Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nissan Primera: nenápadný závodní kombík

  10:35aktualizováno  10:35
Nissan Primera na českých silnicích není zdaleka vidět tak často. Zkušenosti majitele říkají, že je ale možná neprávem nedoceněný.

Nissan Primera | foto: TipCars

Toto vozidlo jsem zakoupil jako dovoz z Itálie, se servisní knihou a původní fakturou z roku 99 o koupi opravené po větším "ťukanci".

Tloušťtkoměrem laku byly zjištěny opravované oboje dveře na jedné straně a oba nárazníky, nicméně skelet karosérie byl netknutý a v originálním stavu, včetně výfuku, kotoučů atd. Vše s ještě vyraženým logem nissan.

Vůz je ve výbavě SE, takže s palubním počítačem, manuální klimatizací, imitací dřeva na řadicí páce, volantu atd., dále má chromované kliky, zásuvku 12V v kufru, elektronová kola. Počítač neukazuje okamžitou spotřebu, jinak vše, co je běžné.

Prvně mě překvapila jeho celková tuhost - karoserie prostá kroucení, nějakého vrzání plastů, klepání atd., což vzhledem k najetým km (121 tis.) by u nás v ČR již zřejmě nebylo možné.

Začneme motorem. Ten mě nadchnul, i když zezačátku mi na dvoulitr připadal trochu lenivý, později jsem mu přišel na chuť. Nechal jsem vyměnit olej, filtry, původní svíčky nahradily Denso Iridium power, které zvýšily zejména točivý moment motoru.

Motor dobře zatahuje již od asi 1 000 ot./min do 2 400 ot., kde začne být poněkud letargický a bez výraznějšího tahu. Jakmile však překročí 4 000ot./min, promění se v závodníka a začne táhnout a velmi zrychlovat do 6 500 ot./min, kde jeho rozlet zastaví omezovač otáček.

Objeví se přitom zvuková kulisa jako ve sportovním autě. Při razantním předjíždění musíte tedy počítat s ručičkou otáčkoměru kolem 4 tisíc. Pak je akcelerace vozidla skvělá.

Přitom si toho motor nechá hodně líbit a dobře se sbírá i na pátý rychlostní stupeň z 1 200 ot./min. Vůbec celková zvuková kulisa tohoto auta je jaksi sportovněji naladěná - jízdu podtočeného nebo vytočeného motoru doprovází hluboký bas linoucí se z výfukového potrubí.

To je však originální bez úprav. Nejtišší je auto kolem 3 000 otáček.

Spotřeba při klidné jízdě do 8 litrů, při vytáčení nepřesáhne nikdy 11 l. Převodovka vyhovuje charakteru motoru - má delší převody, takže na trojku se dá jet až 160 km/h a na čtyřku 200.

Řadicí páka evokuje dojem "klacku" - je na můj vkus moc dlouhá, ale rychlosti zapadají přesně a dráhy jsou přiměřené.

Podvozek už tu byl zmiňovaný několikrát. Je velmi tuhý, malé nerovnosti zvládá dobře, ale na můj vkus zejména větší příčné nerovnosti přenášejí rázy do kabiny víc, než by bylo zdrávo.

Zato auto sedí jak přibité (zejména na to, že je to kombi), i v rychlostech přes 150 km/h absolutně drží daný směr a nemá tendence plavat.

Karoserie se nekroutí, její vzhled je konvenční, kromě zajímavé zádě u kombi. Taktéž interiér je navržen účelově, palubní deska je masivní a bez zbytečných příkras. Sedadla jsou široká, ale tělo v zatáčce podrží.

Některé plastové díly by mohly být kvalitnější - 1 rok na našich silnicích a už trochu chrastí. Velur na sedadlech je pěkný i po letech. Místo pro 4 osoby je dostatečné.

Řízení je velmi přesné a citlivé, posilovač není zbytečně silný, dostatečná je vazba od kol na řidiče.

Brzdy mají výrazný nástup až po prudším sešlápnutí pedálu, avšak vadnutí jsem nikdy nezpozoroval.

Kufr na kombi není velký, ale vejde se do něj dost, zejména po sklopení zadních sedadel vznikne rovná plocha.

Od koupi vozidla se měnily pouze přední čepy a akumulátor, svíčky a olej, filtry, jinak nic. Takže pověst primery se zatím potvrdila.

Tohle auto se dá koupit kolem 110 tisíc Kč a myslím, že je to jedna z nejlepších! voleb na trhu ojetin v poměru ceny a technologické vyspělosti. Upřednostnil bych dovoz z EU.

Co je zač
značka Nissan
model Primera
typ P11
bližší označení wagon
karoserie kombi
objem motoru 1998
palivo benzín
rok výroby 1998
typ řazení manuální
najeto km při koupi

121 000

najeto km nyní 140 000
koupen jako ojetý
jak dlouho vůz využívám 1 rok
průměrná spotreba 8,5 l
předchozí auto opel
poruchy přední čepy nápravy začínají klepat

KLADY ZÁPORY
výborný motor tvrdé odpružení
přesné řízení zpracování některých plastů v inteiéru
jízdní vlastnosti rozvrzané sedadlo řidiče
spolehlivost horší výhled vpřed

Jak ho vidí majitel
Spolehlivost 1
Provozní náklady 2
Cena náhradních dílů 3
Dostupnost náhradních dílů 1
Koupili byste si automobil od stejné značky znovu? asi ano

Hodnocení
brzdy 2
design 3
dílenské zpracování 2
dynamika motoru 1
jízdní komfort 3
ovladatelnost 1
prostornost 2
pružnost motoru 1
řazení 2
řízení 1
sedadla 2
spotřeba 2
výhled z vozu 3
kufr 2
celkové hodnocení - průměr 1,92
Toto hodnocení je subjektivním dojmem autora testu, který hodnotí automobil s přihlédnutím k vozům srovnatelné třídy.
Uděluje se známka od 1 (výborné) do 5 (nedostatečné).



***

Podělte se s ostatními čtenáři o své zkušenosti a napište recenzi na váš vůz. Vstupní formulář najdete ZDE.

Článek převzat ze serveru TipCars.com




Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století
Božský Peugeot 205 GTI pro 21. století je jen hříčka designérů

Svět aut, těch přísně mechanických strojů, je plný nečekaných záhad, nelogičností a občas snad i kouzel. A má taky své svaté; některá auta si prostě ten status...  celý článek

Ferrari 340 Barchetta Touring Superleggera America
Autofotka týdne: vzácné ferrari a další dědečci řádili na klopené dráze

Na stařičký velodrom ve švýcarském Oerlikonu na předměstí Curychu pustí jednou ročně staré závodní stroje. Volný závod na oválné dráze s prudce klopenými...  celý článek

Citroën C5
Tip bazarového šmejdila je Citroën C5: za málo peněz, hodně muziky

Citroën C5 druhé generace zaujme atraktivním designem i vyhlášeným hydropneumatickým pérováním. Navíc můžete mít pod kapotou oblíbený naftový dvoulitr HDi. A...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.