Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nová felicia jezdí levněji než jetý ford

aktualizováno 
- Dlouhodobý test, kterým redakce MF DNES vstupuje do nekonečných motoristických diskusí o tom, zda je lepší koupit nejlevnější, ale novou Škodu Felicia, nebo za zhruba srovnatelné peníze vsadit na modernější, lépe vybavenou a komfortnější zahraniční konkurenci, skončil: viděno strohým pohledem ekonomického hodnocení čtyřiceti tisíc kilometrů byla o necelých jedenáct tisíc korun výhodnější Škoda Felicia.
Ta při zkoušce trvající od jara do podzimu 1998 stála včetně pořízení, uvedení do provozu, benzinu, servisu a oprav 350 tisíc korun, zatímco Ford Mondeo žádal za totéž v čase od loňského jara do minulých dnů bezmála 361 tisíc korun. Tedy o zhruba 28 haléřů na každý kilometr víc.
Stál za to komfort automobilu? Dá někdo přednost klasice střední třídy mondea, zatímco felicia se řadí o dvě třídy níž mezi malá auta, a dává to zvlášť při delších jízdách znát? Stál za ten příplatek pocit cestování s ABS, dvěma airbagy, posilovačem řízení, střešním oknem a další výbavou, zatímco felicia nedisponovala ničím ze zmíněného a její výbava byla vskutku spartánská? Odpověď na tyto otázky si však musí dát motorista sám jen a jen s ohledem na svoje nároky a možnosti své kapsy.

Ne náhodou Ford Mondeo

Pro Ford Mondeo - Automobil roku 1994 - se redakce při hledání jetého soupeře Škodě Felicii rozhodla nejen kvůli jeho evropskému ocenění, ale také proto, že je stále ve výrobě a v dobách příprav testu byly fordy nejprodávanějšími zahraničními osobními auty v Česku. Mimochodem - už tomu tak není. Ford v žebříčku prodeje automobilů z dovozu klesl za Opel a Volkswagen. K testu vydavatel MF DNES koupil v bazaru pracujícím pro pražského značkového prodejce Fordu vůz Mondeo 1.8 GLX 16V za 225 tisíc korun. Byl sice o něco levnější než soupeřka Škoda, ovšem kvalitou i bezproblémovým původem záměrům testu vyhovoval, a navíc do zkoušky vjížděl v době, kdy jeho náklady mělo ve srovnání se Škodou Felicia zvyšovat zdražování benzinu. Ford má ve výbavě ABS, střešní okno, elektrické ovládání oken i vnějších zrcátek, autorádio s přehrávačem Sony. Akumulátor byl měněný a jen půl roku starý, pneumatiky Continental měly při koupi pětimilimetrový vzorek a v testu najely téměř 31 tisíc kilometrů. Snad by s přivřenýma očima vydržely až do finále, nebýt ovšem přicházející zimy, jejíž kluzké silnice neměly pro končící, zhruba třímilimetrový dezén pochopení. Ze závad prodávající značkový bazar zmínil jen drobná povrchová poškození a šedesátiprocentní tlumiče pérování. Stanice technické kontroly upozornila na netěsnosti motoru. Vůz z podzimu roku 1994, který byl jako nový za více než 600 tisíc korun zakoupen u oficiálního prodejce v České republice, měl pečlivě vedenou servisní knížku. Dá se tedy věřit, že v době zahájení srovnávacího testu měl 46 027 kilometrů.

