Škoda Rapid

Škoda Rapid | foto: Škoda

Konečně je to venku. Nová Škoda Rapid v plné parádě, oficiálně

  • 564
Týdny a měsíce špionování, náznaků, dohadů, spekulací a nahánění prototypů po českých silnicích končí. Mladoboleslavská automobilka se konečně pochlubila prvními dvěma snímky konečné podoby sériové verze Škody Rapid. Výstavní premiéra je naplánovaná na září na autosalon do Paříže. V Česku má být k mání dřív.

"Rapid je prostorný, elegantní a zároveň dostupný automobil pro celou rodinu. Přesvědčí chytrými řešeními, nejmodernější technikou a vysokou hospodárností," naparuje se šéf značky Winfried Vahland. "Správný vůz ve správnou dobu," dodává oblíbený slogan.

Rapid chce automobilka napasovat mezi fabii a octavii. "Tento takzvaný segment A dnes představuje zhruba 36 procent celosvětového automobilového trhu. V rámci této třídy připadá podíl ve výši 42 procent na modely se stupňovitou zádí, tedy s karoserií sedan a liftback," popisuje Tomáš Kotera z tiskového oddělení automobilky. Odhaduje se, že počet prodaných vozů právě tohoto typu do roku 2020 vzroste zhruba o polovinu.

Škoda Rapid

Rapid má být také prvním modelem oblečeném v novém designovém stylu značky. Škoda ho popisuje čtyřmi slovy: jasný, precizní, svěží a emocionální. Největší důraz v něm klade šéfdesignér značky Jozef Kabaň a jeho tým na dokonalou vyváženost proporcí. Více o designu nové škodovky čtěte zde.

"Nabídka pohonných jednotek pro nový kompaktní model se skládá z pětice benzinových motorů a dvojice vznětových agregátů," víc automobilka v první zprávě o novém modelu neřekla.

Skladbu motorů naznačily informace, které unikly o dvojčeti rapidu, kterým je Seat Toledo. Dvojčata s délkou 448 cm a šířkou 1,7 metru mají dostat čtyři přeplňované motory: tři 1,2 TSI s výkony 75, 85 a 105 koní a 1,4 TSI se 122 koňmi. Diesely 1,6 TDI pak ve výkonových verzích 90 a 105 koní. To jsou motory, které určitě dostane toledo. Sedmý celkově a pátý benzinový, který má dostat rapid, je zatím tajný. Tipujeme atmosférickou 1,6 v provedení na spalování propan-butanu LPG.

Pro toledo je naplánovaný i dvouspojkový automat DSG, dá se čekat, že ho dostane i škodovka.

Nový Seat Toledo a Škoda Rapid budou dvojčata lišící se jen v drobnostech, výroba bude probíhat společně na jedné lince v Mladé Boleslavi.

Auta jsou z pohledu techniky identická. Odlišují se jen designem. Mají jinou masku chladiče, přední i zadní světla a nárazníky.

Největší odlišnosti by měly být zřetelné při pohledu zezadu, každé z aut má hodně odlišný tvar zadních světel a rozdílné umístění zadní registrační značky (seat dole v nárazníku, škodovka nahoře na víku kufru).

Rapid s toledem nedostaly novou modulární platformu, kterou má třeba nové Audi A3, a přijede na ní nová octavia nebo VW Golf. Konstruktéři vyšli ze staršího řešení pamatujícího ještě první generaci octavie a VW Golf čtvrté generace (platforma A4-PQ34) s nápravou McPherson vpředu a torzní příčkou vzadu.

Nový model by se měl vyrábět ve více karosářských variantách, kromě liftbacku by to mělo být auto s praktičtější než tříprostorovou karoserií. Spekulace o kombíku na autosalonu v Pekingu v dubnu letošního roku odmítl člen představenstva Škody Jürgen Stackmann.
 
Jako asi jediné tedy přichází v úvahu MPV. Podle informací iDNES.cz by měl tento chystaný model dostat jméno Sportbag, nebo Sportback.