A právě tuto díru na trhu se rozhodl Nissan zalepit importem modelu Tiida, který se už tři roky úspěšně prodává v Americe a Japonsku pod názvem Versa.
Základ za 424 tisíc korun
V těchto dnech přichází tiida na trh. Se základním motorem 1.6 litru, v nejlevnější výbavě Acenta a pětidveřovém provedení stojí 424 tisíc korun, což je téměř stejně jako základní verze Škody Octavia II., byť ta má pod kapotou čtrnáctistovku.
Co se týče bezpečnosti, obě auta mají shodně čtyři airbagy či ABS; Japonec má lepší elektrickou výbavu (stahování všech oken, ovládání zrcátek, dálkové centrální zamykání). Ani jeden však nemá klimatizaci - tu u tiidy dostanete s rádiem s CD, technologií bluetooth pro telefon a ovládání rádia na volantu v "balíčku“ za příplatek 30 tisíc korun.
Rekordman velikosti
Čím tedy může tiida (japonsky "nestálý příliv“) českého zákazníka zaujmout, když cena to asi nebude? Hlavním plusem japonsko-francouzského auta vyráběného v Mexiku (Renault dodává diesely 1.5 dci) je prostornost a pohodlí.
Ostatně na tom stojí celá reklamní kampaň na tiidu. Velikostí kabiny poráží nejen soupeře ve své třídě (Kia cee’d, Citroën C4, Renault Mégane, Ford Focus, VW Golf), ale od pedálů k zadním sedačkám je uvnitř více místa i než ve VW Passat či Opelu Vectra.
Cestující tedy rozhodně nestrádají, ale na zavazadla už tolik místa není: podprůměrných 300 litrů lze však zvětšit na velmi slušných 425, protože zadní sedadla se dají posunout o dvacet centimetrů dopředu.
I v této pozici se na ně vejdou normálně vzrostlí pasažéři, ale roztahovat se už nemohou. Druhá karosářská varianta, sedan, naloží 467 litrů bagáže.
Pohodlný i na špatných cestách
Interiér je velmi kvalitní, všechny plasty spolu lícují, ani na velmi špatných cestách (jezdili jsme v okolí polského Krakova) uvnitř nic nevrže.
Podvozek je jistý, ale zároveň i dostatečně komfortní, prostě určený na silnice s horším povrchem. K pochvale je třeba přidat ještě příkladné odhlučnění kabiny.
Měli jsme možnost vyzkoušet dva motory, základní 1.6 s výkonem 81 kilowattů a silnější 93kilowattovou „osmnáctku“. Slabší agregát stačí pro běžné svezení, silnější, spřažený s automatickou převodovkou, se nám líbil více, auto bylo o poznání živější. Spotřeba nebyla ani v jednom případě nijak drastická: u 1.6 jsme jezdili za 6,8 litru na 100 kilometrů, s 1.8 za 7,4 - a to je na automat velmi příznivá hodnota.
K automatu ještě poznámku: přestože je "pouze“ čtyřstupňový, v praxi to díky dobrému odstupňování převodů stačí.
K motorům jedna nezanedbatelná drobnost: jak bývalo vždy u Nissanu zvykem, oba benziny mají rozvodový řetěz, který je bezúdržbový. Pouze naftová 1.5 z produkce Renaultu má řemen, což je vzhledem k jejich častým defektům nepříjemné. Naftovou verzi ovšem automobilka do Polska nepřivezla, takže jsme ji vyzkoušet nemohli.
Odměna pro věrné
Kromě zmíněné octavie bude tiida nejvíc bojovat s žilinským cee’dem od Kie, který je už nyní nejprodávanějším dováženým autem ve své třídě - prodává se totiž už za 340 tisíc korun, jen o pár tisícovek dražší je třeba Renault Mégane.
V Nissanu proto věří, že osloví hlavně své věrné zákazníky - a podle jejich propočtů je jich v zemích bývalého východního bloku (plus Finsko a Kypr) docela dost. Jinde v Evropě se Tiida zatím prodávat nebude, tam ji nahrazuje nový model Qashquai.
Nissan Tiida a konkurence | délka | rozvor | kufr | základní motor | základní cena |
Nissan Tiida | 4295 | 2600 | 300-425 | 1.6, 81 kW | 424 900 |
Škoda Octavia II | 4572 | 2578 | 560 | 1.4, 59 kW | 424 900 |
Peugeot 307 | 4212 | 2608 | 420 | 1.4, 65 kW | 439 000 |
Ford Focus | 4342 | 2640 | 385 | 1.4, 59 kW | 422 990 |
Opel Astra | 4249 | 2614 | 380 | 1.4, 66 kW | 419 900 |
Kia cee’d | 4235 | 2650 | 340 | 1.4, 80 kW | 339 900 |
pozn.: pětidveřové verze, ceny v Kč vč. DPH, objem kufru v litrech, délka a rozvor v milimetrech |