Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nová finta řidičů kamionů: zpátky do autoškoly

  10:53aktualizováno  10:53
Profesionální šoféři objevili trik, jak levně a rychle znovu získat propadlé osvědčení.

Ilustrační foto | foto: iDNES.cz

Takové návaly profesionálních šoférů už úředníci na oddělení řidičských průkazů plzeňského magistrátu dlouho nezažili. Když poprvé slyšeli od řidiče, který s kamionem několikrát objel zeměkouli, že se vzdává oprávnění pro jízdu s návěsem, tajil se jim údivem dech.

Dnes už ale stejnou žádost berou se stoickým klidem. Šéf odboru správních činností plzeňského magistrátu Jiří Marek  včera potvrdil, že zmíněné žádosti řeší několikrát denně. A už mají zmapováno, že je to přání řidičů, kterým propadla  osvědčení o profesní způsobilosti.

Paradoxní je, že šoféři míří z magistrátu rovnou do autoškol. A tam se sami hlásí do kurzu pro získání stejné skupiny, které se předtím dobrovolně vzdali. Zbláznili se snad? Ne. Šoféři jen objevili trik, jak nepřijít o práci, když si včas nevyměnili profesní průkaz. Bez něj totiž nesmí za volant náklaďáku.
Pokud by si chtěli udělat nový profesní průkaz, museli by si zaplatit a zvládnout 140 hodin teorie ve školicím středisku a deset hodin praktických jízd. Ve finále musí uspět u osmi zkoušek. Za zhruba měsíční školení zaplatí asi padesát tisíc korun.

Desetkrát lacinější způsob
Když se ale skupiny dobrovolně vzdají a přijdou do autoškoly, že si ji chtějí znovu udělat, je to levnější a také výrazně rychlejší. "Takových lidí chodí do autoškoly mraky. Je to pro ně nejlacinější a nejrychlejší cesta, jak si udělat řidičák, ke kterému automaticky dostanou osvědčení profesní způsobilosti na všechny skupiny, které mají," říká František Šimek z Plzně, který kromě autoškoly provozuje i školicí středisko pro řidiče, kteří si potřebují obnovit profesní osvědčení.

K získání skupiny E musí odjezdit čtyři jízdy s vlekem, což se dá zvládnout za jediný týden, a už mohou jít ke zkouškám. Navíc tento kurz je desetkrát levnější, než kdyby dělali samotné profesní zkoušky.

Mají problémy s propadlými dokumenty řidiči ve velkých dopravních firmách? "Všem řidičům jsme včas poslali SMS zprávy, vedoucí dopravy je ještě osobně upozorňovali, nevím o jediném případu, kdy by byl problém," řekl včera šéf tachovské dopravní firmy CM Transport Milan Čmiko.

MF DNES se podařilo vypátrat případ řidiče z Plzeňského kraje, který o jediný den překročil lhůtu pro výměnu profesního potvrzení. "On se žádné skupiny na řidičském oprávnění nevzdal, ale rozšiřuje si ho o autobus. Tím si samozřejmě rozšiřuje svoji kvalifikaci, i když u nás ve firmě žádné autobusy nemáme. Pro něj to znamenalo, že musel rozvázat pracovní poměr, protože bez profesního průkazu nemůže za volant nákladního auta. Až autoškolu dodělá a bude mít profesní oprávnění, zase u nás bude dál jezdit," popsal včera řidičův šéf.

V Plzni se výměna profesních průkazů týká zhruba pěti tisíc řidičů. Přibližně třináct stovek si už profesní průkazy vyměnilo.

Možná mu vymění i řidičák
"Řidič musí přijít na úřad osobně, protože tu podepisuje žádost, kterou úřednice před ním vyjíždí z počítače. Řidič přijde k okénku, nadiktuje svá osobní data, předloží původní osvědčení o profesní způsobilosti, k tomu ještě řidičský a občanský průkaz. Mnohdy až u okénka zjistí, že patří do vlny řidičů, která si musí do konce roku 2010 vyměnit i řidičský průkaz, takže jej hned vymění také. Pokud by to neudělal hned, za dva roky by přišel znovu, protože nový profesní průkaz je vázaný na konkrétní řidičský průkaz. Platnost profesního průkazu je pět let, nového řidičského průkazu deset let," vypočítal šéf odboru správních činností plzeňského magistrátu Jiří Marek.

O výměnu profesního průkazu musí řidiči písemně požádat do 30. září letošního roku. Na výrobu nového osvědčení má úřad třicet dnů. Bez platného profesního průkazu řidič nesmí usednout například za volant kamionu. Pokud by řidič riskoval jízdu bez potřebných oprávnění a zastavili ho policisté, zaplatil by za porušení předpisů mnohatisícovou pokutu.

Autor:




Nejčtenější

Škoda Citigo
Obnovená Škoda Citigo se představuje, o nástupci není rozhodnuto

Nejmenší škodovka se dočkala po dlouhých šesti letech faceliftu, úpravy jsou opravdu jen kosmetické. Citigo je jediným evropským modelem značky, který se...  celý článek

Ilustrační snímek
K moři po vlastní ose? Cesta v noci je lepší, ale jen pro odpočaté

Za pár dní startuje sezóna dovolených a tisíce Čechů se vydají po vlastní ose autem k moři. Vloni vyjeli Češi na 5 552 000 soukromých zahraničních cest. Na...  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

Další z rubriky

Seat Ibiza
Pravěk vs. moderna: první a poslední ibiza ukazují, jak moc se auta mění

Nová ibiza měla světovou premiéru na autosalonu v Ženevě na začátku března letošního roku, před nedávnem vstoupila do prodeje. Je to nejdůležitější model...  celý článek

Ilustrační snímek
K moři po vlastní ose? Cesta v noci je lepší, ale jen pro odpočaté

Za pár dní startuje sezóna dovolených a tisíce Čechů se vydají po vlastní ose autem k moři. Vloni vyjeli Češi na 5 552 000 soukromých zahraničních cest. Na...  celý článek

Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v...
Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.