Nová škodovka v testu: Roomster prostorný nejen jménem

  • 470
Nejdůležitější auto letošního roku je tady. První exempláře novinky z Mladé Boleslavi si tento týden odvážejí nejrychlejší zákazníci. Jaká je Škoda Roomster?

 zvenčí  |  zevnitř  |  jízda  |  motor  |  závěr

Škodovka se odvážně vydala dobývat neznámé končiny. Nutno přiznat, že náčiní si k tomu připravila kvalitní. Výrazný vzhled a obří, pohostinný vnitřek - to jsou hlavní charakteristiky nového roomsteru.

Stane se roomster hitem mladých rodin? Za ceny, v průměru o třicet tisíc přesahující srovnatelně vybavené Fabie Combi, nabízí více prostoru a srovnatelné jízdní výkony. Netradiční "dvoupokojová" koncepce interiéru ohromí prostorovou nabídkou. Variabilita zadních sedaček okouzlí stěhovavé a aktivně žijící řidiče.

Může se hodit

Prodej nových i ojetých vozů Škoda Roomster www.automodul.cz

Roomster těží z toho, že jej na silnici pozná i absolutní laik. Svým vzhledem se odlišuje od čehokoliv co jezdí po našich silnicích. Velkoprostorová škodovka zkrátka nepokračuje ve strohém stylu svých předchůdkyň.

Proti všem...
Roomster jde tvrdohlavě proti designérským proudům posledních let. Současná auta dostávají stále agresivnější charakter. I ty nejmenší a nejpomalejší mazánky zdobí atleticky vypracované přední partie, velký nos a mohutně se klenoucí A-sloupky kolem obřího čelního skla. Záď bývá naopak subtilnější a bohužel také nikterak prostorná.

Roomster na to jde od opačného konce. Řidiči a spolujezdci poskytuje v "letecké kabině" jen tolik místa, kolik nezbytně potřebují, ty pravé prostorové orgie začínají až za jejich zády. Na kompaktní předek totiž navazuje velký obývák, tedy prostor pro přežití cesty až na konec světa.

Roomster není dravcem, před kterým ostatní auta utíkají za svodidla, ale přátelským společníkem pro výlety a každodenní rodinná stěhovací dobrodružství.

Revoluce
V designérském studiu mladoboleslavské automobilky vzplála revoluce. Už žádné strohé linky, které se chtějí zalíbit všem a při konečném zúčtování nechytí za srdce nikoho. Sebevědomé auto musí provokovat a oslovovat. A když se mu to nepodaří, alespoň zaujmout.

Ostře řezané, chladné rysy starších škodovek nahrazuje emotivní tvář, která koulí očima a chce vyvolat emoce. Oblý čumák dostane i budoucí generace Škody Fabie, k mladoboleslavskému rodu se pyšně hlásí zářící "céčka" zadních světel.

Nejvíce rozporů budí pohled z profilu. Zadní boční okno kopíruje tvar kabiny a nenechává se - jak je u obyčejných aut zvykem - unášet dynamickými linkami boků. Krabicovitou záď roomsteru se designérům podařilo nápaditě ohladit a zamaskovat.  

Devizou i problémem je fakt, že se roomster téměř nedá se vyfotit. Je třeba ho vidět naživo, teprve pak divák pochopí úmysly Thomase Ingenlatha a jeho týmu a padne mu škodovácký obývák na kolečkách do oka.

Výbava

Roomster
(Kč)

Style
(Kč)

Sport
(Kč)

Comfort
(Kč)

1,2
47 kW

339.900

369.900

417.900

413.900

1,4
63 kW

369.900

399.900

447.900

443.900

1,6
77 kW

394.900

424.900

472.900

468.900

1,4 TDI 51 kW

419.900

449.900

497.900

493.900

1,4 TDI 59 kW

434.900

464.900

512.900

508.900

1,9 TDI 77 kW

459.900

489.900

537.900

533.900


Prostorový magnát
Zvenčí se nemusí zalíbit všem, zevnitř ale každého, kdo nechce závodit, ale cestovat, ohromí. Ač je o tři centimetry kratší než fabia combi, je uvnitř obrovský.

