Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nissan: snižování emisí lístek po lístečku

aktualizováno 
Jak Nissan loni veřejně slíbil, tak také činí. V roce 2010 uvede na trh první dostupný sériový elektromobil. Pojmenoval ho LEAF, což znamená anglicky list.

Nissan LEAF | foto: Nissan

Zejména Čechy potěšila jména studií futuristických městských elektromobilů, tedy PIVO a PIVO II. Druhé PIVO se dokonce dostalo do stádia částečně funkčního prototypu a automobilka s ním povozila i několik šťastlivců. Už tehdy bylo jasné, že to Japonci myslí s pohonem z akumulátorů vážně.

Zejména když se soustavným vývojem daří poměrně rychle řešit největší nevýhodu. Slabou kapacitu dosud dostupných akumulátorů zažehnává nejnovější generace lithium-iontových akumulátorů s kapacitou 24 kWh a sada úsporných opatření.

Na cestu tak místo žárovek či výbojek svítí LED diody, při brzdění se rekuperuje energie a pečlivá optimalizace snížila jízdní i aerodynamické odpory na minimum.

Míry Nissanu LEAF
délka x šířka x výška (mm) 4445 x 1770 x 1550
rozvor (mm) 2700

Počítač vozu spolupracuje s navigačním systémem a upravuje trasu tak, abyste vystačili s akumulátory. Pokud je cíl moc daleko, přetrasuje itinerář tak, abyste měli kde auto dobít.

A co je na Nissanu LEAF nejlepší? Že je to vlastně víceméně obyčejné auto nižší střední třídy, které naplno těží z mechanické jednoduchosti. Pojme pět cestujících i se zavazadly a k tomu zjednodušuje ovládání na "plyn, brzdu a volant".

Elektromotor o výkonu 80 kW a 280 Nm zajišťuje jízdní výkony na úrovni solidního turbodieselu, nejvyšší rychlost přesahuje 140 km/h, i když ji asi bude zkoušet jen málokdo.

Konstruktéři umírnili i zatím největší otazníky. Dojezd na jedno nabití se pohybuje kolem 160 km, což podle průzkumů bohatě stačí ke každodenním potřebám většině obyvatel příměstských a městských aglomerací.

Na otázku "co potom" odpoví rychlonabíječka, schopná během 30 minut nabít až 80 % kapacity akumulátorů skrytých v podlaze. Z běžné domácí sítě se vůz plně nabije za osm hodin, tedy pohodlně přes noc v garáži.

Nissan s Renaultem však myslí i na budoucnost, proto jedná s vládami některých zemí o vybudování dobíjecí infrastruktury a zvýhodněních pro dopravní prostředky s nulovými emisemi. Zatím nejdále je Velká Británie a Portugalsko.

LEAF přijde na trh příští rok a prodej začne samozřejmě v Japonsku, kde budou zpočátku v Oppamě elektromobily také vznikat. Ještě tentýž rok se přidají níže uvedené partnerské státy, o rok později to LEAF zkusí v Německu a poté v celé Evropě.

V případě zájmu se přidá výrobní kapacita ve Smyrně v USA, kde budou také, spolu s Portugalskem, Velkou Británií a japonskou Zamou produkovány akumulátory ve velkém, což by mělo snížit jejich zatím dosti vysokou cenu.

Brzy po uvedení vozu LEAF by chtěl Nissan na trh dodat další dva modely. Zpočátku se má výroba pohybovat kolem 200 000 kusů ročně.

Šéf Nissanu Carlos Ghosn řekl, že trh elektromobilů poroste, problémem ale prý zpočátku zřejmě budou nízké výrobní kapacity. Nissan je třetím největším výrobcem automobilů v Japonsku a spolu se svým francouzským partnerem Renault je největším stoupencem takzvaných čistých automobilů.

Ty by chtěl začít masově prodávat od roku 2012. Ghosn řekl, že pokud bude poptávka, firma se zaměří i na hybridní vozy. Ty využívají kombinace fosilních paliv a elektrických článků.

Podle informací německého AutoBildu by cena neměla přesáhnout 20 tisíc euro. V ceně ovšem nejsou zahrnuty akumulátory, které si bude majitel pronajímat.

Autoři:




Nejčtenější

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Další z rubriky

Mercedes-Maybach G 650 Landaulet
Největší šílenost autosalonu Ženeva: superluxusní gazík

Na celém světě se terénní auta označují jako "džíp", ale u nás se jim často říká "gazík". Je to na počest legendárního sovětského vozu GAZ-69. Mercedes G dnes...  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.