Nová svodidla budou vyžadovat větší pozornost.

Nová svodidla budou vyžadovat větší pozornost. | foto: ProTec 120

Na D1 se objeví nový typ svodidel, bude vyžadovat plné soustředění

  • 326
Při opravách dálnice D1 chtějí silničáři poprvé v Česku použít evropská ocelová svodidla. Červenobílé stojany, které používali doteď, totiž považuje policie za nebezpečné. Místo takzvaných klemmfixů se objeví nízká pevná svodidla, která se běžně používají v zahraničí. Zabrání hlavně čelním střetům.

"Když jsme měli s pracovníky schůzku, řekli jsme jim naše zkušenosti s klasickými vodicími značkami. Neustále je musíme kontrolovat a rovnat, protože řidiči do nich v zúžených pruzích narážejí a posunují je. A když se značky ocitnou v protisměru, je to nebezpečné," uvedl vedoucí dálničního oddělení Bernartice Pavel Holejšovský.

Modernizace dálnice D1 ve Středočeském kraji

První úseky oprav: 

  • exit 41 Šternov – exit 49 Psáře 
  • exit 66 Loket – exit 75 Hořice

Termín zahájení: začátek října

Cena: každý úsek bude stát přibližně miliardu korun.

Doba omezení: více než rok

Opatření: rychlost bude snížena na 80 km za hodinu, v každém směru povedou dva zúžené pruhy.

Co práce zahrnují: nový povrch, silnice se místy rozšíří o 75 cm, opraví se mosty, nová svodidla, zřídí se přechody pro zvěř.

"Pokud bychom značky při rekonstrukci chtěli narovnat, museli bychom zastavit provoz, a to by byl problém. Utvořila by se kolona a určitě by došlo vzadu k ťukancům, tedy k lehkým nehodám. Pevná svodidla jsou bezpečnější," míní Holejšovský.

Přestože jsou dražší, pracovníci Ředitelství silnic a dálnic souhlasili a zapracovali si tuto podmínku do zadávací dokumentace.  

Stavební firma si svodidla bude muset pronajmout a zajistit jejich údržbu. V Evropě je jen několik firem, které je nabízejí.

"Je to nákladné, i proto se zatím nepoužila, ale na D1 při intenzitě čtyřicet tisíc vozidel denně, kdy omezení potrvá minimálně rok, to je nezbytné," upozornil státní zmocněnec pro D1 Jiří Švorc.

Důvodů, proč lepší zábrany použít, je podle něj několik. "Poprvé se v takovém rozsahu a za provozu bude pracovat na takto vytížené silnici. Jde o dlouhé úseky kolem deseti kilometrů. Zabrání se hlavně čelním střetům. Po svodidle se auto sveze a odře si maximálně blatník," řekl Švorc.

V podstatě jakákoli nehoda na D1 znamená, že se zastaví provoz na dálnici a řidiči vyhledávají, kudy nehodu objet. Tím se zátěž přenáší do okolních obcí.

Zúžené pruhy budou mít jen 2,5 metru

"Je to prevence, aby se nehody nestaly, protože kvůli vyšetřování čelního střetu může doprava zkolabovat na půl dne," míní Švorc.

"Nechceme také, aby se stalo něco podobného jako ve Velkém Meziříčí při opravě mostu, kde v noci někdo posunul značení a auta jela proti sobě," doplnil. Řidičům se v zúženém pruhu 2,5 metru lépe pojede.

"Pro naše řidiče, kteří tak často necestují do zahraničí, to bude nová zkušenost. Vyžaduje to maximální věnování se řízení, dodržování předepsané rychlosti a odstupu. V omezení není příliš místa na manévrování, ale nevymýšlíme nic nového," řekl Švorc s tím, že například v Německu je tato povinnost dokonce předepsaná, nikdo nemůže udělat uzavírku bez těchto svodidel.

Ocelová svodidla, která jsou asi sedmdesát centimetrů vysoká, se nainstalují v jednom kuse na celý úsek. Při krátkodobých uzavírkách v první etapě, kdy se budou bourat mosty, se nepoužijí. Až v další fázi, kdy bude provoz sveden do protisměru v uspořádání 2+2 pruhy. Na silnici tak budou minimálně čtyři měsíce.

Termín začátku modernizace zatím není jasný, protože ještě není znám vítěz výběrového řízení. Zhotovitelé teď budou podávat nabídky do poloviny září. Pokud půjde vše bez odvolání, začít by se mohlo už v říjnu. Ve Středočeském kraji se to týká dvou úseků - od Šternova po Psáře a od Lokte po Hořice.