Jízda se zhasnutými světly patří k nejčastějším prohřeškům proti novému silničnímu zákonu

Jízda se zhasnutými světly patří k nejčastějším prohřeškům proti novému silničnímu zákonu | foto: iDNES.cz

Nová pravidla: Pomocníci uchrání řidičům body i peněženku

  • 141
S novými předpisy přišly na pořad dne pomocníci, kteří za řidiče obstarají povinnosti důrazně vyžadované zákonem a potažmo také policií.

Na celodenní svícení by měli být čeští řidiči zvyklí už několik let. Povinnost svítit přes den platila do letošního jara po dobu trvání zimního času. Od prvního července však už musí řidiči svítit napořád. V prvním týdnu platnosti nového zákona je však jízda se zhasnutými světly nejčastějším prohřeškem. Policisté v tom případě udělují dvoutisícovou pokutu a trestný bod k tomu.

Pro zapomnětlivé řidiče nabízejí autoservisy speciální úpravy, které auto naučí rozsvěcet světla hned po nastartování a po vypnutí motoru je zase zhasnou. Některá auta to umí již od výrobce, jindy stačí pouze přenastavit počítač, především u starších aut je třeba dodatečná montáž relátek, či spínačů.

Za automatické rozsvěcování světel majitelé škodovek zaplatí do dvou a půl tisíce korun. U nových octavií technici vše nastaví prostřednictvím počítače, u starších typů a fabií škodovka vyrábí speciální spínací relé, které technici do auta zamontují. V případě mladoboleslavské novinky - Škody Roomster na celodenní svícení konstruktéři mysleli předem. Automatické spínání světel lze zapnout spínačem umístěným pod volantem v pojistkové skříni.

Šikovnější řidiči si mohou koupit univerzální automatické spínače v obchodech a namontovat si je do aut sami. Mluvčí ministra dopravy Marcela Žižková upozorňuje, že se na českém trhu smějí objevit pouze spínače se schvalovací značkou Atest 8SD.

Mezi motoristy kolují návody, jak si automatický spínač vyrobit doma. "Nedoporučoval bych je vyrábět amatérsky. Mohou být zdrojem poruch a v krajním případě způsobit i požár,“ řekl šéf stanice technické kontroly STK Nepomucká Karel Hejl.

Ani majitelé zahraničních aut si nemusí zoufat. Za přeprogramování novějšího opelu na počítači zaplatí jeden až dva tisíce korun. Sedmnáct set padesát korun zaplatí za automatické rozsvěcení majitelé fordů v plzeňském servisu Fordu.
 
Majitelé fiatů a alf romeo, podobné problémy neřeší. Italská auta se při trvalém sepnutí standardního spínače světel po nastartování samy rozsvítí, po vypnutí motoru zase zhasnou. Umí to už některé fiaty ze sedmdesátých let.

Majitelům novějších peugeotů stačí připojit auto k počítači v servisu, přeprogramování vyjde na pětistovku

Kdo ohlídá rychlost
Především městští strážníci se po prvním červenci úzkostlivě zaměřili na dodržování rychlosti. Vybavili se radary a měří rychlost doslova na každém rohu. Řidiči oponují tím, že díky neustálému sledování tachometru nevěnují dostatečnou pozornost řízení.

"Lidé mnohem častěji sledují tachometr než silnici, což může být problém hlavně v koloně při hustém provozu," řekl jeden liberecký policista. V té chvíli přichází čas tempomatů a omezovačů rychlosti.

Tempomat udržuje konstantní rychlost přednastavenou řidičem, původně ho automobiloví inženýři vymysleli pro použití na dálnicích. Kde se auta pohybují dlouhou dobu ustálenou rychlostí.

Stále častěji se toto zařízení stává součástí standardní výbavy. Pokud za něj automobilka vyžaduje příplatek, bývá to částka kolem 10 až 15 tisíc.

Pokud nemáte auto vybaveno tempomatem, je možné jej do auta domontovat. V takovém případě je ovšem potřeba počítat povětšinou s investicí, která převyšuje cenu tempomatu při nákupu nového auta.

Dodatečně montovaný tempomat se dá u škodovek pořídit od 6,5 tisíce, u dalších značek se cena může vyšplhat až na patnáct tisíc. Některé automobilky dodatečnou zástavbu tempomatu neumožňují, u jiných je to možné pouze u vybraných modelů.

Některé automobilky (např. Citroën, Fiat, BMW) montují do svých modelů tzv. omezovače rychlosti. Jednoduché zařízení, na kterém nastavíte rychlostní limit, při jeho překročení dá auto řidiči zvukový pokyn ke krocení závodivých vášní.

Opravdoví fajnšmekři, kteří nemají hluboko do kapsy, pak sáhnou po aktivním tempomatu. Ten díky zabudovanému radaru reguluje rychlost jízdy podle předjedoucího vozidla. Řidič nastaví rychlost, kterou chce jet. Ve chvíli, kdy dojede jiné - pomalejší - auto, automatika sama upraví rychlost a udržuje konstantní vzdálenost od předjedoucího vozu. Jakmile vozidlo uhne, auto opět samo akceleruje na předem nastavenou rychlost tempomatu.

,