Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Limonádový nissan ukázal, jak na Dakaru závodit s dieselem

aktualizováno 
Před třiceti lety, na Nový rok 1987 vystartovaly dva dieselové Nissany Patrol na 13 tisíc kilometrů dlouhou pouť do Dakaru. Vyrazit do náročného závodu s naftovým autem bylo tehdy velké dobrodružství. Terénní speciál slavil hned při premiéře fantastický úspěch - závod dokončil na 9. místě. Nyní se po rekonstrukci vrací.

Nissan Patrol Fanta Limon | foto: Nissan

Patrol v barvách limonádového koncernu Coca-Coly našli jako reznoucí vrak v roce 2014 v jednom španělském muzeu. Závodní speciály Nissan Fanta Limon před třiceti lety postavili v dílnách technického centra Nissanu v Barceloně, po letech se tam tedy vůz vrátil k důkladné rekonstrukci. Inženýři na něm pracovali o víkendech a po večerech. Pedro Diaz Illan, dnes manažer centra zodpovědný za vývoj elektrické výzbroje byl u jeho znovuzrození. Před třiceti lety na rallyovém speciálu pracoval jako elektromontér.

Nissan Patrol Fanta Limon v číslech

  • motor: čtyřválcový turbodiesel 2,8 litru
  • maximální výkon: 146 koní
  • hmotnost: 1600 kilogramů
  • max. rychlost: 150 km/h

„Chtěli jsme, aby auto bylo dokonalé ve všech ohledech, byli jsme šťastní, když jsme získali původní schémata a servisní manuály. Provedli jsme do detailu všechny úpravy, aby bylo auto přesně takové, jako když jelo na Dakar,“ popisuje Juan Villegas, další z těch, kdo na rekonstrukci vozu pracovali. Právě Diaz Illan byl velmi platným členem osmihlavého restaurátorského týmu.

Juan Villegas, popisuje, v jaké kondici auto získali zpět. „Motor byl v hrozném stavu, nešlo ho nastartovat a mnoho částí bylo silně zkorodovaných. Poškozená byla přední náprava. Úplně nejhorší byla ovšem elektroinstalace, kterou poničily krysy.“

Do barcelonské dílny auto dorazilo v květnu 2014. Po celé Evropě schraňovali náhradní díly, oslovovali dealery, aby hledali v zapomenutých koutech skladů. Některé komponenty nakonec koupili použité a renovovali je. Renovace trvala přes dva roky. Po třiceti letech se bílo-žluto-modrý závodní vůz vrátil do saharských dun letos v listopadu.

Fotogalerie

Přední místa dakarské rally dnes obsazují dieselové speciály, před desítkami let to ale tak nebylo. A právě hranatý patrol byl průkopníkem, který se postavil s dalšími 312 závodními stroji 1. ledna 1987 na start. Hned při své první účasti v nejslavnější dálkové rally, která tehdy startovala v Paříži a přes Alžír, Niger, Mali a Mauretánii dovedla závodníky do Senegalu, dojel speciál v limonádovém dresu na devátém místě. Posádku patrolu se startovním číslem 211 tvořili Miguel Prieto a Ramon Termens. Druhý identický vůz s číslem 212 s posádku tvořenou bratry Jorgem a Hansi Bablerovými musel odstoupit ze závodu poté, co se skutálel z duny. Tým navíc přišel už ve druhé etapě o doprovodný kamion.

Osud čísla 212 je neznámý, úspěšnější z rallyových speciálů před lety odkoupil sběratel Salvador Claret, který má ve španělské Gironě muzeum. Auto zůstalo v původním stavu, díky fotografiím na internetovém fóru se o něm dozvěděli před třemi roky technici Nissanu a s podporou automobilky mu vrátili zašlý lesk.





Nejčtenější

Tvorba designové studie vozu - exteriér
Od skici k finálnímu autu: tužka, počítač, hlína, sklo a barvy

Jak vzniká design auta? I přes přísné utajení, které v atelieru Škody vládne, jsme mohli nahlédnout do tvorby nejnovějšího konceptu značky. Na tvorbě...  celý článek

Kawasaki Z 650
Pokušitel i učitel. Kawasaki Z 650 okouzlí lehkostí a ovladatelností

V nabídce Kawasaki vyplnil Z 650 místo po superpopulární ER6n. To mu situaci rozhodně neusnadňuje. Svádí to k neustálému poměřování, ale stačí se projet a...  celý článek

Aston Martin Virage
Autofotka týdne: Úplně první Aston Martin Virage je perla českých garáží

Aston Martin Virage nedosahuje takového věhlasu jako předchozí typ V8, který nahradil v roce 1988. Nízký počet vyrobených kusů z něj ovšem dělá exkluzivní...  celý článek

Řidičce na dálnici D46 za jízdy upadlo kolo. Vůz poté dostal smyk, na silnici...
Pokud vám v servisu zničili auto, o náhradu škody se ozvěte hned

V pneuservisech mají napilno a hromadně mění zimní gumy za letní. Při vysokém nasazení se může stát, že kola správně neutáhnou. Uvolněné kolo poškodí vůz, v...  celý článek

Kolony na dálnici D11 před Prahou.
Stát zvažuje částečný zákaz předjíždění kamionů, zkoumá chování řidičů

Až dva kilometry za dálničním omezením by v budoucnu mohl platit pro nákladní auta zákaz předjíždění. S nápadem si pohrává ministerstvo dopravy, které už změnu...  celý článek

Dodge RAM Sport 5,7l Hemi 4x4
Dodge RAM Sport 5,7l Hemi 4x4

r.v. 2016, naj. 18 000 km, benzín
1 199 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.