Felicia byla dražší

V únoru 1998, kdy srovnávací test začínal, nebyla k mání nejlevnější Škoda Felicia s padesátikilowattovým motorem a ve výbavě LX, neboť mladoboleslavská automobilka tou dobou vyráběla jen luxusnější verze. Redakce proto pořídila za 253 550 korun Škodu Felicia LXi Special, která však výbavou na Ford Mondeo nedosahovala: v doplňkovém a příplatkovém paketu byly vlastně jen mlhovky, tónovaná skla a sada pro montáž autorádia. Pravda, Škoda Felicia byla na jaře 1998 dražší než Ford Mondeo o rok později, ovšem tuto nevýhodu vyvážila okolnost, že test absolvovala na benzin o dost levnější než Ford Mondeo. Formality s uvedením Škody Felicie do provozu a pořízení základní výbavy byly zhruba stejné jako kolem jetého Fordu Mondeo a žádaly u každého necelé dvě tisícovky korun. Po osmi stech korunách stály dálniční nálepky, výhodou fordu bylo už zaplacené povinné ručení. Naopak havarijní pojištění je diametrálně odlišné a zásadně ovlivnilo výsledky testu: zatímco pro felicii je za necelých osm tisíc korun ročně, vyjde totéž u mondea s pojištěním cest do zahraničí, spolujezdců a zavazadel na více než třicet tisíc korun. Dalším významným rozdílem byly ceny za pravidelné servisní kontroly: jestliže u škodovky si dvě návštěvy servisu po 15 tisících kilometrů spolu s výměnou oleje a s náklady na drobné opravy vyžádaly sedm tisíc korun, u fordu byly pro období testu předepsány prohlídky tři a stály - rovněž s drobnými opravami - téměř 11 500 korun. Během 40 tisíc kilometrů Škoda Felicia spotřebovala 55 tisíc korun na benzinu a další tisíce bylo nutné v rámci testu vložit do oprav a údržby. Konkrétně šlo o dvě nové pneumatiky, přední stěrače, výměnu čelního skla a brzdového obložení. Dvakrát auto násilně otevřeli zloději, kteří si jednou vzali rádio a podruhé celé zadní plató s reproduktory. V té souvislosti byla nutná výměna zámků, peníze žádala také oprava dvou píchlých pneumatik. Nástrahy běžného provozu se promítly v podobě nutnosti opravy havarovaných dveří. Ford Mondeo jezdil ve srovnávacím testu za dražší benzin (v průměru celého testu litr za 22,80 Kč) než Škoda Felicia (necelých 18 Kč za litr), a do této kolonky nákladů tedy připsal více než 77 tisíc korun. Jestliže na benzinu Ford Mondeo s časem a zdražováním prodělal, měla na druhé straně - jak už bylo uvedeno také Škoda Felicia smůlu danou okolnostmi doby: při nákupu pro test byl nejlevnější dostupný model dražší, než je dnes.

Škodě pomohla záruka

Ale jinak - byť byl starší a na tachometru měl náskok 46 tisíc kilometrů - nežádal jetý ford víc než nová škodovka: také dostal pneumatiky (ovšem čtyři, zatímco felicia jen dvě) a brzdové destičky, byť by zřejmě bez obojího do konce testu s vypětím vydržel. Jeho náklady zvedla - rovněž jako nástraha všedního provozu - o 5000 korun za spoluúčast při pojištění nehoda. Zato nové čelní sklo nepotřeboval a zloděje nepřilákal, což naopak zvětšovalo účet felicie. Pokud se týká konkrétních poruch, závad a potřeby nových dílů, byl na tom jetý vůz dokonce lépe než felicia. Ta však v nákladech nijak výrazně neutrpěla, neboť využila největší přednosti nového automobilu: závady odstranil servis zdarma, v záruce. Konkrétně se jednalo o opravu převodovky, která obtížně a s pazvuky řadila ze čtyřky na trojku, a kromě toho bylo nejisté hledání jedničky a zpátečky. Také unikala do motorového prostoru chladicí kapalina, kterou bylo nutné doplňovat, aby se motor nepřehříval. Problém vyřešila - opět v záruce - výměna vadné vyrovnávací nádržky chladiče. Ford Mondeo naopak kromě běžných servisních nákladů (brzdové destičky, pneumatiky, dovyvážení kol a podobně) nepotřeboval z náhradních dílů za celý čtyřicetitisícový test více než lišty stíračů za 89 korun a čidlo teploměru za 490 korun, mechanickou práci při pročištění ostřikovače a pak už jen šrouby, svorky a podobné drobnosti v desetikorunových cenách.

Měla MF DNES štěstí?

"Měli jste štěstí na mimořádně kvalitní ojetinu," tvrdí mnozí hodnotitelé výsledků redakčního testu, kteří se řadí k přesvědčeným příznivcům nového vozu. "Stačilo, aby u fordu odešla spojka, poloosa či převodovka nebo jiný drahý díl, a výsledek by byl mnohem jednoznačnější ve prospěch nového auta. Cožpak není dost nešťastníků, kteří z problémů s ojetinami šedivěli?" Je, a dopisy, jež redakce MF DNES trvale dostává od čtenářů, kteří nekoupili starší auto dobře a těžce prodělali, tomu dávají za pravdu. Jenže nákup automobilu je stejně jako rozhodování, zda zvolit nový vůz, či ojetinu - v rukách konkrétního motoristy. MF DNES nakupovala přesně v duchu toho, co svým čtenářům doporučuje: automobil relativně mladý, původně pořízený jako nový u seriózního tuzemského značkového prodejce a vybraný v bazaru značkového prodejce, kde však ceny mohou být až o 20 procent vyšší ve srovnání s nabídkou obyčejného bazaru. Redakce rovněž trvala na ověřitelně vedené servisní knížce, u značkového prodejce si ověřila minulost vybraného vozu, tedy jeho opravy, výsledky pravidelných prohlídek a najeté kilometry... Ford Mondeo, který skutečně byl už při koupi o poznání dražší než jiné vozy bez prokazatelné minulosti, se potom v testu odvděčil. "Mě příznivé výsledky jetého vozu nepřekvapují," reaguje Rudolf Mudra, majitel karlovarského autobazaru, který patří k nejstarším a nejtradičnějším v západních Čechách. "Dobře koupená ojetina - nikoliv auto sestavené z vraků či se stočeným tachometrem - obvykle nepotřebuje do sta tisíc kilometrů víc než brzdové destičky, pneumatiky a možná výfuk," vypočítává Rudolf Mudra. Ten nemůže být podezírán z náklonnosti k ojetinám, neboť kromě bazaru má také obchod s novými vozy. "Pokud je ojetina solidní - s prokazatelným původem a počtem kilometrů a pravidelně udržovaná - tak bych se při kvalitě současné techniky nebál koupit vůz ani z devadesátého roku a se 130 tisíci až 150 tisíci kilometrů na kontě," doplňuje Peter Kolník, ředitel pražské společnosti Mobil Data, která se zabývá sběrem cen a informací o motorových vozidlech a v Česku výhradně zastupuje švýcarskou firmu Eurotax.

