Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ohmatal jsem koncept Škoda VisionC. Není to octavie, bude to superb

Exkluzivně   20:00aktualizováno  20:00
Šéfdesignér Škody Jozef Kabaň je génius jednoduché funkčnosti, která ohromí. Tohle auto bude hvězdou ženevského autosalonu, který se zítra otevírá. Odvážnému konceptu by to přitom slušelo i na silnici. A myslím, že ho tam také brzy potkáme. Jako nového superba.

Kapota je přetažená až do boků, maska je posazena níž, podobně jak u supersportu. | foto: Škoda Auto

Místo: průmyslová zóna kdesi na předměstí Mnichova. Úkol: najít firmu obskurního jména, kde je schovaný nový koncept Škody. Čas: týden před premiérou. Přísně tajné.

Fotogalerie

Předváděcí akce nového konceptu se domlouvala téměř jen ústně. "Co tam uvidíte, budete moci říci až za týden," říkají mi lidé z automobilky. Před čtvrtou ranní startujeme.

Zelené překvapení

Jako jeden ze dvou českých novinářů jsem viděl a v předstihu si osahal nový koncept Škody. Jedovatě zelený krasavec má být jednou z hvězd autosalonu v Ženevě, který v úterý 4. března otevírá. Doteď se spekulovalo, že z něj brzy bude nová verze octavie. Když vedle hliněné makety impozantního pětidveřového kupátka stojím, dochází mi, že tohle auto octavia nebude.

"Chtěli jsme zaprovokovat," říká Jozef Kabaň na můj překvapený pohled na jedovatě zelené lakování. "Ale vypadá dobře i v bílé nebo šedivé."

Na první pohled je to obrovité auto. Moderní, majestátní, ladné, sportovní. Působí ale velmi reálně, není to žádná bláznivá, futuristická kreace. 

"Linie střechy začíná kolmějším A-sloupkem, aby se otevřel prostor pro posádku...

Módní karoserii ladného pětidveřového kupé tým šéfdesignéra Jozefa Kabaně zabalil do tradičních ostrých linek a jemně modelovaných ploch. K tomu patří i bezrámová okna dveří. A dnes už typický šikmý prolis na víku kufru. Na visionuC získal smysluplné využití v zakomponování netradičně oříznuté zadní lampy.

Nezapomnělo se ale i na reputaci škodovek jako praktických aut. Víko kufru se totiž otevírá i se zadním oknem, je to tedy liftback.

Jozef Kabaň umí poutavě popsat i jedinou linku. "Linie střechy začíná kolmějším A-sloupkem (předního okna - pozn. red.). Je to proto, aby se otevřel prostor pro posádku, aby měla dojem vzdušnosti. Pak se lehce zlomí, měkce pokračuje střechou a nakonec se ladně snese k výrazné odtrhové hraně na zádi," popisuje mi nadšeně.

Proporce, které rýsuje jednoduchými jasnými linkami, umí vyvážit jako na lékařských vahách.  Žádná hrana není samoúčelná a má svůj začátek i konec. Módní bláznivé kreace se mu moc nezamlouvají, podle něj je u nich velká pravděpodobnost okoukání se. 

Čumák supersportu

Parádně se stylisté vypořádali s tvarováním kapoty. Je přetažená až do boků. Čumák ale působí, že je hodně nízký. I tak ale Jozef Kabaň ujišťuje, že požadavky na bezpečnost chodců, které z moderních aut dělají "tuponosé" obludy s mohutným čumákem, by předek auta splnil. Maska je totiž posazena níž, skoro jak u supersportu. Moderní škodovky se spíš chladí otvorem v nárazníku než grilem, tak proč mít dvě masky.

Žádná hrana není samoúčelná a má svůj začátek i konec. Módní bláznivé kreace se...

"Když jsem přišel do škodovky, divil jsem se, proč mají tak velké mlhovky," popisuje s úsměvem Kabaň. Nakonec z nich ale udělal jeden z charakteristických znaků. A na konceptu si hezky rozumí s odvážným trojúhelníkovým řezem světel. Kabaň si oblíbil český křišťál. Budou z něj svítící prvky v předních lampách a svítit budou i lamely masky.

Kliky jsou skryté. "Chtěl jsem ukázat čisté linky, propracovaný tvar a proporce," vysvětluje Kabaň. Pro sériové auto jsou podle něj ale lepší klasické, už z pohledu bezpečnosti při eventuálním vyprošťování po nehodě.

Mohutné a do boků hodně protažené víko kufru podtrhuje praktičnost. Zadní světla jsou podobně tvarovaná jako ta přední. "Chtěli jsme povzbudit fantazii diváka. Na zádi je opět klasické škodovácké C, ale musíte si ho tam představit," vysvětluje Kabaň.

Škoda VisionC

Stejně stylisticky čistý a zároveň okouzlující je také vnitřek. Podle Kabaně chtěli, aby každý pasažér měl jakýsi svůj kokpit. I tady vládne funkcionalistický minimalismus. Doba si žádá dotykový displej, tvůrci to využili, aby bylo na přístrojovce minimum ovládacích prvků.

K tomu oblíbené rafinované detaily - jednoduché prošití, osvětlené hrany, český křišťál. A také vychytávky, jako třeba čtecí lampičky vedle ramen vzadusedících. "Chci, aby na takové auto byl Čech hrdý, i když to není škodovkář," loučí se Kabaň, když moje půlhodina končí.

Je to nový superb?/!

Nikdo to nahlas neřekl a neřekne, ale z VisionuC octavia kupé nebude. Tohle auto působí tak mohutně a sebevědomě, že to musí být superb. Možná se křivky trochu narovnají a blatníky lehce "ubydou", ale vyznění bude velmi podobné.

Technický základ je sice v oktávce, tedy přesněji v platformě MQB, ale při osobním setkání působí jako superb. Ostatně i ten stávající stojí na technice předchozí octavie a golfu. Že má koncept pod kapotou přeplňovanou zážehovou čtrnáctistovku (umí strávit i plyn - čtěte ZDE), nic neznamená, i stávající superb má motor 1,4 TSI.

A já jsem si stále jistější, že to nový superb bude. Škodováci významně mlčí, ale všechno tomu stejně nasvědčuje. Generace vlajkové lodi značky se totiž má podle všech náznaků ukázat už koncem letoška. A auto se světly řezanými jako u toho zeleného konceptu už jezdí jako maskovaný prototyp na českých cestách.







Nejčtenější

Ilustrační snímek
Jak jsem asistovala při záchraně auta

Jsme tam hned a jsme rovný, přímo z tvý pojišťovny... Ta chytlavá melodie z televizní reklamy mi zní v uších a už se těším, jak budu jezdit se dvěma veselými...  celý článek

Ford RS200
Rallyová monstra neměla limity. Jejich krátkou kariéru uťaly tragédie

V roce 1986 nevybuchla jen jaderná elektrárna v Černobylu, ale také časovaná bomba v podobě monster skupiny B. Ford RS200 byl jedním z továrních speciálů...  celý článek

Škoda 1101 Tudor
Autofotka týdne: První poválečná škodovka slaví sedmdesátiny

Jméno dostala první poválečná škodovka z angličtiny. Dnes už nepoužívaný termín „tudor“ označuje obecně typ dvoudveřové karoserie, vychází z anglického...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.