Může se hoditNové i ojeté automobily Opel Corsa můžete koupit na www.automodul.cz |
Kulatá corsa představená začátkem devadesátých let byla malým velkým zjevením. Její povedený design nevypadá zastarale ani dnes.
Naopak nástupkyně, kterou nabízejí dealeři rüsselheimské automobilky dodnes, nic nového nepřinesla, zapadla do průměru i díky tomu, že vypadala spíše jako facelift úspěšné předchůdkyně.
Plánovači Opelu se tedy poučili a rozhodli se dát přicházející generaci corsy výraznou tvář.
Pro sportovce i maminky
Novinka dostává výraznější a dynamičtější rysy a centimetry navíc. Mrňous se zbavuje své kulaté roztomilosti a nově se zhlédl ve sportovně agresivním výrazu astry.
Inspirace dospělejší a větší sestrou je evidentní, také corse proto designéři namalovali odlišné karoserie pro mládí a sport - třídveřová varianta - a pro racionálněji uvažující zákazníky - pětidveřová verze.
Usměvavý mohutný čumák mají obě verze stejný, tak to jde až po první A-sloupek, s přibývajícími centimetry směrem vzad společných rysů ubývá. Třídveřová verze připomíná kupé, pětidveřová pošilhává po větších autech pro rodinu.
Carsten Aengenheyster, jeden z výtvarníků, který má na svědomí design exteriéru, upozorňuje na hrany, které vertikálně rozdělují příď a záď, několika umnými tahy pak ukáže, jak si spolu rozumějí oblouky usměvavé přídě a jak zařezávají s designovými prvky zádě křivky tvarující horní hranu oken.
Malá auta už tak docela malá nejsou, díky náročným požadavkům na bezpečnost a stále zhýčkanějším zákazníkům se snaží nabízet stále více pohodlí a prostoru, i když ve městech, kam byla především určena, místa stále ubývá. Dnes hravě přerůstají do délky čtyřmetrovou hranici a corsa se jí přibližuje na pouhý jeden centimetr.
Corsa na délku přidala oproti předchůdkyni 16 centimetrů, zvětšila se také v dalších parametrech (na výšku o 5 a do šířky o 7 centimetrů). Rozvor o 11 milimetrů přesahuje dva a půl metru, což je o dvacet centimetrů více než u corsy, která koncem roku opustí opelovský ceník.
Prostor a světlo
Centimetry, které přibyly zvenčí, jsou citelně znát i uvnitř. Dvojice vepředu má díky bohatému prosklení pocit vzdušnosti.
Výtvarníci si při navrhování vyhráli s osvětlením interiéru, výrazné žluté podsvícení tak dostaly kruhové ovladače rozeseté po řidičově pracovišti, prosvětleny jsou i velké knoflíky stahování oken.
Na poměry opelu odvážně tvarovaný středový panel na první pohled hýří funkcemi, bez prostudování manuálu je však uživatel pravděpodobně napoprvé neodhalí.
Corsa zrovna nehýří odkládacími prostory, řadí se však k lepšímu průměru. Kapsy ve dveřích pojmou naležato odloženou jedenapůllitrovou PET lahev, jsou však možná až příliš mělké, na drobnější věci jsou připraveny poličky pod madlem dveří. Kufr s dvojitou podlahou umožňuje odvézt 285 až 1100 litrů věcí. Minusem je úzký vstup do něj.
Bezpečnost na výbornou
Rajonem malého opelu budou především města. Pro manévrování ve stísněných uličkách a krkolomné parkování je vybaven účinným posilovačem, který ušetří námahu i jemným ručkám žen.
Odvrácenou stranou mince je to, že při nájezdu do oblouku je možné jen odhadovat, nakolik natočit volant, od kol se totiž k řidičovým smyslům příliš informací nedostává.
"Při stavbě nové corsy byl kladen velký důraz na bezpečnost," říká Marcelino Iglesia z vývojového oddělení Opelu. A pochlubí se čerstvými pěti hvězdičkami, které si corsa odváží z crash testů v laboratořích nezávislé zkušebny EuroNCAP.
SYSTÉM FLEX-FIXUmožňuje převážet dvě kola na speciálním nosiči, který se schovává v zadním nárazníku. Stačí zatáhnout za páku ukrytou v hraně kufru a několika nacvičenými pohyby připravit držáky, do kterých lze uchytit dvě jízdní kola. Corsa pro cyklisty je chudší o standardní dojezdovou pneumatiku, namísto ní dostane kompresor doplněný soupravou na nouzovou opravu defektu. Lepším řešením bude v tomto případě připlatit si za runflatové pneumatiky. |
Do prvků aktivní bezpečnosti patří například i adaptivní světlomety, které se spolu s řízením natáčejí a řidiči lépe osvětlují zatáčky.
