Tak třeba na českém trhu stáhla Kia soul z prodeje po třech letech, v posledním roce se už v cenících neobjevoval. Proč neuspěl? Těžká otázka, podobně neslavně dopadl soul i na jiných evropských trzích. Možná za to mohla relativně vyšší cena v kombinaci s podivně stavěnou výbavou. V základu startoval soul na přijatelné částce 300 000 korun, jenže nejnižší cena s nezbytnou klimatizací začínala až na částce 340 000 korun. To vše s benzinovým motorem 1,6 litru, za diesel se připlácelo dalších 40 000 korun.
Každopádně Evropa není celý svět. A jinde se soulu dařilo. Naprostým hitem se stal v USA (kdy by to u malého pseudoSUV velikosti mezi fabií a golfem čekal). Ale je to tak, Kia pro nenasytný americký trh ani nestačila ve své jihokorejské továrně vyrábět. V USA se nakonec prodávala naprostá většina produkce soulu a z celkových prodejů značky na americkém trhu představoval model téměř čtvrtinu. Celkem se ročně prodalo okolo 120 000 aut.
Proto nepřekvapí, že druhá generace soulu postavená na nové podvozkové plošině aktuálního ceedu se v USA začne prodávat na podzim a v Evropě teprve čeká na premiéru na frankfurtském autosalonu v září. Původně totiž Kia nový soul v Evropě ani prodávat nechtěla, ale nakonec se novinka dostane i k evropským zákazníkům. A pravděpodobně i k těm z České republiky.
Na první pohled si nový soul můžete vcelku lehce splést s původní verzí. Zachována zůstala tradiční silueta s relativně hranatou karoserií a bočními okny, která opticky navazují na čelní sklo. Výrobce přestavěl přední a zadní část auta. Nová jsou přední i zadní světla, opět ve stylu svého předchůdce. Agresivnější přídi dominuje masivní maska chladiče.
Novinka je větší než první generace. Rozvor se prodloužil o dva centimetry na 2,57 metru, celková délka narostla o čtyři centimetry na 4,14 metru. Novinka je i o 1,5 centimetru širší a jediný rozměr, který je mezigeneračně menší je výška auta, která klesla o centimetr.
Výrobce se chlubí, že karoserie novinky má o 29 procent vyšší tuhost než u předchůdce. Výbava může být velmi bohatá. Zahrnuje LED přední i zadní světla, automatickou klimatizaci, odvětrávaná a vyhřívaná sedadla nebo multimediální systém.
V Evropě půjde nový soul do prodeje s dvojicí obvyklých agregátů. Oba mají objem 1,6 litru. Výkon motorů zatím automobilka neuvádí. Pokud budou stejné jako v modelu Ceed, tak 1,6 GDI poskytne 99 kW a 1,6 CRDi existuje ve dvou výkonových verzích s výkony 81 a 94 kW. Na americkém trhu bude na výběr mezi 1,6 s výkonem 95 kW a dvoulitrem s výkonem 120 kW. V obou případech se samozřejmě jedná o benzinové agregáty.
Evropská cena není zatím známá, v USA bude nový soul startovat na částce 14 700 USD, tedy v přepočtu asi 286 000 korun. Původní první generace pak začíná na téměř shodné sumě 14 400 dolarů (asi 280 000 korun). Z toho lze odvodit, že novinka nezdraží a základní verze by se na našem trhu mohla prodávat (pokud se tak vůbec stane) pod 300 000 korun.