Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škodovácká legenda je zpátky. Nové erko je supersport s technikou Audi

  7:16aktualizováno  7:16
Designér a milovník aut Petr Novague je fascinován škodováckým kupé ze sedmdesátých let. Prototyp odkazující na Škodu 110 R spolu s příběhem jeho vzniku vystavuje pražské centrum DOX. Instalaci nazvanou R200 non-fiction doplňují černobílé fotografie Antonína Kratochvíla z průběhu výroby.

Kupé Škoda 110 R patří dodnes k nejobdivovanějším modelům celé historie mladoboleslavské automobilky a jeho závodní verze 130 RS posbírala i mnohé ceny a patří k ikonám tuzemského designu. Protože Petru Novaguovi stejně jako mnoha dalším příznivcům podobný model chyběl, rozhodl se nové auto navrhnout.

Moderní interpretace Škody 110 R.  R200 NON-FICTION od Petra Novague

Říká mu Erko a jako technický základ pro stavbu použil Audi R8 s manuální převodovkou, z něhož byl zachován vzadu uložený osmiválcový motor, podvozek a okenní skla. Většina komponentů pochází od koncernu Volkswagen. „Počítá se s jeho malosériovou výrobou,“ slibuje Marek Hoffmann, ředitel společnosti Kovovýroba Hoffmann, kde prototyp auta vznikal.

„Škoda 130 RS je automobil, o kterém se nemusí psát, mluvit ani ho stavět na piedestal slávy jako něco legendárního. On prostě skutečná československá legenda je a zvolit si jeho tvar jako východisko k naší prvotině pro nás bylo přirozenou volbou,“ vysvětlují autoři volbu své inspirace. Ikonická silueta Škody 130 RS je totiž podle nich nejpovedenější karoserií poválečného období v Československu. Práce na prvním prototypu trvala tvůrcům rok a půl.

Moderní interpretace Škody 110 R.  R200 NON-FICTION od Petra Novague.

„Měla by to být malá série aut pro lidi, kteří chtějí mít v garáži něco zajímavého a nechtějí vždy po pěti letech měnit auto a omílat stále stejnou značku,“ říká Novague. Tvar podle tvůrců „nadiktovala“ architektura výchozího Audi a jejich snahou bylo, aby i přes relativně robustní základ byl nový model elegantní. Podobně jako u originálu ani u nového automobilu nechybí ladně se svažující linie střechy či kulaté přední a hranaté zadní světlomety. Dodrželi i postranní grafické žebrování a pro první model zvolili leskle oranžovou barvu, která také odkazuje k původním erkům.

Fotogalerie

Cena automobilu podle Hoffmanna, jehož firma vyrábí komponenty pro světové automobilky (Bentley, VW, Volvo), stanovena není. Bude se vyvíjet podle poptávky, může do ní prý promluvit i to, zda zájemci přijdou z tuzemska či zahraničí. Auto se podle něj staví z velké části ručně, firma je schopná vyrobit dva vozy měsíčně. Automobil je určen pro jízdu na silnici, nejde o model pro závodní okruhy. V galerii DOX bude erko k vidění do 11. května.

Čtyřiatřicetiletý Petr Novák, který se nechal přejmenovat na Novague, patří ke známým českým designérům. Vystudoval produktový design na Vysoké škole uměleckoprůmyslové, design studoval i v Německu a na Slovensku. Několikrát získal ocenění v prestižní soutěži Red Dot, kde bodoval mimo se svou celohliníkovou stohovatelnou židlí Edge. Navrhl design smartphonu Verzo nebo nový model kola Favorit.

Legenda Haugland se škodovkou na okruhu:

Autoři: ,


Témata: Audi, Škoda


Nejčtenější

Mazda CX-5
Mazda CX-5 patří k nejpovedenějším SUV, ale v Praze tohle auto nechtějí

Tichý motor, živé reakce na plyn a kultivovaná lehkost při průjezdu zatáček – to je nová Mazda CX-5 v základním provedení s pohonem předních kol, které jsme...  celý článek

Fiamma Breschi
Čtení pro ženy: Enzo Ferrari dobýval svou životní lásku 30 let. Marně

Získal snad všechno, co si umanul, jen ženu svého srdce nikdy nedobyl. Dáma jménem Fiamma Breschi byla jednou z osobností v pozadí Scuderie Ferrari Formule 1....  celý článek

Audi A5 Sportback
Audi A5 Sportback je pro manažery, kterým nechtějí koupit sporťák

Audi A5 je ideální volbou pro manažera, který chce něco víc než „obyčejnou“ limuzínu. Sporťák mu ve firmě neprojde, ale chce něco, co aspoň sportovně vypadá a...  celý článek

Ilustrační snímek
Domácí rádce: Jak se rychle a zadarmo zbavit pneumatik

Kdo hodí ojetou pneumatiku do přírody, je barbar. Když už máte na to jezdit autem, máte jistě pár korun na likvidaci ojetých gum. Navíc nově existuje svozový...  celý článek

Kamil Holán
Český šampion přírodních okruhů: Závodění je můj život

„Strašně mě to baví,“ říká nadšeně o závodění na motorce Kamil Holán a zopakuje to několikrát. Je jedním z nejlepších českých jezdců na přírodních okruzích, to...  celý článek

Další z rubriky

Nový facelift Škoda Rapid Spaceback
Vylepšený rapid je venku: tříválcové TSI a internet na palubě

Rapid se po pěti letech dočkává faceliftu. Škoda představuje oficiálně první fotky a informace. Obě karosářské verze rapidu liftback i spaceback (hatchback)...  celý článek

Mercedes-Maybach G 650 Landaulet
Největší šílenost autosalonu Ženeva: superluxusní gazík

Na celém světě se terénní auta označují jako "džíp", ale u nás se jim často říká "gazík". Je to na počest legendárního sovětského vozu GAZ-69. Mercedes G dnes...  celý článek

Škoda Citigo
Modernizovaná Škoda Citigo: jemné retuše a stále bez TSI

Nejmenší škodovka je jediným evropským modelem značky, který se nevyrábí v Česku. Citigo se dočkalo faceliftu po pěti letech. Má novou kapotu, masku chladiče,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.