3. prosince v devět hodin ráno se japonská novinka ukáže evropským novinářům. "Trojku", která se v Japonsku jmenuje Mazda Axela, už viděli v Americe ve verzi sedan.
V boji s emisemi se konstruktéři Mazdy soustředili především na šlechtění aerodynamiky. U japonské značky, ve které před nedávnem Ford prodal část svého podílu (více čtěte v článku: Ford a Mazda: rozvod po 30 letech, zůstanou ale kamarádi), začíná být tradicí snižování hmotnosti oproti předchůdci.
Všechny benzinové motory nové Mazdy 3 budou ještě méně zatěžovat životní prostředí. Jako vůbec první na světě dostane "trojka" katalyzátor, který je vyráběný pomocí nanotechnologií. Což umožňuje zmenšit objem použitých vzácných kovů jako například platiny.
Mazda 3 nové generace dostane také nově vyvinutý 2,2 turbodiesel, který se právě představuje v Mazdě 6. Bude nabízen ve dvou variantách – High Power s výkonem 185 koní a Standard Power s výkonem 150 koní. Obě verze splňují chystané emisní limity Euro 5. Jak spotřeba, tak emise CO2 se oproti původnímu motoru 2,0 podle prohlášení automobilky výrazně zlepšily.
Benzinové motory 1,6 a 2,0 litru a 1,6litrový turbodiesel v nabídce zůstávají. V americké nabídce Mazdy ještě bude benzinový dvouapůllitr. O benzinových motorech 1,4 a 2,3 litru (verze MPS), které jsou v nabídce trojky nyní, se Mazda nezmiňuje.