Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na D1 se objeví nový typ svodidel, bude vyžadovat plné soustředění

  19:56aktualizováno  19:56
Při opravách dálnice D1 chtějí silničáři poprvé v Česku použít evropská ocelová svodidla. Červenobílé stojany, které používali doteď, totiž považuje policie za nebezpečné. Místo takzvaných klemmfixů se objeví nízká pevná svodidla, která se běžně používají v zahraničí. Zabrání hlavně čelním střetům.

Nová svodidla budou vyžadovat větší pozornost. | foto: ProTec 120

"Když jsme měli s pracovníky schůzku, řekli jsme jim naše zkušenosti s klasickými vodicími značkami. Neustále je musíme kontrolovat a rovnat, protože řidiči do nich v zúžených pruzích narážejí a posunují je. A když se značky ocitnou v protisměru, je to nebezpečné," uvedl vedoucí dálničního oddělení Bernartice Pavel Holejšovský.

Modernizace dálnice D1 ve Středočeském kraji

První úseky oprav: 

  • exit 41 Šternov – exit 49 Psáře 
  • exit 66 Loket – exit 75 Hořice

Termín zahájení: začátek října

Cena: každý úsek bude stát přibližně miliardu korun.

Doba omezení: více než rok

Opatření: rychlost bude snížena na 80 km za hodinu, v každém směru povedou dva zúžené pruhy.

Co práce zahrnují: nový povrch, silnice se místy rozšíří o 75 cm, opraví se mosty, nová svodidla, zřídí se přechody pro zvěř.

"Pokud bychom značky při rekonstrukci chtěli narovnat, museli bychom zastavit provoz, a to by byl problém. Utvořila by se kolona a určitě by došlo vzadu k ťukancům, tedy k lehkým nehodám. Pevná svodidla jsou bezpečnější," míní Holejšovský.

Přestože jsou dražší, pracovníci Ředitelství silnic a dálnic souhlasili a zapracovali si tuto podmínku do zadávací dokumentace.  

Stavební firma si svodidla bude muset pronajmout a zajistit jejich údržbu. V Evropě je jen několik firem, které je nabízejí.

"Je to nákladné, i proto se zatím nepoužila, ale na D1 při intenzitě čtyřicet tisíc vozidel denně, kdy omezení potrvá minimálně rok, to je nezbytné," upozornil státní zmocněnec pro D1 Jiří Švorc.

Důvodů, proč lepší zábrany použít, je podle něj několik. "Poprvé se v takovém rozsahu a za provozu bude pracovat na takto vytížené silnici. Jde o dlouhé úseky kolem deseti kilometrů. Zabrání se hlavně čelním střetům. Po svodidle se auto sveze a odře si maximálně blatník," řekl Švorc.

V podstatě jakákoli nehoda na D1 znamená, že se zastaví provoz na dálnici a řidiči vyhledávají, kudy nehodu objet. Tím se zátěž přenáší do okolních obcí.

Zúžené pruhy budou mít jen 2,5 metru

"Je to prevence, aby se nehody nestaly, protože kvůli vyšetřování čelního střetu může doprava zkolabovat na půl dne," míní Švorc.

"Nechceme také, aby se stalo něco podobného jako ve Velkém Meziříčí při opravě mostu, kde v noci někdo posunul značení a auta jela proti sobě," doplnil. Řidičům se v zúženém pruhu 2,5 metru lépe pojede.

"Pro naše řidiče, kteří tak často necestují do zahraničí, to bude nová zkušenost. Vyžaduje to maximální věnování se řízení, dodržování předepsané rychlosti a odstupu. V omezení není příliš místa na manévrování, ale nevymýšlíme nic nového," řekl Švorc s tím, že například v Německu je tato povinnost dokonce předepsaná, nikdo nemůže udělat uzavírku bez těchto svodidel.

Ocelová svodidla, která jsou asi sedmdesát centimetrů vysoká, se nainstalují v jednom kuse na celý úsek. Při krátkodobých uzavírkách v první etapě, kdy se budou bourat mosty, se nepoužijí. Až v další fázi, kdy bude provoz sveden do protisměru v uspořádání 2+2 pruhy. Na silnici tak budou minimálně čtyři měsíce.

Termín začátku modernizace zatím není jasný, protože ještě není znám vítěz výběrového řízení. Zhotovitelé teď budou podávat nabídky do poloviny září. Pokud půjde vše bez odvolání, začít by se mohlo už v říjnu. Ve Středočeském kraji se to týká dvou úseků - od Šternova po Psáře a od Lokte po Hořice.





Nejčtenější

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Další z rubriky

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.