První fotka přístrojové desky Škody Fabie třetí generace

První fotka přístrojové desky Škody Fabie třetí generace | foto: Škoda Auto

Nová Škoda Fabia: první fotka přístrojovky a video auta bez maskování

  • 201
Nová fabia má mít největší kufr ve své kategorii a nabídne moderní multimediální prvky. V interiéru mladoboleslavské novinky, jejíž výroba se právě rozbíhá, bude více místa. Prototypy odložily maskování a najíždějí testovací kilometry po středních Čechách. Bílou fabii v plné parádě natočil čtenář iDNES.cz

Interiér je o něco delší a širší než u stávajícího provedení, které se doprodává. Řidič a spolujezdec budou mít více místa nad hlavou. "Ačkoli je nová fabia o 8 milimetrů kratší než její předchůdkyně, vzrostla o 8 milimetrů délka interiéru na současných 1 674 mm. Vzrostla i šířka interiéru ve výši loktů, a to na 1 401 mm vepředu (plus 21 mm), respektive na 1 386 mm (plus 2 mm) vzadu," upřesňuje David Haidinger ze Škody Auto.

Kufr pojme 330 litrů, to je o 15 litrů více než dosud. "Při sklopených zadních sedadlech vzroste objem zavazadlového prostoru až na 1 150 litrů." Ložná plocha je široká 960 mm, je tedy o 2 mm širší než u předchozí generace. Plato kufru lze využít také jako zvýšenou podlahu nebo jej lze vertikálně zasunout za zadní opěradlo.

Multimédia

"Poprvé ve voze značky Škoda bude v novém modelu Fabia využita technologie MirrorLink, která přenáší aplikace chytrého telefonu na displej palubního zábavně-informačního systému," popisuje David Haidinger.

Na velkém displeji uprostřed přístrojovky se díky tomu zobrazí to, co vidíte na displeji mobilu. Stejný multimediální systém jako nová fabia už dostává faceliftovaný Volkswagen Polo. To mimo jiné znamená, že i v malé škodovce půjde s autem spárovat přes Bluetooth dva mobilní telefony současně.

Specialitou nové fabie bude příplatkový systém SmartGate, který s využitím speciálních aplikací umožní zobrazovat v chytrém telefonu konkrétní údaje o vozidle, jako jsou spotřeba paliva, průměrná rychlost, náklady a další. Data jsou přenášena bezdrátově pomocí wi-fi. Smartgate funguje nezávisle na multimediálním systému.

50% MQB + 40% PQ26 + 10% PQ25

O nové Fabii se dnes už ví téměř vše. Ceny se oficiálně dozvíme pravděpodobně na autosalonu v Paříži začátkem října při slavnostní premiéře.

Nejasná je technická stránka věci. Je nová fabia úplně nové auto? Škodováci říkají, že pro ni využili prvky z modulární platformy MQB, která se u koncernu Volkswagen má stát technickým základem nových aut s předním pohonem. MQB tak používají Volkswageny Golf a Passat, ale i Škoda Octavia nebo Audi A3 a Seat Leon.

MQB je modulární podvozkové platformy, která může mít různou šířku, délku, rozvor (vzdálenost náprav) i převisy karoserie. Jediný pevně daný rozměr je vzdálenost horního uchycení vzpěr přední nápravy a pedálů. Do MQB ovšem patří také paleta nových motorů a multimediální systémy - obojí nová fabia dostane. Základní verze multimediálního systému je dokonce prací vývojářů z Mladé Boleslavi a motory splňující od letošního podzimu platnou ekonormu Euro 6 budou používány napříč koncernem. Pro fabii jsou tedy připraveny hlavně nové tříválce v  benzinovém i naftovém provedení.

Podvozek však z technického balíku MQB není. Technicky to je podle informací iDNES.cz platforma PQ26, na které stojí stávající VW Polo a Seat Ibiza. Končící fabia stála na předchozí generaci platformy malých aut, označené PQ25. A i z té nejnovější fabii něco zbylo.

Magazín ifaster.cz pro "hybrid platforem" fabie získal ze Škody Auto toto oficiální vyjádření: "Nová fabia využívá značného množství modulů platformy MQB, dále potom prvků inovované platformy PQ26. Nepatrná část dílů pak vychází z platformy PQ25."

Nutno upřesnit, že více než použité komponenty a technická řešení má na konečný výsledek větší vliv následné ladění . O kvalitě jízdy totiž rozhoduje především sladění jednotlivých důležitých částí (tlumiče, pružiny, silentbloky).

Novou fabii v plné parádě bez maskování natočil při testech na mladoboleslavské dálnici čtenář iDNES.cz Lubomír Moc: