Nová octavia má starou bolest: málo místa vzadu

S kosmetickými změnami na karoserii, novými potahy a s elegantnějším celočerným probarvením přístrojové desky vjela Škoda Octavia do druhé poloviny svého působení v automobilové nižší střední třídě. Pryč jsou vzpomínky na šedavý interiér, který měla ve svých začátcích, přibylo pár milimetrů v kritizovaném prostoru na zadních sedadlech. V komfortu pro cestující vzadu však octavia stále zůstává jen podprůměrným vozem.

Naopak dobrých vlastností má řadu. Nepřeberné zkušenosti, které s mladoboleslavským výrobkem udělalo už spousta motoristů, ukazují, že podvozek, kvalita zpracování, výborné turbodieselové motory či obrovský kufr řadí octavii na samou špici ve své kategorii.

V testu MF DNES potvrdilo malý prostor na zadních sedadlech měření nové octavie ve zkušebně Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD). Díky novému tvarování na zadním sedadle přibylo zhruba dva a půl centimetrů místa pro kolena cestujících. Většina konkurence však stále nabízí v tomto ohledu více. Nejprostornější vozy v kategorii octavie, jak je možné tuto třídu díky suverénnímu prodejnímu úspěchu škodovky nazvat, poskytují kolenům až o pět centimetrů více místa.

A nejlepší - podle výsledků dosavadních měření ÚSMD na zakázku MF DNES - jsou Renault Mégane, Mazda 323 F a Citroën Xsara kombi. Testovaný vůz poháněl nejslabší z motorů 1.9 TDI, který pružností zklame jen řidiče náročné na rychlé akcelerace, a hlučnější je pouze bezprostředně po studeném startu.

Jinak poskytuje samé lepší požitky, například při tankování. Spotřeba se totiž při hodně rozvážné jízdě pohybuje mezi čtyřmi a pěti litry, na dálnici nepřesáhne šest a ve městě sedm litrů nafty na sto kilometrů. A jestliže studený motor dá o sobě v kabině vědět, jízda s Octavií TDI rychlostí sto třicet kilometrů v hodině po dálnici je příjemně kultivovaná.

Nová octavia je sice dražší než její předchůdkyně ještě před několika měsíci, na druhé straně dává zákazníkovi automaticky ke střední výbavě Ambiente bezpečnostní systém brzd ABS. Za krok k větší bezpečnosti lze rovněž považovat možnost třetí opěrky hlavy na zadní sedadlo.

A jestliže si tuzemský motorista teprve zvyká na to, že ABS by mělo být nepostradatelným doplňkem vozu, nabízí nyní Škoda Auto do octavií také systém ESP, který se stará přibrzďováním jednotlivých kol v kritických situacích o to, aby se auto nedostalo do smyku. Systém ESP, který se rázně na automobilové scéně objevil po trablech se stabilitou Mercedesu třídy A, je i za cenu 21 tisíc korun v doplňkové výbavě vozů nižší střední třídy na tuzemském trhu zatím výjimkou.

Ale například v Německu ho už má každý nově prodávaný Volkswagen Golf. Martin Kovář, který pro MF DNES hodnotí testované automobily pohledem tělesně handicapovaného řidiče, k nové Škodě Octavii říká: "Sedačky mají výborné boční vedení, což je pro imobilního řidiče důležité. Dobrý je velký kufr. Ale přes široký práh to má posádka k volantu daleko a místo na zadních sedadlech stále nestačí."

Pružnost a akcelerace dosud testovaných octavií

Model

1.6 (55 kW)

1.6 (74 kW)

2.0 (85 kW)

1.8 T (110 kW) 1)

1.9 TDI (66 kW)

1.9 TDI (66 kW) 1)

1.9 TDI 4x4 (81 kW)

0-100 km/h (s) 17,3 13,1 11,6 8,7 13,9 11,9 16,2
0-400 m (s) 20,4 18,7 17,7 16,6 19,1 18,3 20,1
50-90 km/h (IV.) (s) 14,1 11,6 10,5 8,8 10,1 8,7 11,9
80-130 km/h (V.) (s) 36,0 23,5 22,0 16,1 22,7 16,6 27,1
Základní cena (Kč) 2) 354 900 424 900 514 900 554 900 459 900 569 900 560 900

Poznámka: 1) měřena verze kombi, 2) verze sedan, jen 4x4 kombi
Pramen: ÚSMD, MF DNES

Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka

Pružnost motoru 8
Převodovka 9
Spotřeba v testu 8

Karoserie a interier

Prostor na př. sedadlech 8
Prostor na zad. sedadlech 6
Využití kufru 9
Výhled z vozu 6

Podvozek

Jízdní vlastnosti 8
Řízení a ovladatelnost 9
Tlumení nerovností 8
Brzdy 9

Poznámka: min. 1, max. 10 bodů


Očima designéra
Škoda Octavia prošla lehkou retuší karosérie - má nové přední i zadní světlomety, vkusně jsou změněny nárazníky. Maska s mírně upraveným tvarem, bohatším chromem a změněným žebrováním nyní působí energičtěji a výrazněji podepisuje dosavadní image vozu. V interiéru jsou jiné jen barvy plastů a čalounění. Víc nebylo třeba, protože octavia vyniká v ergonomii nejen nad svými přímými konkurenty, ale zahanbí i některé vozy o třídu výš. Mrzí snad jen poměrně tenký volant a hůř čitelné hlavní kruhové přístroje, které se v některých místech dostávají do zákrytu s volantem.
Jan Prokop, autor je spolupracovníkem redakce


Prognóza odhadce
Inovovaná Škoda Octavia příliš rozruchu na trhu ojetin nevyvolá, majitelé starší verze, která byla vyrobena v téměř půlmilionovém počtu, se větších poklesů cen bát nemusí. Na příznivou ztrátu hodnoty modelu bude podle mého názoru i nadále vliv modelových cyklů octavie málo výrazný. Na trhu vozidel z druhé ruky převyšuje poptávka po Škodě Octavia nabídku a málokdy se podaří objevit tento vůz za cenu výrazně nižší než u srovnatelné konkurence. To samozřejmě po čase platit nemusí, ale přesto je můj odhad ceny octavie po pěti letech provozu relativně optimistický: 247 tisíc korun.
Tomáš Majer, autor je spolupracovníkem redakce