Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nová corsa: Bezpečí a prostor dvakrát jinak

aktualizováno 
Velký hráč mezi malými auty se konečně dočkal nové generace. Opel Corsa jde s dobou a přerůstá předchůdce o hodně centimetrů. Na souboj s konkurenty je vybaven výrazným designem, dvěma diametrálně odlišnými verzemi, čtyřmi stupni výbav a šesticí motorů.

Opel Corsa | foto: Opel

Corsa znamená v italštině závod a další kolo závodů o přízeň zákazníků vybírajících malé auto právě začíná.
Konkurence loni radikálně modernizovala (Fiat Punto, Peugeot 207, Renault Clio), nebo přinejmenším faceliftovala (Ford Fiesta, Hyundai Getz); pozadu tedy nesměl zůstat ani malý opel.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Opel Corsa můžete koupit na www.automodul.cz

Do kategorie, které na českém trhu kraluje Škoda Fabia, vyrazí zbrusu nová corsa po premiéře na autosalonu v Paříži, která se odehraje koncem září.
 
Kulatá corsa představená začátkem devadesátých let byla malým velkým zjevením. Její povedený design nevypadá zastarale ani dnes.

Naopak nástupkyně, kterou nabízejí dealeři rüsselheimské automobilky dodnes, nic nového nepřinesla, zapadla do průměru i díky tomu, že vypadala spíše jako facelift úspěšné předchůdkyně.
Plánovači Opelu se tedy poučili a rozhodli se dát přicházející generaci corsy výraznou tvář.

Opel Corsa

Pro sportovce i maminky

Novinka dostává výraznější a dynamičtější rysy a centimetry navíc. Mrňous se zbavuje své kulaté roztomilosti a nově se zhlédl ve sportovně agresivním výrazu astry.

Inspirace dospělejší a větší sestrou je evidentní, také corse proto designéři namalovali odlišné karoserie pro mládí a sport - třídveřová varianta - a pro racionálněji uvažující zákazníky - pětidveřová verze.
Usměvavý mohutný čumák mají obě verze stejný, tak to jde až po první A-sloupek, s přibývajícími centimetry směrem vzad společných rysů ubývá. Třídveřová verze připomíná kupé, pětidveřová pošilhává po větších autech pro rodinu.

Carsten Aengenheyster, jeden z výtvarníků, který má na svědomí design exteriéru, upozorňuje na hrany, které vertikálně rozdělují příď a záď, několika umnými tahy pak ukáže, jak si spolu rozumějí oblouky usměvavé přídě a jak zařezávají s designovými prvky zádě křivky tvarující horní hranu oken.

Malá auta už tak docela malá nejsou, díky náročným požadavkům na bezpečnost a stále zhýčkanějším zákazníkům se snaží nabízet stále více pohodlí a prostoru, i když ve městech, kam byla především určena, místa stále ubývá. Dnes hravě přerůstají do délky čtyřmetrovou hranici a corsa se jí přibližuje na pouhý jeden centimetr.

Corsa na délku přidala oproti předchůdkyni 16 centimetrů, zvětšila se také v dalších parametrech (na výšku o 5 a do šířky o 7 centimetrů). Rozvor o 11 milimetrů přesahuje dva a půl metru, což je o dvacet centimetrů více než u corsy, která koncem roku opustí opelovský ceník.

Opel Corsa

Prostor a světlo

Centimetry, které přibyly zvenčí, jsou citelně znát i uvnitř. Dvojice vepředu má díky bohatému prosklení pocit vzdušnosti.
Výtvarníci si při navrhování vyhráli s osvětlením interiéru, výrazné žluté podsvícení tak dostaly kruhové ovladače rozeseté po řidičově pracovišti, prosvětleny jsou i velké knoflíky stahování oken.

Na poměry opelu odvážně tvarovaný středový panel na první pohled hýří funkcemi, bez prostudování manuálu je však uživatel pravděpodobně napoprvé neodhalí.

