Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nová finta řidičů kamionů: zpátky do autoškoly

  10:53aktualizováno  10:53
Profesionální šoféři objevili trik, jak levně a rychle znovu získat propadlé osvědčení.

Ilustrační foto | foto: iDNES.cz

Takové návaly profesionálních šoférů už úředníci na oddělení řidičských průkazů plzeňského magistrátu dlouho nezažili. Když poprvé slyšeli od řidiče, který s kamionem několikrát objel zeměkouli, že se vzdává oprávnění pro jízdu s návěsem, tajil se jim údivem dech.

Dnes už ale stejnou žádost berou se stoickým klidem. Šéf odboru správních činností plzeňského magistrátu Jiří Marek  včera potvrdil, že zmíněné žádosti řeší několikrát denně. A už mají zmapováno, že je to přání řidičů, kterým propadla  osvědčení o profesní způsobilosti.

Paradoxní je, že šoféři míří z magistrátu rovnou do autoškol. A tam se sami hlásí do kurzu pro získání stejné skupiny, které se předtím dobrovolně vzdali. Zbláznili se snad? Ne. Šoféři jen objevili trik, jak nepřijít o práci, když si včas nevyměnili profesní průkaz. Bez něj totiž nesmí za volant náklaďáku.
Pokud by si chtěli udělat nový profesní průkaz, museli by si zaplatit a zvládnout 140 hodin teorie ve školicím středisku a deset hodin praktických jízd. Ve finále musí uspět u osmi zkoušek. Za zhruba měsíční školení zaplatí asi padesát tisíc korun.

Desetkrát lacinější způsob
Když se ale skupiny dobrovolně vzdají a přijdou do autoškoly, že si ji chtějí znovu udělat, je to levnější a také výrazně rychlejší. "Takových lidí chodí do autoškoly mraky. Je to pro ně nejlacinější a nejrychlejší cesta, jak si udělat řidičák, ke kterému automaticky dostanou osvědčení profesní způsobilosti na všechny skupiny, které mají," říká František Šimek z Plzně, který kromě autoškoly provozuje i školicí středisko pro řidiče, kteří si potřebují obnovit profesní osvědčení.

K získání skupiny E musí odjezdit čtyři jízdy s vlekem, což se dá zvládnout za jediný týden, a už mohou jít ke zkouškám. Navíc tento kurz je desetkrát levnější, než kdyby dělali samotné profesní zkoušky.

Mají problémy s propadlými dokumenty řidiči ve velkých dopravních firmách? "Všem řidičům jsme včas poslali SMS zprávy, vedoucí dopravy je ještě osobně upozorňovali, nevím o jediném případu, kdy by byl problém," řekl včera šéf tachovské dopravní firmy CM Transport Milan Čmiko.

MF DNES se podařilo vypátrat případ řidiče z Plzeňského kraje, který o jediný den překročil lhůtu pro výměnu profesního potvrzení. "On se žádné skupiny na řidičském oprávnění nevzdal, ale rozšiřuje si ho o autobus. Tím si samozřejmě rozšiřuje svoji kvalifikaci, i když u nás ve firmě žádné autobusy nemáme. Pro něj to znamenalo, že musel rozvázat pracovní poměr, protože bez profesního průkazu nemůže za volant nákladního auta. Až autoškolu dodělá a bude mít profesní oprávnění, zase u nás bude dál jezdit," popsal včera řidičův šéf.

V Plzni se výměna profesních průkazů týká zhruba pěti tisíc řidičů. Přibližně třináct stovek si už profesní průkazy vyměnilo.

Možná mu vymění i řidičák
"Řidič musí přijít na úřad osobně, protože tu podepisuje žádost, kterou úřednice před ním vyjíždí z počítače. Řidič přijde k okénku, nadiktuje svá osobní data, předloží původní osvědčení o profesní způsobilosti, k tomu ještě řidičský a občanský průkaz. Mnohdy až u okénka zjistí, že patří do vlny řidičů, která si musí do konce roku 2010 vyměnit i řidičský průkaz, takže jej hned vymění také. Pokud by to neudělal hned, za dva roky by přišel znovu, protože nový profesní průkaz je vázaný na konkrétní řidičský průkaz. Platnost profesního průkazu je pět let, nového řidičského průkazu deset let," vypočítal šéf odboru správních činností plzeňského magistrátu Jiří Marek.

O výměnu profesního průkazu musí řidiči písemně požádat do 30. září letošního roku. Na výrobu nového osvědčení má úřad třicet dnů. Bez platného profesního průkazu řidič nesmí usednout například za volant kamionu. Pokud by řidič riskoval jízdu bez potřebných oprávnění a zastavili ho policisté, zaplatil by za porušení předpisů mnohatisícovou pokutu.

Autor:




Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Další z rubriky

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Škoda Yeti Monte Carlo
V Rusku stahují kvůli technickým potížím několik modelů Škoda

Volkswagen svolá na ruském trhu 3463 automobilů, včetně vozů Škoda Octavia, Yeti a Rapid. Koncern o tom informoval tamní úřady. Podle nich jsou důvodem...  celý článek

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.