Nová světla uvidí i za roh

  • 54
U běžných světlometů zůstávají při odbočování neosvětlená stranou ležící místa, takže řidič vjíždí do křižovatky vlastně naslepo. Podle zkušeností se právě v neosvětlených místech může skrývat nebezpečná překážka. Některá nová auta však už mají světlomety, které vidí i za roh.

Statistika uvádí, že se přibližně 40 procent smrtelných dopravních nehod stane v noci. A to i přesto, že v této době je provoz oproti denní době asi pětinový. Svou roli v nejvážnějších nehodách hraje rozhodně i fakt, že řidič má za noční jízdy k dispozici osvětlení s omezeným dohledem. Žádoucí by tedy byly světlomety, které by rozložením světla reagovaly na aktuální dopravní a atmosférickou situaci.

Světla do zatáčky
Není to žádná fantazie, takové světlomety už automobilky u některých svých modelů nabízejí. S přídavnými světlomety dálkového typu (DynaView), které dovolují řidiči posvítit si do zatáčky, přišla před dvěma lety firma Hella. Žárovka umístěná v jejich horní třetině vytváří dálkové osvětlení v přímém směru a spodní odrazová plocha s druhou žárovkou je seřízena pro osvětlení vnitřního oblouku silnice. Elektronické čidlo zjišťuje, do jaké zatáčky vůz jede, a podle toho řídící jednotka rozsvěcuje levou nebo pravou přídavnou žárovku.

Nic nového
Pro hlavní světlomety automobilů bylo třeba najít jiné řešení. To se už v roce 1967 objevilo u proslulého Citroënu DS 21 v podobě mechanického propojení dálkového světlometu s řízením vozu, které umožňovalo natáčení světla do směru jízdy. Větší uplatnění by takový systém našel u světla tlumeného, ale protože jeho pohyb evropská legislativa nepřipouštěla, další experimenty skončily. Situaci změnil teprve příslušný doplněk předpisů s platností od jara letošního roku, který natáčení tlumeného světlometu povolil. Protože se s tímto krokem počítalo, byly už aktivní světlomety v podstatě vyvinuty a v současné době je některé automobilky u vybraných modelů nabízejí zpravidla ve výbavě na přání.

Co je dynamický světlomet
Ve většině případů jde o takzvaný dynamický světlomet, který se ve vodorovné rovině vytáčí pomocí elektromotorku podle pokynů řídící elektronické jednotky. Ta je prostřednictvím čidel informována o aktuálním natočení řídících kol a o rychlosti vozu. Parametry takového osvitu mohou být různé. Například u mercedesu udávají, že jejich zařízení má při vjezdu do zatáčky s poloměrem 190 m dosvit téměř dvojnásobný, než bývá u dosavadních světel běžných 30 metrů. Přitom zatáčka je stále z 90 procent osvětlená. Opel zase uvádí, že jeho systém dynamického osvětlení umožňuje vychýlení z osy o 15 stupňů a do rychlosti 50 km/h osvěcuje i boční sekci. Znamená to, že v oblasti křižovatek a po stranách jízdní dráhy má řidič za ztížených světelných podmínek slušný výhled do vzdálenosti 30 metrů.

Jednodušší řešení
Pro boční osvětlení je možné využít také jednodušší, takzvaný statický způsob. Na ten vsadila automobilka AUDI u své limuzíny A8. V tělese světlometů nazvaných Xenon Plus je mezi čočkami dálkových a potkávacích světel ještě jedna žárovka - halogenová výbojka o výkonu 35 W. Řídící jednotka neustále vyhodnocuje rychlost jízdy, natočení volantu, sleduje funkci směrových světel a podle těchto informací dává pokyn k aktivaci přídavného světla. To dokáže osvětlit místa uvnitř oblouku, která by jinak zůstala ponořena ve tmě.

Přídavné adaptivní světlo se však aktivuje jen po zapnutí směrových světel nebo při jízdě s potkávacími světly rychlostí do 70 km/h. Potkávací světlo s podporou adaptivního světlometu ozařuje plochu tvořící asi devadesátistupňovou výseč ve směru jízdy, takže řidič může i při odbočování za roh rychleji reagovat na případné překážky. V závislosti na rychlosti jízdy se plynule mění i intenzita světelného paprsku, takže oči řidiče neunavují nepříjemné skoky v intenzitě osvětlení.

Další výhody
Světlomety Xenon Plus jsou navíc vybaveny systémem dynamické regulace světelného paprsku, díky kterému se nastavení světla nemění ani zatížením vozu, ani při akceleraci nebo brzdění. Řidič má stále osvětlenou jízdní dráhu a protijedoucím vozům přitom nehrozí oslnění. Adaptivní světla pomáhají i při parkování - obě se totiž rozzáří také po zařazení zpátečky. Při couvání jsou pak mnohem lépe osvětleny prostory kolem přední části vozu, což napomáhá perifernímu vidění řidiče.

Přídavný světlomet Hella DynaView je určen pro velkoprostorové vozy a pro auta do terénu.