Motor: Tři plus tři
Corsy vystartují za zákazníky s šesticí motorů, které se o přízeň k benzinu a naftě dělí rovným dílem. Nejslabší základ pod kapotou bude litrový motor s výkonem 44 kW, benzin rády také agregáty s objemy 1,2 a 1,4 litru.
Nejsilnější pohonná jednotka v nabídce čepuje mezi evropskými řidiči stále oblíbenější naftu, motor s označením 1,7 CDTI disponuje 125 koňmi výkonu. Pro umírněnější vyznavače dieselů jsou připraveny dvě výkonové varianty motoru 1,3.
Motory jsou spřažené s pěti- a šestistupňovými manuálními převodovkami, chybět nebude automatizovaný Easytronic a čtyřstupňový automat. Je však třeba doplnit, že ne všechny motory budou k mání se všemi druhy převodovek.
Podle nepotvrzených informací už po testovacím okruhu krouží "ostrá" verze corsy, které technici z Opel Performance Centra, zabývajícího se vývojem sportovních opelů označovaných OPC, pod kapotu namontují přeplňovaný čtyřválec 1,6 litru s výkonem 160, ale možná až 195 koní. ¨
Jako ideální volba se ukázal benzinový osmdesátikoňový motor 1,2; malý opel je s ním subjektivně hbitější než s dieselovou jednatrojkou, které ani 200 kroutících newtonmetrů v silnější 90koňové verzi moc dynamiky nedává.
Benzinový malý motor dokáže 1130 kilogramů těžké auto (pro srovnání: odjíždějící corsa váží o 150 kilogramů méně) docela slušně rozpohybovat. Při jízdě působí auto lehčeji než s naftovým agregátem. A díky dobře zvukově izolovanému interiéru neobtěžuje posádku ani výraznějším hlukem.
Motor 1,3 CDTI 66 kW (90 koní) se k dieselovskému zátahu nadechne až někdy kolem dvou tisíc otáček, šest stupňů převodovky je naskládáno vcelku nešikovně. Při jízdě je třeba - na naftový agregát - nezvykle hodně řadit, šestka se pak využije snad jen na dálnici za rychlostí, které čeští policisté oceňují trestnými body.
Čtvrtá generace modelu, kterého se od roku 1982 v Evropě prodalo na 9,4 milionu exemplářů, vystartuje na německý trh se základní cenou 10 990 eur, která je nižší než u odcházející generace corsy.
Zástupce dovozce Martin Hejral však upozorňuje, že cenová alchymie je tak složitá, že se podle cen pro německý trh žádné závěry dělat nedají.
O cenách pro český trh se rozhoduje právě v těchto dnech, stejně jako o skladbě výbav. Martin Hejral slibuje oznámení českých cen nové corsy na 5. září, začátek prodejů je naplánován na první polovinu října.
Z příplatkové výbavy bude velkým lákadlem panoramatické střešní okno. Příkladem prvku, který se ještě před pár lety nacházel v cenících těch nejvybranějších modelů luxusních značek a dnes se jím mohou nechat hýčkat také kupci plebejštějších modelů, je vyhřívaný volant.
Za příplatek tak nebudou řidičům mrznout ruce ani v malém opelu. Praktickým příplatkovým funkčním prvkem jsou naopak runflatové pneumatiky, které umožňují dojet do cíle i v případě defektu díky svým zesíleným bočnicím.
Opel Corsa v. Fiat PuntoNa vývoji dvou malých modelů spolupracovali Fiat a Opel. Právě proto najdeme pod jejich kabáty mnoho společných dílů. Podělily se mimo jiné o motory a podvozkové platformy, rozměrově se liší jen o pár centimetrů. U technicky velmi podobných aut tak bude o přízni publika rozhodovat ve velké míře design. V anketě čtenářů auto.idnes.cz zvítězil těsně malý opel ...ČTĚTE ZDE CRASH TEST DVAKRÁT JINAK |
Opel Corsa v číslech |
|||
délka x šířka x výška |
3999 x 1713 (1737 5dveřová verze) x 1488 mm |
||
rozvor |
2511 mm |
||
rozchod vpředu/vzadu |
1485/1478 mm |
||
objem kufru |
285-1100 l |
||
užitečná hmotnost |
500 kg |
||
benzinový motor |
1,0 |
1,2 |
1,4 |
výkon (kW/k) |
44/60 |
59/80 |
66/90 |
max. toč. moment (Nm) |
88 |
110 |
125 |
kombinovaná spotřeba (l/100 km) |
5,6 |
5,8 |
5,9 |
zrychlení 0-100 km/h (s) |
18,2 |
13,9 |
12,4 |
naftový motor(CDTI) |
1,3 |
1,3 |
1,7 |
výkon (kW/k) |
55/75 |
66/90 |
92/125 |
max. toč. moment (Nm) |
170 |
200 |
280 |
kombinovaná spotřeba |
4,6 |
4,6 |
4,8 |
zrychlení 0-100 km/h (s) |
14,5 |
12,7 |
10,1 |