Řidič a spolujezdec jsou obestavěni v útulné přední části. Subjektivně méně prostoru mají cestující od horní hrany přístrojové desky výše, což je daň za netradiční pojetí kabiny, připomínající zvenčí kokpit letadla. O několik milimetrů vyšší čelní sklo by rozhodně na škodu nebylo. Přední boční okna jsou menší než u fabie a pocit na předních sedadlech tak může vyznít lehce v neprospěch roomsteru.

Prostorem za předními opěradly ale s přehledem porazí řadu konkurentů, patřících do vyšších cenových kategorií.

Vzadu se sedí pohodlně a oproti předním sedadlům o několik centimetrů výše. Před koleny je díky dlouhému rozvoru i posuvným zadním sedadlům místa více než v nové Škodě Octavii.

Ramenatí budou vzadu cestovat spíše ve dvou, v nouzi se odsunou i se sedadlem hlouběji do kufru a třetího nechají uprostřed více vpřed. Cestování ve čtyřech lze nazvat přepychovým. Středové sedadlo se vyjme a dvě boční se sesunou více doprostřed, každé z křesel má navíc individuálně nastavitelný sklon opěradla a lze jej jednoduše vyndat.

Cestující na zadních sedadlech mají navíc skvělý výhled díky velkým bočním oknům, sahajícím až ke stropu. Škoda, že je není možné stáhnout úplně. Kladem je velmi pohodlný přístup na zadní sedadla dveřmi, které se otevírají téměř kolmo ke karoserii.

Krychlové orgie pokračují i v prostoru pro zavazadla. Po odklopení zadní stěny se odkryje tolik plochy, kolik si přeje každý, kdo chce vozit jízdní kola, nákup z obchodu s nábytkem nebo horu zavazadel na dovolenou.

Motor

výkon (kW/k)

kroutící mom. (Nm)

zrychlení 0-100 km/h (s)

max. rychl. (km/h)

prům. spotř. (l) 

1,2

47/64

112

16,9

155

 6,6

1,4

63/86

126

13,0

171

 6,8

1,6

77/105

155

10,9

184

 7,0

1,4 TDI

51/69

155

16,5

158

 5,3

1,4 TDI

59/80

195

14,7

165

 5,1

1,9 TDI

77/105

240

11,5

182

 5,4


Řečí čísel: Podle polohy posuvných zadních sedadel se objem kufru pohybuje mezi 450 a 530 litry. Když se tři samostatná sedadla vyjmou, rozroste se na 1780 litrů (více než má Octavia Combi II).

Praktické jsou i polohy krytu kufru: základní v úrovni spodní hrany zadního okna a druhá, snížená o několik desítek centimetrů. Plato však působí poněkud nedořešeně. V případě, že jsou zadní sedadla posunuta vpřed, vzniká za nimi nevzhledný nezakrytý prostor. Dělená roletka, kterou se chlubí například Honda FR-V, případně jednoduché řešení se suchým zipem Toyoty Yaris, by tento problém vyřešilo.

Do kufru budou muset zavazadla přeskakovat vysoký práh. Urostlí uživatelé ocení, že se zadní vrata vyklápějí hezky vysoko.

Jízda
Roomster se vydal jinou cestou než jeho dvě starší sestry a má "v každém rohu kolo". Rozvor je tak při kratší celkové délce téměř o 4 centimetry větší než u octavie; z toho těží mladoboleslavská novinka především na dálnici a při vyšších rychlostech. Je příjemně stabilní a přes vysokou stavbu jí nevadí boční vítr.

Jednoduchý podvozek, čerpající z osvědčených koncernových komponentů, předčí očekávání. Zatracovaná zadní náprava z octavie první generace si s hmotnou zádí roomsteru dobře rozumí, ta přední, vypůjčená z fabie, odvádí svou práci také na výbornou. Naladění je trochu tvrdší, než se v dané kategorii nosí. Roomster ale díky tomu vykrouží oblouk zatáčky s grácií.

