Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Ladislav Němec, MF DNES

Nizozemsko zavede mýtné i pro osobáky, za pár let ho budeme platit všichni

  • 297
Od roku 2011 budou v Nizozemsku řidiči platit daň podle množství kilometrů, které svým vozem ujedou. Řidiči budou pod neustálým dohledem satelitů, které jim to spočítají...

Každý majitel auta, dodávky či kamionu bude platit daň vypočítanou podle najetých kilometrů.

Jde vlastně o systém satelitního mýta. Evropská unie chce, aby výkonově - tedy za ujeté kilometry - platila v Unii i osobní auta od roku 2012-13. Tento nepopulární krok je ovšem v Česku až na příští vládě.

"Předpokládám, že ministerstvo dopravy se tímto problémem bude zabývat až někdy po roce 2010," říká Karel Hanzelka, tiskový mluvčí ministerstva dopravy.

Nizozemský ministr dopravy Camiel Eurlings vysvětluje, že toto opatření má omezit ucpávání měst dopravou. Prémií pro řidiče má být úspora v případě, že své auto bude nechávat doma. "Průměrný řidič tak nezaplatí nic navíc," říká.

"Zrušíme daň z vlastnictví automobilu a nahradíme ji poplatkem stanoveným v závislosti na ujetých kilometrech," popisuje.

"Satelity," pokračuje ministr, "zaznamenají bezchybně jakýkoliv pohyb. Celá daň bude stanovena tak, že řidiči budou platit za ujetý kilometr. Řidiči také zaplatí za použití komunikace. Vozidla, která znečišťují životní prostředí více, budou mít za použití silnice vyšší taxu."

"Víme, že Holandsko připravuje zavedení výkonového zpoplatnění, na druhé straně celý projekt je zatím ve stádiu příprav. Teprve zadávací dokumentace, která bude připravena tak za rok až za dva, ukáže reálné možnosti a jaký způsob zpoplatnění bude pro Holandsko nejvýhodnější," upřesňuje David Šimoník, mediální zástupce provozovatele českého mýtného systému, firmy Kapsch.

Eurling doplnil, že toto opatření začne fungovat od roku 2011, nejprve začnou platit kamiony. Následující rok osobní auta a kompletní zpoplatnění bude fungovat od roku 2016, píše server innovits.comn britského institutu dopravního výzkumu.

V příštích třech letech se bude celý systém testovat. S pomocí výkonového zpoplatnění budou v Nizozemsku usměrňovat dopravu. Ve špičkách tak budou v centrech a městských aglomeracích zvýšené taxy za průjezd.

První reakce automobilových asociací a amsterdamské radnice jsou podle listu La Repubblica pozitivní. Vláda opatření obhajuje s tím, že už vyčerpala všechny možnosti, jak omezit provoz. Osm milionů nizozemských řidičů se však zpoza volantů svých aut nehrne.

Obecně se podle Davida Šimoníka z Kapsche nad celým projektem vznášejí tři základní otázky: "Zaprvé, je to takový ‘Velký bratr‘, tedy podrobné sledování soukromí občanů. Otázkou také je, kdo v takovém množství zaplatí palubní satelitní jednotky pro všechny řidiče. A především není jasné, jak bude probíhat kontrola, zda uživatel neskrývá svůj satelitní modul."