gironě muzeum. Auto zůstalo v původním stavu, díky fotografiím na internetovém fóru se o něm dozvěděli před třemi roky technici Nissanu a s podporou automobilky mu vrátili zašlý lesk.





Nejčtenější

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

Herec David Matásek a jeho vespa
David Matásek je milovník vos. Každý rok jede přes Alpy do Itálie

Pokud z rovna nechumelí, potkáte ho v Praze v sedle žlutého skútru. Populární herec David Matásek je pravověrný vespař. A každé léto osedlá svou „vosu“...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Fabia rekordmanka: test škodovky s milionem a čtvrt kilometrů

Slyšeli jsme zkazky o taxikářských mercedesech a volvech s natočeným milionem na tachometru, měli jsme v rukou Škodu Octavia 1.9 TDI s půlmilionem. Ale malou...  celý článek

Studebaker Avanti
Avanti je krásné mizerné auto, kterým skončil Studebaker

Jsou tvary, které poznáte poslepu. Po ženském těle je to třeba lahev od coca-coly, jejímž autorem je Raymond Loewy. Z jeho hlavy je taky toto krásné auto s...  celý článek

Fiat 500
Všechno nejlepší! Nejitalštějšímu autu je šedesát let

„Fiat 500 byl první auto, které jsem řídil, první auto, které si koupil, a první auto, díky kterému jsem si vyzkoušel snad všechny polohy kamasutry,“ popsal...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.