Lada Granta

Lada Granta | foto: Leblogauto

Nová lada se bude jmenovat Granta, rozhodl lid. Opět

  • 62
Konec legendárního žigulíku se naplňuje. Nová levná lada už zná své jméno a pomalu se začíná odhalovat. Základní cena má být kolem 5 600 eur, tedy asi 140 tisíc korun.

Necháme si poradit

Lada se rozhodla, že volbu jména nechá na lidech. Od 30. června do 8. července sbírala v internetovém hlasování návrhy a dnes už je jasné, že nový laciný model, který by se měl představit už příští rok, bude na kufru vozit jméno Granta.

Pavel Zacharov z Krasnojarsku, který navrhl nové atraktivnější jméno pro model prozatím vyvíjený pod označením Lada 2190, dostal od automobilky jako dárek jubilejní šestadvacetimiliontou vyrobenou ladu. Novou Ladu Kalinu převzal na Moskevském autosalonu.

Celkem se ankety účastnilo 48 tisíc lidí, kteří navrhli 169 tisíc jmen. To nejlepší z návrhů vybrala porota vedená šéfem automobilky Igorem Komarovem.

Hlasování se automobilce vyplatilo, AvtoVAZ má teď díky němu v záloze jména pro dalších devět modelů. Autoři návrhů, které šly do archivu, vyhráli výlet do automobilky do Togliatti a dárky od AvtoVAZu. Všichni ocenění pak dostali od od šéfa fabriky diplom a pozvánku na moskevský autosalon.

Maskovaná Lada Granta při testování

Maskovaná Lada Granta při testování

Nová lada už příští rok

AvtoVAZ plánuje ročně prodávat tři sta tisíc grant, první už v roce 2011. Nejprve se dostane na ruský trh, pro který je novinka určena především. AvtoVAZ upřesňuje, že o prodeji na dalších trzích se bude rozhodovat později.

Pro grantu si automobilka dokonce staví novou linku. Stojí za zmínku, že Renault, který je vlastníkem čtvrtiny akcií AvtoVAZu, je také majitelem automobilky Dacia, na jejíhož logana může granta přímo cílit. Spekuluje se dokonce o tom, že právě granta by mohla posloužit jako základ pro nástupce úspěšného hranatého modelu rumunské značky, jehož kariéra se chýlí ke konci. Na některých trzích už není logan ani k sehnání a v Česku ho koupíte už jen s jediným motorem (benzinový 1,4).

AvtoVAZ prý plánuje tři karosářské verze granty. Základní sedan, který se představí jako první, by měl doplnit hatchback a kombík.

Není to poprvé, co o jménu auta z Togliatti rozhodovalo hlasování. Stejně přišel ke jménu legendární "žigulík". Jméno nedalekého pohoří zvolili hlasující sověti v šedesátých letech v novinové anketě.

Nedávno ale AvtoVAZ označení Žiguli opustil, protože prý připomíná slovo "gigolo", což mělo škodit prodejům.

jak se bude jmenovat

Na pojmenovávání nových modelů mají automobilky většinou celé týmy odborníků. Třeba ti u Hyundaie mají napilno, jedna generace aut slyší na jména, další zase nosí číselné označení a na jiném trhu zase naopak. U Alfy Romeo se jméno žhavé novinky Giulietty vybíralo "po italsku" tedy na poslední chvíli a dost překotně (prý se i předělávaly fotky).

Někde musí být pojmenovávací týmy hodně líné. Třeba u BMW, které k tradičním řadám 3, 5 a sedm občas přidají nějakou novotu. Teď v Mnichově frčí X (modely X5, X6, X3 a nově i X1) a nově si lámou hlavu s tím, jak pojmenovat kapesní auto do města.

A někde asi oddělení "přes jména" asi vůbec nemají. Jinak by se snad nemohlo stát, že by ho pojmenovali jménem, které neumí nikdo vyslovit, natož napsat napoprvé správně (třeba Nissan Qashqai). A to se radši ani neptejte Španěla, co znamená v hovorové řeči "pajero" (onanista). Pak pochopíte, proč se na španělsky mluvících trzích legendární terénní mitsubishi prodává pod jménem Montero. Identický problém řešil Buick se svým modelem lacrosse, pro svůj sedan si vybral slovo mající stejný význam jako u terénního mitsubishi, v tomto případě ve francouzštině.

A občas se přejmenovává celá značka. Naposledy třeba Daewoo. Auta téhle korejské automobilky koupíte už pár let v Evropě pod značkou Chevrolet. V osmdesátých letech se japonská automobilka Nissan rozhodla přestat prodávat auta pod značkou Datsun a lepit své vlastní jméno na čumáky aut.