Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nissan Z: devadesátiletý manažer si vyprosil návrat legendy

  10:50aktualizováno  10:50
Tokio, Praha - Když téměř devadesátiletý Yutaka Katayama vstupoval do tokijské centrály automobilky Nissan, měl na mysli jediné. Orodovat u šéfa Carlose Ghosna za své dítě. Psal se rok 1999 a oním "dítětem" bylo světově nejprodávanější sportovní kupé sedmdesátých let: Datsun 240Z.ZDE najdete představení Nissanu Z.

Dnes už Katayama ví, že se svou prosbou o oživení slavného automobilu uspěl. Právě nyní sjíždějí z výrobních linek první modely označené 350Z. I japonské automobilky se tak začaly se zálibou dívat do minulosti, stejně jako to udělal Vokswagen se svým následovníkem známého brouka nebo Chrysler se svým PT Cruiserem. V čem je vlastně stará "dvěstěčtyřicítka" tak výjimečná? Je to auto, které v sedmdesátých letech okouzlilo mladé Američany.

Byl to "opravdový sporťák", jenže stál při stejném výkonu polovinu ceny konkurenčních aut. Neexistoval snad teenager, který by po něm netoužil. Bylo to právě tohle auto, které otevřelo japonským sportovním vozům dveře do Ameriky. Za méně než deset let se ho prodalo přes půl milionu. Ještě dnes má v USA tisíce fanoušků. "Spousta z nás si nevzpomene na jméno první holky, kterou jsme pozvali na rande. Ale parametry své první dvěstěčtyřicítky odvykládáme vždycky," rozplývá se jeden z milovníků tohoto vozu na své internetové stránce.

Dlouhý výčet by začínal slovy: řadový šestiválec, objem 2,4 litru, 151 koní, rychlost přes 208 km/h. I když je šéf Nissanu Carlos Ghosn obávaný manažer, známý drastickými metodami omezování nákladů, na znovuoživení legendárního auta by se mu těžko říkalo ne. "Zeptal jsem se pana Ghosna, zda přivede zpět model Z, a on okamžitě souhlasil," popsal schůzku Katayama. I Ghosn totiž patří k fanouškům tohoto vozu - ještě z dob, kdy pracoval v USA pro firmu Michelin. Všichni Ghosnovi předchůdci Katayamovu prosbu odmítli.

Automobilka se potácela ve ztrátách a na podobné experimenty neměla ani pomyšlení. "Není to jen další auto v modelové řadě, je to skutečný symbol oživení automobilky Nissan," řekl Ghosn pro týdeník Business Week. A je to také symbol Ghosnova vítězství. Před vstupem tohoto manažera byl Nissan ztrátový sedm z osmi po sobě následujících let. Po jeho příchodu začal zisk růst téměř zázračně - ořízl náklady, zavíral továrny, zaměřil se na auta, která vydělávají peníze. Ghosn je také hrdým majitelem prvního hotového kupé, které sjelo z výrobního pásu 5. července.

Je to stříbrný vůz se řvavě oranžovými sedadly, třiapůllitrovým šestiválcem a 240wattovým sedmireproduktorovým stereosystémem. Kolem nového auta se nešíří jen obdivné hlasy. "Mám pochyby o tom, zda nový model Z uspěje, změnili design až příliš," říká marketingový expert Ichiro Kudome z Tokia. Také cena se odchýlila od původního konceptu. Není to auto pro mladé a chudé, ale spíše pro manažery, bankéře a právníky. Ať už prodeje dopadnou jakkoliv, dnes dvaadevadesátiletý Yutaka Katayama může být spokojen. "Jsem šťastný," řekl agentuře Reuters. Důstojně se tak uzavírá jeho kariéra. Začínal v padesátých letech jako marketingový manažer Nissanu a měl na starosti i závodní tým této automobilky. Později se stal šéfem americké pobočky a byl to právě on, kdo přivedl v roce 1969 na svět kupé 240 Z, které dobývalo nejen trhy, ale i trofeje na Rallye Safari či Monte Carlo. Díky tomuto vozu se Katayama dostal také do detroitské síně automobilové slávy, kde figuruje po boku takových velikánů, jakým byl například Henry Ford.

Na fotce: DATSUN 240Z. Nejprodávanější sportovní vůz sedmdesátých let je ceněným veteránem. (Datsun bylo obchodní jméno automobilky Nissan).

Autor:




Nejčtenější

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Yeti Monte Carlo
V Rusku stahují kvůli technickým potížím několik modelů Škoda

Volkswagen svolá na ruském trhu 3463 automobilů, včetně vozů Škoda Octavia, Yeti a Rapid. Koncern o tom informoval tamní úřady. Podle nich jsou důvodem...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.