Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ohmatal jsem koncept Škoda VisionC. Není to octavie, bude to superb

Exkluzivně   20:00aktualizováno  20:00
Šéfdesignér Škody Jozef Kabaň je génius jednoduché funkčnosti, která ohromí. Tohle auto bude hvězdou ženevského autosalonu, který se zítra otevírá. Odvážnému konceptu by to přitom slušelo i na silnici. A myslím, že ho tam také brzy potkáme. Jako nového superba.

Kapota je přetažená až do boků, maska je posazena níž, podobně jak u supersportu. | foto: Škoda Auto

Místo: průmyslová zóna kdesi na předměstí Mnichova. Úkol: najít firmu obskurního jména, kde je schovaný nový koncept Škody. Čas: týden před premiérou. Přísně tajné.

Fotogalerie

Předváděcí akce nového konceptu se domlouvala téměř jen ústně. "Co tam uvidíte, budete moci říci až za týden," říkají mi lidé z automobilky. Před čtvrtou ranní startujeme.

Zelené překvapení

Jako jeden ze dvou českých novinářů jsem viděl a v předstihu si osahal nový koncept Škody. Jedovatě zelený krasavec má být jednou z hvězd autosalonu v Ženevě, který v úterý 4. března otevírá. Doteď se spekulovalo, že z něj brzy bude nová verze octavie. Když vedle hliněné makety impozantního pětidveřového kupátka stojím, dochází mi, že tohle auto octavia nebude.

"Chtěli jsme zaprovokovat," říká Jozef Kabaň na můj překvapený pohled na jedovatě zelené lakování. "Ale vypadá dobře i v bílé nebo šedivé."

Na první pohled je to obrovité auto. Moderní, majestátní, ladné, sportovní. Působí ale velmi reálně, není to žádná bláznivá, futuristická kreace. 

"Linie střechy začíná kolmějším A-sloupkem, aby se otevřel prostor pro posádku...

Módní karoserii ladného pětidveřového kupé tým šéfdesignéra Jozefa Kabaně zabalil do tradičních ostrých linek a jemně modelovaných ploch. K tomu patří i bezrámová okna dveří. A dnes už typický šikmý prolis na víku kufru. Na visionuC získal smysluplné využití v zakomponování netradičně oříznuté zadní lampy.

Nezapomnělo se ale i na reputaci škodovek jako praktických aut. Víko kufru se totiž otevírá i se zadním oknem, je to tedy liftback.

Jozef Kabaň umí poutavě popsat i jedinou linku. "Linie střechy začíná kolmějším A-sloupkem (předního okna - pozn. red.). Je to proto, aby se otevřel prostor pro posádku, aby měla dojem vzdušnosti. Pak se lehce zlomí, měkce pokračuje střechou a nakonec se ladně snese k výrazné odtrhové hraně na zádi," popisuje mi nadšeně.

Proporce, které rýsuje jednoduchými jasnými linkami, umí vyvážit jako na lékařských vahách.  Žádná hrana není samoúčelná a má svůj začátek i konec. Módní bláznivé kreace se mu moc nezamlouvají, podle něj je u nich velká pravděpodobnost okoukání se. 

Čumák supersportu

Parádně se stylisté vypořádali s tvarováním kapoty. Je přetažená až do boků. Čumák ale působí, že je hodně nízký. I tak ale Jozef Kabaň ujišťuje, že požadavky na bezpečnost chodců, které z moderních aut dělají "tuponosé" obludy s mohutným čumákem, by předek auta splnil. Maska je totiž posazena níž, skoro jak u supersportu. Moderní škodovky se spíš chladí otvorem v nárazníku než grilem, tak proč mít dvě masky.

Žádná hrana není samoúčelná a má svůj začátek i konec. Módní bláznivé kreace se...

"Když jsem přišel do škodovky, divil jsem se, proč mají tak velké mlhovky," popisuje s úsměvem Kabaň. Nakonec z nich ale udělal jeden z charakteristických znaků. A na konceptu si hezky rozumí s odvážným trojúhelníkovým řezem světel. Kabaň si oblíbil český křišťál. Budou z něj svítící prvky v předních lampách a svítit budou i lamely masky.

Kliky jsou skryté. "Chtěl jsem ukázat čisté linky, propracovaný tvar a proporce," vysvětluje Kabaň. Pro sériové auto jsou podle něj ale lepší klasické, už z pohledu bezpečnosti při eventuálním vyprošťování po nehodě.

