Nissan Primera: pokus o skok do budoucna

Automobilky se často pokoušejí o ráznější krok vpřed, ale Nissan se snaží s vozem Primera přímo skočit. Prostorný interiér primery zaujme, ochota vozu k podélnému houpání a převodovka dieselu budí rozpaky.

Primera má robustní příď, výrazné světlomety, ale dále již hodně splývavou karoserii bez vystupujících prvků. Hodně odvedenéx práce designérů je vidět právě na sladění přechodů mezi hranami a různými materiály především v interiéru vozu. Tón vnitřku určuje prakticky nenarušený oblouk od jednoho středového sloupku přes celé dveře, palubní desku až zase na druhou stranu. Nejmarkantnější japonskou troufalostí jsou tři palubní přístroje umístěné nikoliv za volant, nýbrž do přesného středu přední, najednou pro oba pasažéry společné desky. Je to věc k diskusi, ale zvlášť při ostřejší noční jízdě se toto opatření všem testovacím šoférům zdálo být kontraproduktivní.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Nissan Primera
můžete koupit na www.automodul.cz

Redakce pořídila zkušenost jak s kombíkem, tak se sedanem. U obou verzí je neopomenutelný vnitřní prostor. Vznikl jakoby vyklenutím kabiny a v kombinaci s celkem pohodlnými sedadly činí i dlouhé cesty v primerách velmi pohodlnými. Redakcí byl dokonce učiněn pokus přelezení spolujezdce za jízdy zepředu na zadní sedadlo a povedlo se to bez jakéhokoliv kontaktu se šoférem nebo řadicí pákou. Jízdní vlastnosti jsou z celkového pohledu hodně dobré. Nepříjemně byl překvapen redakční šofér, když musel prudce brzdit na dálnici a automobil doprovodil skvělý výkon brzd trojím zhoupnutím podél podélné osy.

Dalším ježděním i ostatní řidiči přišli k poznání, že vůz drží stopu bez výjimky, jen je třeba mu tolerovat občasné zakolébání. Z toho důvodu není pohodlné jet do zatáčky bez přibrzdění. Naopak plynulé uvedení do změny směru umožní využít velmi záhy i tah motoru a průjezd zátočinou hodně zrychlit. Pár dalších výhrad byly už jen drobnosti: u sedanu není vnitřní horní stěna kufru vytapetovaná, a přitom jsou zde ostré hrany. Kromě natržené tašky utržil spěchající nepozorný řidič také šrám po celé horní straně ruky. A ještě jedna věc: zatímco zapnutí bezpečnostních pásů si vynucoval velmi nepříjemný akustický signál, indikace směrových světel byla prakticky neslyšitelná.

A to je hodně nepříjemná kombinace na třeba jen několikaminutové městské přeparkování. Oba motory, které redakční řidiči v primerách odzkoušeli, se jevily jako živé a pružné. Nejprve to byla benzinová 1.8 se sympatickým zátahem odspoda, která ovšem ztrácela nad 3500 otáček za minutu jakoby na své vitalitě. Nebylo mnoho důvodů nutit motor výš a výš. Svou práci městského provozu bohatě odbyl nejvýše do čtyř tisíc otáček. Dieselový motor 2.2Di poháněl verzi kombi ve výbavě Tekna a povýšil primeru na sympaťáka na dlouhé cesty. Jednak totiž spolehlivě akceleroval, málo spotřeboval a pak také o poznání víc zatížil přední nápravu, takže přece jen mírně omezil onu ochotu ke zhoupnutí. Dalšími nabízenými agregáty jsou ještě benzinové 1.6 a 2.0.

Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka

Pružnost motoru 8
Převodovka 9
Spotřeba v testu 8

Karoserie a interiér
Prostor na př. sedadlech 10
Prostor na zad. sedadlech 10
Využití kufru 8
Výhled z vozu 9

Podvozek
Jízdní vlastnosti 8
Řízení a ovladatelnost 8
Tlumení nerovností 8
Brzdy 9
Poznámka: min. 1, max. 10

Měření MF DNES
Zrychlení 0-100 km/h (s) 14,0
Zrychlení 0-400 m (s) 19,3
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) 10,0
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) 18,4
Brzdná dráha z 80 km/h (m) 27,5
Pramen: ÚSMD


Prognóza odhadce
Primera přidala ke svým kvalitám extravagantní design (vliv Renaultu je patrný). Má prostorný a komfortní interiér, nadprůměrné jízdní vlastnosti, bohatou výbavu a solidní dílenské zpracování. Na trhu ojetých vozidel bude držet cenu a to především u kombinace kombi a vznětové jednotky Common Rail. Po pětiletém provozu a cca 110 000 kilometrech hodnota klesne na zhruba 350 000 Kč.
Tomáš Majer, MOBILDATA