Lépe se zřejmě prodá ford

Jestliže z absolutního vyhodnocení testu vyšla o zhruba 11 tisíc korun lépe Škoda Felicia, má naopak Ford Mondeo šanci na lepší výsledek v závěrečné etapě testu, při dalším prodeji: Škoda Felicia sice po testu zůstala ve službách vydavatele MF DNES, leč odborníci odhadli, že by se při svém mládí a po 40 tisících kilometrech na tachometru prodala za 180 až 200 tisíc korun, tedy se ztrátou od zhruba 55 tisíc do 75 tisíc korun ve srovnání s pořizovací cenou. Naopak Ford Mondeo koupený za 225 tisíc korun má šanci najít kupce za 175 až 190 tisíc korun, tedy se ztrátou od 35 tisíc do 50 tisíc korun.

Přehled oprav a údržby Škody Felicia a Fordu Mondeo 1)

Škoda Felicia Ford Mondeo

chlazení, únik kapaliny do motorového prostoru 2) lišty stíračů, výměna
převodovka, obtížné řazení 2) čidlo teploměru, výměna
přerušovač směrovek, výměna 2) 4 zapalovací svíčky, výměna
průduchy ventilace, výměna 2) vyvážení kol
4 zapalovací svíčky, výměna brzdové destičky, výměna
brzdové destičky, výměna pročištění ostřikovače
čelní sklo, výměna 4 pneumatiky, výměna
2 pneumatiky, oprava defektu těsnění u karburátoru, výměna
2 pneumatiky, výměna malá žárovka parkovacího světla, výměna
lišty stíračů, výměna
svorka chladiče
geometrie, seřízení
stahování okna, oprava
zástěrky kol, oprava dotažení
přední reproduktor, oprava

Poznámka: 1) v průběhu 40 tisíc kilometrů a bez následků nehod a krádeží, 2) oprava zdarma v rámci záruky

Porovnání nákladů na benzin při současných cenách 1)

vůz Škoda Felicia 1.3 LXi Ford Mondeo 1.8 GLX

litrů benzinu 2) 3070 3394,5
cena (Kč) 82 890 91 651,50
rozdíl (l) 0 + 324,5
rozdíl (Kč) 0 + 8761,50

Poznámka: 1) Benzin Natural 95 za 27 Kč za litr, 2) na 40 tisíc km

Průměrná spotřeba srovnávaných automobilů (l/100 km)

Vůz do 15 000 km do 40 000 km celkem litrů rozdíl v litrech

Škoda Felicia 7,8 7,6 3070
Ford Mondeo - 1) 8,6 3394,5 + 324,5

Poznámka: 1)
U jetého vozu nebylo nutné čekat, až motor vyzraje, a nebyl tedy důvod sledovat vývoj spotřeby, v přehledu je průměr celého testu
Pramen: MF DNES


Pro ekonomické porovnání koupil vydavatel MF DNES jetý Ford Mondeo a novou Škodu Felicia.

Autor:




Nejčtenější

Ferrari LaFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

H-D Streed Rod. Letošní sezóna ukáže, zda za cenu kolem 220 tisíc přebere část...
Harley-Davidson představuje nové cruisery: nejlevnější a nejdražší

Ikonická americká značka si na jaro schovala dvě novinky a představila novou verzi nejdostupnějšího cruiseru Street Rod 750, který vyrábí ve své zahraniční...  celý článek

Závodní speciál Praga Super Piccolo pro závod 1000 mil československých 1934
Praga: vozy na statisíce kilometrů, oblíbil si je i prezident Masaryk

Historie automobilky Praga se začala psát před 110 lety. Pragovky platily za etalon konzervativní spolehlivosti, uživatel vždy věděl, co od nich čekat. Ne...  celý článek

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

Maserati Quattroporte Diesel
Maserati Quattroporte Diesel

r.v. 2016, naj. 1 000 km, diesel
2 780 395 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.