Corsa zrovna nehýří odkládacími prostory, řadí se však k lepšímu průměru. Kapsy ve dveřích pojmou naležato odloženou jedenapůllitrovou PET lahev, jsou však možná až příliš mělké, na drobnější věci jsou připraveny poličky pod madlem dveří. Kufr s dvojitou podlahou umožňuje odvézt 285 až 1100 litrů věcí. Minusem je úzký vstup do něj.

Opel CorsaOpel Corsa

Bezpečnost na výbornou

Rajonem malého opelu budou především města. Pro manévrování ve stísněných uličkách a krkolomné parkování je vybaven účinným posilovačem, který ušetří námahu i jemným ručkám žen.

Odvrácenou stranou mince je to, že při nájezdu do oblouku je možné jen odhadovat, nakolik natočit volant, od kol se totiž k řidičovým smyslům příliš informací nedostává.

"Při stavbě nové corsy byl kladen velký důraz na bezpečnost," říká Marcelino Iglesia z vývojového oddělení Opelu. A pochlubí se čerstvými pěti hvězdičkami, které si corsa odváží z crash testů v laboratořích nezávislé zkušebny EuroNCAP.

SYSTÉM FLEX-FIX

Umožňuje převážet dvě kola na speciálním nosiči, který se schovává v zadním nárazníku. Stačí zatáhnout za páku ukrytou v hraně kufru a několika nacvičenými pohyby připravit držáky, do kterých lze uchytit dvě jízdní kola.

Corsa pro cyklisty je chudší o standardní dojezdovou pneumatiku, namísto ní dostane kompresor doplněný soupravou na nouzovou opravu defektu. Lepším řešením bude v tomto případě připlatit si za runflatové pneumatiky.

Zajímavým bezpečnostním prvkem corsy je speciální funkce brzdových světel při panickém brzdění. V případě, že je nucen zasahovat protiblokovací systém ABS, se brzdovky namísto svícení rozblikají s frekvencí 5 záblesků za sekundu a lépe tak upozorní na možné nebezpečí ostatní řidiče.

Do prvků aktivní bezpečnosti patří například i adaptivní světlomety, které se spolu s řízením natáčejí a řidiči lépe osvětlují zatáčky.

Motor: Tři plus tři

Corsy vystartují za zákazníky s šesticí motorů, které se o přízeň k benzinu a naftě dělí rovným dílem. Nejslabší základ pod kapotou bude litrový motor s výkonem 44 kW, benzin rády také agregáty s objemy 1,2 a 1,4 litru.

Nejsilnější pohonná jednotka v nabídce čepuje mezi evropskými řidiči stále oblíbenější naftu, motor s označením 1,7 CDTI disponuje 125 koňmi výkonu. Pro umírněnější vyznavače dieselů jsou připraveny dvě výkonové varianty motoru 1,3.

Motory jsou spřažené s pěti- a šestistupňovými manuálními převodovkami, chybět nebude automatizovaný Easytronic a čtyřstupňový automat. Je však třeba doplnit, že ne všechny motory budou k mání se všemi druhy převodovek.

Podle nepotvrzených informací už po testovacím okruhu krouží "ostrá" verze corsy, které technici z Opel Performance Centra, zabývajícího se vývojem sportovních opelů označovaných OPC, pod kapotu namontují přeplňovaný čtyřválec 1,6 litru s výkonem 160, ale možná až 195 koní. ¨

Jako ideální volba se ukázal benzinový osmdesátikoňový motor 1,2; malý opel je s ním subjektivně hbitější než s dieselovou jednatrojkou, které ani 200 kroutících newtonmetrů v silnější 90koňové verzi moc dynamiky nedává.

Opel Corsa

Benzinový malý motor dokáže 1130 kilogramů těžké auto (pro srovnání: odjíždějící corsa váží o 150 kilogramů méně) docela slušně rozpohybovat. Při jízdě působí auto lehčeji než s naftovým agregátem. A díky dobře zvukově izolovanému interiéru neobtěžuje posádku ani výraznějším hlukem.

