Toyota Vitz

Toyota Vitz | foto: Toyota

Nová Toyota Yaris startuje, do Evropy ale přijede až zadlouho

  • 17
Toyota představila novou verzi svého mini modelu Yaris. Prozatím ale jen v provedení pro domácí japonský trh. Do Evropy se novinka s atraktivním designem dostane až v druhé polovině příštího roku.

Současná Toyota Yaris pomalu míří do důchodu. V Japonsku už byl představen nástupce, který povyrostl a má znatelně pozměněný design. Toyota nešla cestou drobných úprav, ale představila opravdu nové auto.

V Japonsku se yaris jmenuje Vitz a to platí i pro nový model. Evropský, respektive celosvětový yaris by se od japonské verze příliš lišit neměl. Světová verze yarisu si odbude premiéru na březnovém autosalonu v Ženevě a do prodeje se dostane v druhé polovině roku, nejpravděpodobněji až na podzim. To japonský vitz se začne prodávat už zkraje nového roku.

Toyota Vitz

Na první pohled je jasné, že designéři Toyoty začínali s čistým listem papíru a ze současného provedení si vzali jen základní tvar malého hatchbacku. Novinka má rozhodně agresivnější rysy, což je nejpatrnější na přední a zadní části auta. Celkově přibylo mnoho ostrých hran a ta tam je elegantní zaoblenost současného yarisu. Ten nový chce vypadat dynamičtěji a přebírá některé prvky z vyšších modelů automobilky.

Přední části dominuje velmi velký a výrazný nasávací otvor v nárazníku. Tuto módu odstartoval Peugeot a jak se zdá, trefil do černého. Jestli se nový design povedl, můžete posoudit z přiložených fotografií sami. My dodáváme, že ani současný yaris vůbec nevypadá zle, a to ani po pěti letech služby. Výrobce slibuje i nové materiály v interiéru, který je jinak podobně střídmý jako u současné verze.

Toyota Vitz

Podstatnou změnou je nárůst délky o rovných 10 centimetrů (na celkových 3,885 metru), z čehož polovina přibyla mezi nápravami. Z yarise se tak stává přímý konkurent evropských mini; doposud byl o kapku menší, což ho na trhu znevýhodňovalo. Nyní bude soutěžit o zákazníky s fabií, corsou, polem, ibizou nebo C3 od Citroënu. Nabídku o kategorii níž pak uspokojí kolínské aygo, které v příštím roce taktéž přijde v novém.

Přes nárůst rozměrů se Toyotě podařilo udržet na uzdě hmotnost a nový yaris se tak vejde pod magickou tunu hmotnosti. Když k tomu připočteme aerodynamicky optimalizovanou karoserii, není divu, že výrobce slibuje u novinky výbornou spotřebu hluboko pod pět litrů benzínu na sto kilometrů.

Jaké motory nabídne pro nový yaris Toyota v Evropě, můžeme zatím spekulovat. Podle dostupných informací by neměl v nabídce chybět diesel a snad i hybrid. V případě benzinových motorů je velmi pravděpodobné, že se jejich paleta bude shodovat s nabídkou pro japonskou verzi vitz. A do ní si mohou zákazníci objednat trojici zážehových motorů. Nejslabší má objem rovný litr, výkonnější motorizace pak mají objem 1,3 a 1,5 litru.

Toyota Vitz

Motory doplňuje manuální pětistupňová nebo automatická CVT převodovka. Zajímavostí je, že japonský vitz bude v prodeji i ve verzi s pohonem všech kol a to výhradně s prostředním z nabízených benziňáků. A to je v této třídě aut docela rarita, která si může najít hodně zákazníků. Základní litrový motor poskytuje 51 kW výkonu a 97 Nm točivého momentu. Střední motorizace už nabídne 70 kilowattů a 121 Nm a nejvyšší model RS s motorem 1,5 poskytne 80 kW výkonu a 138 Nm točivého momentu.

Pro verzi RS už nyní Toyota představila přídavné plastové kity, které dělají z nového yarise/vitze, docela sportovní autíčko. Podobné kitové sady jsou v Asii velmi populární, ale evropským zákazníkům se jejich agresivní vzhled většinou moc nelíbí. Část doplňků by měla být dostupná ale i u nás.

Základní model bude jezdit na čtrnáctipalcových kolech, modely s výkonnějšími motory pak povezou patnácti a šestnáctipalcová kola. Jaké nabídne Toyota barvy na karoserii v Evropě, ještě není známo, japonská paleta barev překvapí mnoha výraznými odstíny, mezi kterými vynikají tři verze růžové.