Mohutné a do boků hodně protažené víko kufru podtrhuje praktičnost. Zadní světla jsou podobně tvarovaná jako ta přední. "Chtěli jsme povzbudit fantazii diváka. Na zádi je opět klasické škodovácké C, ale musíte si ho tam představit," vysvětluje Kabaň.

Škoda VisionC

Stejně stylisticky čistý a zároveň okouzlující je také vnitřek. Podle Kabaně chtěli, aby každý pasažér měl jakýsi svůj kokpit. I tady vládne funkcionalistický minimalismus. Doba si žádá dotykový displej, tvůrci to využili, aby bylo na přístrojovce minimum ovládacích prvků.

K tomu oblíbené rafinované detaily - jednoduché prošití, osvětlené hrany, český křišťál. A také vychytávky, jako třeba čtecí lampičky vedle ramen vzadusedících. "Chci, aby na takové auto byl Čech hrdý, i když to není škodovkář," loučí se Kabaň, když moje půlhodina končí.

Je to nový superb?/!

Nikdo to nahlas neřekl a neřekne, ale z VisionuC octavia kupé nebude. Tohle auto působí tak mohutně a sebevědomě, že to musí být superb. Možná se křivky trochu narovnají a blatníky lehce "ubydou", ale vyznění bude velmi podobné.

Technický základ je sice v oktávce, tedy přesněji v platformě MQB, ale při osobním setkání působí jako superb. Ostatně i ten stávající stojí na technice předchozí octavie a golfu. Že má koncept pod kapotou přeplňovanou zážehovou čtrnáctistovku (umí strávit i plyn - čtěte ZDE), nic neznamená, i stávající superb má motor 1,4 TSI.

A já jsem si stále jistější, že to nový superb bude. Škodováci významně mlčí, ale všechno tomu stejně nasvědčuje. Generace vlajkové lodi značky se totiž má podle všech náznaků ukázat už koncem letoška. A auto se světly řezanými jako u toho zeleného konceptu už jezdí jako maskovaný prototyp na českých cestách.





Nejčtenější

O průjezd zatáčky driftem nebyla nouze.
Franta a další dakarské speciály řádily v Sosnové

Už vyšplhání do kabiny je výkon. Jsou tu tři anatomické sedačky, do té pravé se kurtuji a nasazuji helmu. Přijde mi to trochu zbytečnost, kvůli pár kolům....  celý článek

Nehoda šesti auta zablokovala pravý jízdní pruh na 13. kilometru R10 ve směru...
Jaro obnažilo české tankodromy. Zničené kolo zaplatí pojišťovna

Tuhé mrazy a častější střídání teplot nad a pod nulou si přes zimu ošklivě pohrály se stavem českých silnic. Podle silničářů je letošní situace horší než...  celý článek

Tento exemplář veyronu je v ČR dva roky. Drahý je nejen nákup, ale především...
Konec génia světa aut. Vládce Volkswagenu nutí jít na odpočinek

Ferdinand Piëch je jednou z nejvýraznějších osobností historie automobilismu. Muž, který 17. dubna oslaví osmdesátiny, definitivně ztrácí vliv v koncernu...  celý článek

Škoda Kodiaq
Škoda Kodiaq: benzinový základ jede jak vítr, 2,0 TDI 4x4 je sázka na jistotu

Kodiaq, první sedmimístná škodovka a hlavně novinka startující ofenzívu Škody v kategorii SUV. Vyzkoušeli jsme dvě diametrálně odlišné varianty a obě mile...  celý článek

Škoda Vision E
Škoda představí do roku 2025 pět elektroaut, Vision E bude první

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, která zde prodá nejvíce svých vozů. Na autosalon v Šanghaji...  celý článek

Další z rubriky

U motorů 1,6 TDI bude třeba fyzický zásah do motoru.
Dieselgate: emise klesají málo, majitelé odstraňují upravený software

Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe chce žalovat Spolkový úřad pro motorová vozidla. Úprava software u dieselových motorů podle ní není...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Potvrzeno: benzinové škodovky dostanou částicové filtry příští rok

Nové benzinové motory budou muset plnit stejné limity emisí pevných částic jako diesely. Zprvu to bude platit jen pro nově homologované modely, později pro...  celý článek

Koncept Škoda Yeti Xtreme na výstavě Designblok
S yetim je za pár měsíců amen. Nové SUV Škody se má jmenovat Karoq

Představení druhé generace Škody Yeti je na spadnutí. Auto, které bude dvojčetem Seatu Ateca, se světu ukáže pravděpodobně v druhé půlce léta. Do prodeje...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.