Nissan Primera

Nissan Primera | foto: TipCars

Nissan Primera: nenápadný závodní kombík

  • 3
Nissan Primera na českých silnicích není zdaleka vidět tak často. Zkušenosti majitele říkají, že je ale možná neprávem nedoceněný.

Toto vozidlo jsem zakoupil jako dovoz z Itálie, se servisní knihou a původní fakturou z roku 99 o koupi opravené po větším "ťukanci".

Tloušťtkoměrem laku byly zjištěny opravované oboje dveře na jedné straně a oba nárazníky, nicméně skelet karosérie byl netknutý a v originálním stavu, včetně výfuku, kotoučů atd. Vše s ještě vyraženým logem nissan.

Vůz je ve výbavě SE, takže s palubním počítačem, manuální klimatizací, imitací dřeva na řadicí páce, volantu atd., dále má chromované kliky, zásuvku 12V v kufru, elektronová kola. Počítač neukazuje okamžitou spotřebu, jinak vše, co je běžné.

Prvně mě překvapila jeho celková tuhost - karoserie prostá kroucení, nějakého vrzání plastů, klepání atd., což vzhledem k najetým km (121 tis.) by u nás v ČR již zřejmě nebylo možné.

Začneme motorem. Ten mě nadchnul, i když zezačátku mi na dvoulitr připadal trochu lenivý, později jsem mu přišel na chuť. Nechal jsem vyměnit olej, filtry, původní svíčky nahradily Denso Iridium power, které zvýšily zejména točivý moment motoru.

Motor dobře zatahuje již od asi 1 000 ot./min do 2 400 ot., kde začne být poněkud letargický a bez výraznějšího tahu. Jakmile však překročí 4 000ot./min, promění se v závodníka a začne táhnout a velmi zrychlovat do 6 500 ot./min, kde jeho rozlet zastaví omezovač otáček.

Objeví se přitom zvuková kulisa jako ve sportovním autě. Při razantním předjíždění musíte tedy počítat s ručičkou otáčkoměru kolem 4 tisíc. Pak je akcelerace vozidla skvělá.

Přitom si toho motor nechá hodně líbit a dobře se sbírá i na pátý rychlostní stupeň z 1 200 ot./min. Vůbec celková zvuková kulisa tohoto auta je jaksi sportovněji naladěná - jízdu podtočeného nebo vytočeného motoru doprovází hluboký bas linoucí se z výfukového potrubí.

To je však originální bez úprav. Nejtišší je auto kolem 3 000 otáček.

Spotřeba při klidné jízdě do 8 litrů, při vytáčení nepřesáhne nikdy 11 l. Převodovka vyhovuje charakteru motoru - má delší převody, takže na trojku se dá jet až 160 km/h a na čtyřku 200.

Řadicí páka evokuje dojem "klacku" - je na můj vkus moc dlouhá, ale rychlosti zapadají přesně a dráhy jsou přiměřené.

Podvozek už tu byl zmiňovaný několikrát. Je velmi tuhý, malé nerovnosti zvládá dobře, ale na můj vkus zejména větší příčné nerovnosti přenášejí rázy do kabiny víc, než by bylo zdrávo.

Zato auto sedí jak přibité (zejména na to, že je to kombi), i v rychlostech přes 150 km/h absolutně drží daný směr a nemá tendence plavat.

Karoserie se nekroutí, její vzhled je konvenční, kromě zajímavé zádě u kombi. Taktéž interiér je navržen účelově, palubní deska je masivní a bez zbytečných příkras. Sedadla jsou široká, ale tělo v zatáčce podrží.

Některé plastové díly by mohly být kvalitnější - 1 rok na našich silnicích a už trochu chrastí. Velur na sedadlech je pěkný i po letech. Místo pro 4 osoby je dostatečné.

Řízení je velmi přesné a citlivé, posilovač není zbytečně silný, dostatečná je vazba od kol na řidiče.

Brzdy mají výrazný nástup až po prudším sešlápnutí pedálu, avšak vadnutí jsem nikdy nezpozoroval.

Kufr na kombi není velký, ale vejde se do něj dost, zejména po sklopení zadních sedadel vznikne rovná plocha.

Od koupi vozidla se měnily pouze přední čepy a akumulátor, svíčky a olej, filtry, jinak nic. Takže pověst primery se zatím potvrdila.

Tohle auto se dá koupit kolem 110 tisíc Kč a myslím, že je to jedna z nejlepších! voleb na trhu ojetin v poměru ceny a technologické vyspělosti. Upřednostnil bych dovoz z EU.

Co je zač
značka Nissan
model Primera
typ P11
bližší označení wagon
karoserie kombi
objem motoru 1998
palivo benzín
rok výroby 1998
typ řazení manuální
najeto km při koupi

121 000

najeto km nyní 140 000
koupen jako ojetý
jak dlouho vůz využívám 1 rok
průměrná spotreba 8,5 l
předchozí auto opel
poruchy přední čepy nápravy začínají klepat

KLADY ZÁPORY
výborný motor tvrdé odpružení
přesné řízení zpracování některých plastů v inteiéru
jízdní vlastnosti rozvrzané sedadlo řidiče
spolehlivost horší výhled vpřed

Jak ho vidí majitel
Spolehlivost 1
Provozní náklady 2
Cena náhradních dílů 3
Dostupnost náhradních dílů 1
Koupili byste si automobil od stejné značky znovu? asi ano

Hodnocení
brzdy 2
design 3
dílenské zpracování 2
dynamika motoru 1
jízdní komfort 3
ovladatelnost 1
prostornost 2
pružnost motoru 1
řazení 2
řízení 1
sedadla 2
spotřeba 2
výhled z vozu 3
kufr 2
celkové hodnocení - průměr 1,92
Toto hodnocení je subjektivním dojmem autora testu, který hodnotí automobil s přihlédnutím k vozům srovnatelné třídy.
Uděluje se známka od 1 (výborné) do 5 (nedostatečné).



***

Podělte se s ostatními čtenáři o své zkušenosti a napište recenzi na váš vůz. Vstupní formulář najdete ZDE.

Článek převzat ze serveru TipCars.com