Pochvalu zaslouží podařená aerodynamika. Za zákonných rychlostí slyší cestující v interiéru jen to, co slyšet mají. Při vyšších rychlostech zadní "room" (= pokoj) funguje jako ozvučnice a nápor na uši cestujících vzadu o několik decibelů zesílí.

Jedna-dvojka umí
Podle dealerů škodovek bude k nejprodávanějším roomsterům patřit verze s 47kilowattovým benzinovým motorem o zdvihovém objemu 1,2 litru ve výbavě Style. Takové auto přijde na 370 tisíc korun. Ve výbavě však nechybí klimatizace, čtyři airbagy nebo ABS.

Výbavy

Roomster
ABS + MSR, airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, imobilizér, 2x Isofix, příprava pro rádio + 4 reproduktory, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, 3 samostatná zadní sedadla (VarioFlex)

Style
Oproti Roomster navíc: Centrální zamykání s dálkovým ovládáním, palubní počítač, el. ovládaná a vyhřívaná zrcátka, el. ovládání oken vpředu, manuální klimatizace, projektorové halogenové světlomety atd.

Sport
Oproti Style navíc: ASR, autorádio s CD + MP3 s 8 reproduktory, mlhovky, malý kožený paket, SunSet (tónovaná okna), kola z lehkých slitin 16 palců, sportovní sedadla, atd.

Comfort
Oproti Style navíc: ASR, mlhovky, autorádio s CD + MP3 s 8 reproduktory, SunSet (tónovaná okna), loketní opěrka, sklopný stolek na zadní středové opěrce, kola z lehkých slitin 15 palců, malý kožený paket


Testovaný motor zná nejeden majitel fabie. Tříválcová pohonná jednotka se vyznačuje specifickým zvukem, který je však v roomsteru mnohem lépe odhlučněn.

Oproti Fabii Combi 1,2 je srovnatelný roomster těžší o pouhých 60 kilogramů. Porovnání obou aut v testu ukázalo, že v pružnosti nebudou velké rozdíly. Podle údajů výrobce zrychlí roomster 1,2 z 0 na 100 km/h za 16,9 sekundy (Fabia Combi 1,2 za 16,3 s). Maximální rychlost činí 155 km/h (Fabia Combi 162 km/h). Průměrná spotřeba má u nejslabšího roomsteru dosáhnout 6,6 l/100 km (6,0 u Fabie Combi).

Roomster 1,2 není z kategorie silných aut s velkým výkonem, ale prakticky uvažujícímu řidiči odvede dobrou službu. Výhodou je nejen přiměřená pořizovací cena, ale třeba i výhodnější sazba povinného ručení.

Předností tříválcové dvanáctistovky je i její pružné chování v širokém pásmu otáček. Hlavně záběr "odspodu" dává řidiči možnost komfortní jízdy.

Sázka na odvahu
Kdo dal v Mladé Boleslavi a potažmo ve Wolfsburgu roomsteru zelenou, musel být velmi sebevědomý a odvážný. Rozhodnost se však vyplatila.

Nekonvenční škodovka možná vypadá zvenčí jako dětská hračka, uvnitř je ale velmi dospělá a dává konkurentům lekci z využitelnosti a praktičnosti. Špatně hledá srovnatelné soky. Mladoboleslavským hlavám se, jak se zdá, podařilo najít další neprobádané místo automobilové džungle.

Test ukázal, že roomster představuje užitečné a dobře vybavené auto. Na své si kromě cestujících rodin přijdou také živnostníci. K mání už je verze N1, umožňující odpočet DPH. Podle předběžných informací se také chystá klasická dodávková verze se zaplechovanými zadními okny.

Roomsterem Škoda Auto rozšířila počet svých modelových řad na čtyři. Bude následovat ještě malá čtyřkolka s pracovním názvem Yeti?