Potvrdila to i měření v pražském Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD). V pružnosti dosahoval nissan na testovací dráze výsledků srovnatelných s vozy mnohem slabšími. Na druhou stranu se motor může pochlubit tichým chováním a nízkou spotřebou. Při pomalé jízdě se spokojí s méně než sedmi litry benzinu na sto kilometrů, na dálnici se lze dostat pod osm litrů a ve městě pod deset litrů naturalu 95 na sto kilometrů. V nabídce značky Nissan je také o sto tisíc korun levnější verze s výkonem 100 koní (73 kW), nejdražší a nejsilnější variantou je dvoulitrová primera se 140 koňskými silami pod kapotou (103 kW). Podvozek primery na rozdíl od motoru uspokojí i řidiče,který si občas s radostí projede zatáčku ve větší rychlosti. Eurojaponec sedí na silnici jako přibitý a dobře se vypořádává s nerovnostmi. Ač jde o automobil z kategorie tvrdších, na městské dlažbě nebo na silnicích nižších tříd má posádka stále k dispozici vysoký komfort. Pochvalu zaslouží i ovládání vozu. Posilovač řízení patří k tužším. Ale řazení rychlostních stupňů zasloužilo trochu větší pozornost - jednička a trojka jsou až příliš blízko sebe a řidič si chvíli musí zvykat na jistou přesnost. Uvnitř primery se kloubí japonské zvyky s evropskými. Kombinace šedých plastů a potahových látek s chromem a černou barvou je na přechodu od japonské strohosti k evropské eleganci. Použité plasty a jejich zpracování dodává vozidlu punc velké solidnosti. Nabídka prostoru je v primeře solidní. Měření v ÚSMD ovšem poukázala třeba na okolnost, že na zadních sedadlech je ve srovnání kupříkladu s Citroenem Xantia o pět centimetrů méně prostoru pro nohy cestujících. To souvisí s tím, že rozvor primery patří ve střední automobilové třídě k podprůměru. Přední sedadla dobře kombinují pohodlí a bezpečné vedení těla při průjezdu zatáčkou. Vtipné jsou výklopné háčky na zadních částech předních opěradel. Na ty lze zavěsit například tašku s menším nákupem. Kufr Nissanu Primera udělá radost každému, kdo občas potřebuje naložit pořádnou hromadu zavazadel. Stejně jako Škoda Octavia má i primera páté dveře, které po otevření odkryjí více než pětisetlitrový prostor. Ze srovnávací tabulky vyplývá, že si vůz vede dobře v cenovém srovnání s konkurencí a v porovnání základní výbavy.
Měření MF DNES
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 12,5 |
Zrychlení 0-400 m (s) | 18,4 |
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) | 13,2 |
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) | 28,2 |
Brzdná dráha z 80 km/h (m) | 29,6 |
Očima designér
Design primery je celkově nepodbízivý, vtipný, vkusný až krásný. Solidní a objemná figura pohyblivých křivek při pozorném pohledu doslova přitahuje. Příjemný »kukuč« úsměvných a krásných »očí« svádí k pokračování zkoumavého pohledu třeba na bok a jeho ochrannou, dynamicky vtipně tvarovanou lištu, která vkusně vybíhá z mohutné zadní části. Ani pohled zezadu na vysoko posazená koncová světla není zcela běžný. Řez velkých pátých dveří běží od střechy až hluboko dolů k nárazníkovému krytu a je i esteticky výborně integrován. Už při prvním nasednutí za volant jsou výrazné funkční i estetické hodnoty primery. Poloha i tvar přístrojového panelu, boční čalounění, sedadla, podlahové gumy, celková prostornost - to vše je v této třídě vysoko nadprůměrné.
Pavel Hušek, autor je spolupracovník redakce
Prognóza odhadce
Nová generace vozů Nissan Primera má solidní předpoklady pro úspěch. Již předchozí generace primery si získaly pověst spolehlivého a cenově výhodného automobilu. Prodejnosti určitě pomůže i snaha tvůrců dodat značce více emocionality nová primera má více osobitou tvář a tím ztrácí jistou »bezpohlavnost«, kterou se vyznačovali její předchůdci. To spolu s bohatou výbavou a solidním dílenským zpracováním zcela jistě japonskému vozu evropského střihu zajistí mírnější pokles ceny v závislosti na jeho stáří než v minulosti. Po pětiletém užívání se cena ojetého vozu bude pohybovat okolo 250 tisíc Kč.
Tomáš Majer, autor je spolupracovník redakce
Někteří hovoří o nápaditém designu primery, jiní o velké podobnosti s Renailtem Mégane. |