Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nová pravidla: Pomocníci uchrání řidičům body i peněženku

aktualizováno 
S novými předpisy přišly na pořad dne pomocníci, kteří za řidiče obstarají povinnosti důrazně vyžadované zákonem a potažmo také policií.

Jízda se zhasnutými světly patří k nejčastějším prohřeškům proti novému silničnímu zákonu | foto: iDNES.cz

Na celodenní svícení by měli být čeští řidiči zvyklí už několik let. Povinnost svítit přes den platila do letošního jara po dobu trvání zimního času. Od prvního července však už musí řidiči svítit napořád. V prvním týdnu platnosti nového zákona je však jízda se zhasnutými světly nejčastějším prohřeškem. Policisté v tom případě udělují dvoutisícovou pokutu a trestný bod k tomu.

Pro zapomnětlivé řidiče nabízejí autoservisy speciální úpravy, které auto naučí rozsvěcet světla hned po nastartování a po vypnutí motoru je zase zhasnou. Některá auta to umí již od výrobce, jindy stačí pouze přenastavit počítač, především u starších aut je třeba dodatečná montáž relátek, či spínačů.

Za automatické rozsvěcování světel majitelé škodovek zaplatí do dvou a půl tisíce korun. U nových octavií technici vše nastaví prostřednictvím počítače, u starších typů a fabií škodovka vyrábí speciální spínací relé, které technici do auta zamontují. V případě mladoboleslavské novinky - Škody Roomster na celodenní svícení konstruktéři mysleli předem. Automatické spínání světel lze zapnout spínačem umístěným pod volantem v pojistkové skříni.

Šikovnější řidiči si mohou koupit univerzální automatické spínače v obchodech a namontovat si je do aut sami. Mluvčí ministra dopravy Marcela Žižková upozorňuje, že se na českém trhu smějí objevit pouze spínače se schvalovací značkou Atest 8SD.

Mezi motoristy kolují návody, jak si automatický spínač vyrobit doma. "Nedoporučoval bych je vyrábět amatérsky. Mohou být zdrojem poruch a v krajním případě způsobit i požár,“ řekl šéf stanice technické kontroly STK Nepomucká Karel Hejl.

Ani majitelé zahraničních aut si nemusí zoufat. Za přeprogramování novějšího opelu na počítači zaplatí jeden až dva tisíce korun. Sedmnáct set padesát korun zaplatí za automatické rozsvěcení majitelé fordů v plzeňském servisu Fordu.
 
Majitelé fiatů a alf romeo, podobné problémy neřeší. Italská auta se při trvalém sepnutí standardního spínače světel po nastartování samy rozsvítí, po vypnutí motoru zase zhasnou. Umí to už některé fiaty ze sedmdesátých let.

Majitelům novějších peugeotů stačí připojit auto k počítači v servisu, přeprogramování vyjde na pětistovku

Kdo ohlídá rychlost
Především městští strážníci se po prvním červenci úzkostlivě zaměřili na dodržování rychlosti. Vybavili se radary a měří rychlost doslova na každém rohu. Řidiči oponují tím, že díky neustálému sledování tachometru nevěnují dostatečnou pozornost řízení.

"Lidé mnohem častěji sledují tachometr než silnici, což může být problém hlavně v koloně při hustém provozu," řekl jeden liberecký policista. V té chvíli přichází čas tempomatů a omezovačů rychlosti.

Tempomat udržuje konstantní rychlost přednastavenou řidičem, původně ho automobiloví inženýři vymysleli pro použití na dálnicích. Kde se auta pohybují dlouhou dobu ustálenou rychlostí.

Stále častěji se toto zařízení stává součástí standardní výbavy. Pokud za něj automobilka vyžaduje příplatek, bývá to částka kolem 10 až 15 tisíc.

Pokud nemáte auto vybaveno tempomatem, je možné jej do auta domontovat. V takovém případě je ovšem potřeba počítat povětšinou s investicí, která převyšuje cenu tempomatu při nákupu nového auta.

Dodatečně montovaný tempomat se dá u škodovek pořídit od 6,5 tisíce, u dalších značek se cena může vyšplhat až na patnáct tisíc. Některé automobilky dodatečnou zástavbu tempomatu neumožňují, u jiných je to možné pouze u vybraných modelů.

Některé automobilky (např. Citroën, Fiat, BMW) montují do svých modelů tzv. omezovače rychlosti. Jednoduché zařízení, na kterém nastavíte rychlostní limit, při jeho překročení dá auto řidiči zvukový pokyn ke krocení závodivých vášní.

Opravdoví fajnšmekři, kteří nemají hluboko do kapsy, pak sáhnou po aktivním tempomatu. Ten díky zabudovanému radaru reguluje rychlost jízdy podle předjedoucího vozidla. Řidič nastaví rychlost, kterou chce jet. Ve chvíli, kdy dojede jiné - pomalejší - auto, automatika sama upraví rychlost a udržuje konstantní vzdálenost od předjedoucího vozu. Jakmile vozidlo uhne, auto opět samo akceleruje na předem nastavenou rychlost tempomatu.

Autoři: ,




Nejčtenější

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.