Skica stávající druhé generace fabie v provedení RS. S ním už se u nové fabie nepočítá. | foto: Škoda Auto

Vše o nové fabii: premiéra za pár měsíců a tříválcové turbo

  • 160
Nejdůležitější škodováckou premiérou letoška bude uvedení nové fabie. Důležitý model Škody dostane novou techniku i motory, v prodeji bude ještě letos. Dali jsme dohromady vše, co o připravovaném autě víme.

Její letošní představení potvrdil šéf Škodovky Winfried Vahland na pondělní výroční konferenci značky v Mladé Boleslavi. Více o výroční konferenci ZDE

Luboš Vlček, šéf českého zastoupení značky Škoda Auto pro iDNES.cz na autosalonu v Ženevě začátkem března upřesnil, že se fabia objeví u prodejců Škody v České republice na přelomu roku 2014 a 2015. Jen krátce po uvedení hatchbacku má dorazit také kombík. A ten má být jednou z nejdůležitějších zbraní nové generace. 

Předseda dozorčí rady koncernu Volkswagen Ferdinand Piëch se totiž podle informací iDNES.cz nechal na jedné z interních "předváděček" chystaných novinek slyšet, že fabia kombi, kterou viděl, bude jedním z nejkrásnějších aut celého koncernu. 

Oficiální světovou premiéru by vůz měl mít na podzim na autosalonu v Paříži. Dá se ale čekat, že Škoda novou fabii představí dříve. Pokud dodrží strategii uplatněnou u předchozích modelů, můžeme se na první obrázky a informace těšit ještě před letními prázdninami. 

Náběh výroby je totiž naplánovaný po celozávodní dovolené, kterou mají Škodováci v červenci. Prozradil to týdeník odborů automobilky Škodovácký odborář. Podle dobře informovaných zdrojů MF DNES je start výroby naplánovaný na 35. týden roku 2014, to připadá na poslední srpnový týden.

Ostřejší rysy

Podle neoficiálních zpráv má být nová fabia nižší, širší, ale pořád stejně prostorná a hlavně v designovém stylu, který škodovkám naordinoval šéfdesignér Jozef Kabaň. 

Fabia téměř jistě dostane hranaté přední světlomety, kapotu s charakteristickým nosem nesoucím logo automobilky a rovné ostré linky na karoserii. 

Vizualizace nové Škody Fabie

Podobu nové fabie naznačuje počítačová simulace mladého nizozemského výtvarníka Remco Meulendijka, který ji poskytl iDNES.cz

Fabia určitě dostane hranatější tvary podobné dalším novým modelům škodovky. Více tak připomene současnou generaci VW Polo, na jehož technickém základu (platformě PQ25) malá škodovka vyjede. To však také znamená, že zůstane opět o půl kroku za polem a Seatem Ibizou. Ty totiž v nové generaci dostanou novou technickou platformu MQB, kterou využívají třeba octavie a VW Golf.

Nová fabia totiž doplácí na to, že opět přijede před novým polem, platí totiž pravidlo, že novou techniku musí dostat volkswagen před škodovkou. Byť by šlo jen o pár týdnů. Jenže fabia předběhne polo asi o rok. Stejné to bylo u stávající generace. 

Použité základní "železo" se projeví hlavně ve vnitřních a vnějších mírách. Podvozek, design a výbava je otázkou individuálního vývoje a nastavení.

Tříválce

Letos v září vstoupí v platnost nová emisní norma Euro 6, nabídka motorů fabie se tedy na to musí připravit a náležitě omladit. Novou platformu motorů pro malé vozy koncernu VW představil letos výrazně zmodernizovaný Volkswagen Polo. 

Základním motorem tedy bude tříválcový atmosférický litrový benziňák ze Škody Citigo (pravděpodobně silnější 55kilowattové provedení). O stupeň výš bude provedení tohoto motoru s turbodmychadlem, které nahradí dosud používaný agregát 1,2 TSI. Motor 1,0 TSI má mít v polu 70, nebo 81 kW a 200 Nm, u fabie by to mělo být stejné. Pro ilustraci: to jsou hodnoty, kterými se před deseti lety chlubily dvoulitry. Není tedy divu, že podle informací iDNES.cz dokonce vývojáři Škody už experimentují s montáží tohoto motoru do octavie. Litr s turbodmychadlem se tedy podle všeho dostane i pod kapotu škodovek od rapidu přes octavii po yetiho. Ale také do Volkswagenu Golf i Seatu Leon.

Motor nemá vyvažovací hřídel, nepravidelnost chodu motoru s lichým počtem válců vyhladili motoráři závažím na setrvačníku. Není to neobvyklé, stejné řešení používají například u Nissanu.

Další novinkou je zcela nový naftový tříválec 1,4 TDI, který by měl být k mání ve třech výkonových verzích (55 kW/200 Nm, 66 kW/230 Nm a 77 kW/250 Nm). Motor splňující ekonormu Euro 6 má hliníkový blok, kazetu s vyvažovací hřídelí, filtr zachytávající oxidy dusíku a vodní mezichladič vzduchu. Jde o úplně nový motor. Nastrojený je jako 1,6 TDI, jenže to je čtyřválec s blokem z litiny. Motoráři Volkswagenu tvrdí, že se vznětová čtrnáctistovka vejde třeba i do malého UPu, a tedy i do citiga.

Dá se také čekat, že Škoda připraví také fabii spalující zemní plyn. Naopak sportovně laděná verze RS už z plánů vypadla. 

Pro smartphonisty

Fabia také dostane nejnovější generací multimediálního rozhraní, které už teď má VW Polo. Systém MIB stojí na vícejádrové platformě (má dvanáctkrát lepší výpočtovou kapacitu než předchozí systém), jejíž základní verzi vyvíjeli u Škody a vyšší u Volkswagenu. Systém pracuje rychleji, některé funkce se zjednodušily. Systém umožňuje spárovat dva mobilní telefony najednou a oba jsou aktivní. 

Další praktická novota se jmenuje Mirror link a propojí mobil s autem tak, že se na obrazovce vlastně zobrazí displej telefonu, a řidič jej tak ovládá na přístrojovce. Chybět nebudou různé aplikace, které nabízejí mimo jiné přístup k sociálním sítím.

Dá se čekat, že fabia dostane také parkovací kameru, multikolizní brzdu, nebo systém automatického nouzového brzdění známý už třeba ze Škody Citigo.

Pětisetkoňová fabie kupé je na stovce za 2,7 s:

4. května 2007