Motor 1,3 CDTI 66 kW (90 koní) se k dieselovskému zátahu nadechne až někdy kolem dvou tisíc otáček, šest stupňů převodovky je naskládáno vcelku nešikovně. Při jízdě je třeba - na naftový agregát - nezvykle hodně řadit, šestka se pak využije snad jen na dálnici za rychlostí, které čeští policisté oceňují trestnými body.

Čtvrtá generace modelu, kterého se od roku 1982 v Evropě prodalo na 9,4 milionu exemplářů, vystartuje na německý trh se základní cenou 10 990 eur, která je nižší než u odcházející generace corsy.

Zástupce dovozce Martin Hejral však upozorňuje, že cenová alchymie je tak složitá, že se podle cen pro německý trh žádné závěry dělat nedají.
O cenách pro český trh se rozhoduje právě v těchto dnech, stejně jako o skladbě výbav. Martin Hejral slibuje oznámení českých cen nové corsy na 5. září, začátek prodejů je naplánován na první polovinu října.

Z příplatkové výbavy bude velkým lákadlem panoramatické střešní okno. Příkladem prvku, který se ještě před pár lety nacházel v cenících těch nejvybranějších modelů luxusních značek a dnes se jím mohou nechat hýčkat také kupci plebejštějších modelů, je vyhřívaný volant.

Za příplatek tak nebudou řidičům mrznout ruce ani v malém opelu. Praktickým příplatkovým funkčním prvkem jsou naopak runflatové pneumatiky, které umožňují dojet do cíle i v případě defektu díky svým zesíleným bočnicím.

Opel Corsa v. Fiat Punto

Opel CorsaNa vývoji dvou malých modelů spolupracovali Fiat a Opel. Právě proto najdeme pod jejich kabáty mnoho společných dílů. Podělily se mimo jiné o motory a podvozkové platformy, rozměrově se liší jen o pár centimetrů. U technicky velmi podobných aut tak bude o přízni publika rozhodovat ve velké míře design. V anketě čtenářů auto.idnes.cz zvítězil těsně malý opel ...ČTĚTE ZDE

CRASH TEST
Za ochranu posádky dostala corsa pět "bezpečných" hvězdiček. Na tříhvězdičkové úrovni je ochrana dětí v autosedačce (maximum 5) a chodců (maximum 4).

DVAKRÁT JINAK
Designéři namalovali odlišnou záď pro tří- a pětidveřovou verzi. Jedna svým kupé-vzhledem vábí mladé řidiče, druhá sází na praktičnost a láká prostorem.

Opel Corsa v číslech

délka x šířka x výška

3999 x 1713 (1737 5dveřová verze) x 1488 mm

rozvor

2511 mm

rozchod vpředu/vzadu

1485/1478 mm

objem kufru

285-1100 l

užitečná hmotnost

500 kg

benzinový motor

1,0

1,2

1,4

výkon (kW/k)

44/60

59/80

66/90

max. toč. moment (Nm)

88

110

125

kombinovaná spotřeba (l/100 km)

5,6

5,8

5,9

zrychlení 0-100 km/h (s)

18,2

13,9

12,4

naftový motor(CDTI)

1,3

1,3

1,7

výkon (kW/k)

55/75

66/90

92/125

max. toč. moment (Nm)

170

200

280

kombinovaná spotřeba
(l/100 km)

4,6

4,6

4,8

zrychlení 0-100 km/h (s)

14,5

12,7

10,1





Nejčtenější

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Další z rubriky

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Ford Fiesta
Ford Fiesta chce být víc nóbl a stále jezdí skvěle, ale místem šetří

Fiesta je nejprodávanější malé auto Evropy, loni oslavila čtyřicítku a teď přijíždí v sedmé generaci. Stále patří k nejlépe jezdícím autům své kategorie. K...  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 15 500 km, diesel
1 064 219 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.