Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škodovácká legenda je zpátky. Nové erko je supersport s technikou Audi

  7:16aktualizováno  7:16
Designér a milovník aut Petr Novague je fascinován škodováckým kupé ze sedmdesátých let. Prototyp odkazující na Škodu 110 R spolu s příběhem jeho vzniku vystavuje pražské centrum DOX. Instalaci nazvanou R200 non-fiction doplňují černobílé fotografie Antonína Kratochvíla z průběhu výroby.

Kupé Škoda 110 R patří dodnes k nejobdivovanějším modelům celé historie mladoboleslavské automobilky a jeho závodní verze 130 RS posbírala i mnohé ceny a patří k ikonám tuzemského designu. Protože Petru Novaguovi stejně jako mnoha dalším příznivcům podobný model chyběl, rozhodl se nové auto navrhnout.

Moderní interpretace Škody 110 R.  R200 NON-FICTION od Petra Novague

Říká mu Erko a jako technický základ pro stavbu použil Audi R8 s manuální převodovkou, z něhož byl zachován vzadu uložený osmiválcový motor, podvozek a okenní skla. Většina komponentů pochází od koncernu Volkswagen. „Počítá se s jeho malosériovou výrobou,“ slibuje Marek Hoffmann, ředitel společnosti Kovovýroba Hoffmann, kde prototyp auta vznikal.

„Škoda 130 RS je automobil, o kterém se nemusí psát, mluvit ani ho stavět na piedestal slávy jako něco legendárního. On prostě skutečná československá legenda je a zvolit si jeho tvar jako východisko k naší prvotině pro nás bylo přirozenou volbou,“ vysvětlují autoři volbu své inspirace. Ikonická silueta Škody 130 RS je totiž podle nich nejpovedenější karoserií poválečného období v Československu. Práce na prvním prototypu trvala tvůrcům rok a půl.

Moderní interpretace Škody 110 R.  R200 NON-FICTION od Petra Novague

„Měla by to být malá série aut pro lidi, kteří chtějí mít v garáži něco zajímavého a nechtějí vždy po pěti letech měnit auto a omílat stále stejnou značku,“ říká Novague. Tvar podle tvůrců „nadiktovala“ architektura výchozího Audi a jejich snahou bylo, aby i přes relativně robustní základ byl nový model elegantní. Podobně jako u originálu ani u nového automobilu nechybí ladně se svažující linie střechy či kulaté přední a hranaté zadní světlomety. Dodrželi i postranní grafické žebrování a pro první model zvolili leskle oranžovou barvu, která také odkazuje k původním erkům.

Fotogalerie

Cena automobilu podle Hoffmanna, jehož firma vyrábí komponenty pro světové automobilky (Bentley, VW, Volvo), stanovena není. Bude se vyvíjet podle poptávky, může do ní prý promluvit i to, zda zájemci přijdou z tuzemska či zahraničí. Auto se podle něj staví z velké části ručně, firma je schopná vyrobit dva vozy měsíčně. Automobil je určen pro jízdu na silnici, nejde o model pro závodní okruhy. V galerii DOX bude erko k vidění do 11. května.

Čtyřiatřicetiletý Petr Novák, který se nechal přejmenovat na Novague, patří ke známým českým designérům. Vystudoval produktový design na Vysoké škole uměleckoprůmyslové, design studoval i v Německu a na Slovensku. Několikrát získal ocenění v prestižní soutěži Red Dot, kde bodoval mimo se svou celohliníkovou stohovatelnou židlí Edge. Navrhl design smartphonu Verzo nebo nový model kola Favorit.

Legenda Haugland se škodovkou na okruhu:

Autoři: ,
Témata: Audi, Škoda




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.