Nové Audi A3 aneb nejlepší příbuzný budoucí octavie

  • 31
Na ženevském autosalonu má svou premiéru očekávaná třetí generace Audi A3. Auto stojí na nové platformě MBQ koncernu Volkswagen, na které vznikne i nová octavia. Na zcela nové technice stojí ale auto vzhledově jen inovované.

Nové Audi A3 je prvním vozem postaveným na zcela nové platformě MBQ. Ale na první pohled to na něm není téměř vůbec vidět. V Ženevě ho Audi představuje jako první třídveřový hatchback, který k proporcím odcházející generace přidává něco dynamičtějších linek z předchozích konceptů A3 a také některých větších sériových sourozenců.

Především díky nové platformě se podařilo snížit hmotnost nové A3 asi o 80 kilogramů oproti odpovídajícímu modelu předchozí generace. Nejlehčí verze A3 1.4 TFSI váží 1 175 kilogramů. Kromě nové platformy se na snížení hmotnosti podílí například i kapota a přední blatníky z hliníku.

Audi A3

Nová Audi A3 se na první pohled zdá velmi podobná té předchozí. "Je to ale úplně nové auto, jak technicky, tak vzhledově," říká exkluzivně pro iDNES.cz Jan Klíma, tiskový mluvčí českého zastoupení značky. "Vypadá jinak. Postavte si ho vedle stávajícího modelu a zjistíte, že má úplně jiné proporce. Je hranatější, působí mohutněji, je nižší a zároveň širší," popisuje Klíma pro iDNES.cz. "A3 se vyrobilo 2,6 milionu, takže není důvod proč jí výrazně měnit".

Délka auta zůstala stejná jako doposud, tedy 4,24 metru. Rozvor se nepatrně prodloužil na 2,6 metru. Třídveřová verze je první z karosářských variant, později přijde i pětidveřový hatchback a nejspíš také sedan (oba zřejmě s prodlouženým rozvorem), jehož existenci předpovídaly už studie a který by se měl zalíbit především zákazníkům v USA.

Zpočátku nabídne Audi poměrně omezenou paletu motorů, která se bude postupně rozrůstat. Zmíněná benzinová 1.4 nabídne 90 kW, 1.8 TFSI disponuje 132 kW a dvoulitrové TDI má klasických 110 kW. V případě motorů tedy prakticky k žádným změnám nedochází, i přesto se automobilce povedlo dosáhnout v průměru 12% snížení spotřeby.

Nejúspornější verze ale přijde až později během letošního roku, a sice verze 1.6 TDI se spotřebou pouhých 3,8 litru nafty na 100 kilometrů. Není třeba dodávat, že celá motorová paleta je přeplňovaná. Standardem u všech motorů by měla být šestistupňová manuální převodovka, 1.8 TFSI dostane rovnou sedmistupňový DSG automat S tronic.

S motorem 1.4 zrychlí A3 na stovku za 9,3 sekundy a průměrně spotřebuje 5,2 litru benzinu na 100 kilometrů. Přeplňovaná osmnáctistovka nabídne už velmi slušnou dynamiku, na stovku se dostane za 7,2 sekundy, pojede až 232 km/h a průměrná spotřeba je 5,6 litru. U dvoulitrového TDI je spotřeba 4,1 litru a zrychlení na stovku trvá 8,6 sekundy. Auta mají pohon předních kol, verze Quattro přijedou později.

Audi A3

V interiéru slibuje Audi opět postupnou evoluci oproti stávajícímu modelu. Nová A3 má být prostornější než odcházející model a nabídne zavazadlový prostor o solidním objemu 365 litrů (1 100 litrů se sklopenými sedadly). Vylepšený má být také ovládací systém Audi MMI, který se inspiroval u dospělejších modelů.

Ve výbavě auta budeme moci najít vymoženosti jako je adaptivní tempomat, systém pro udržování v jízdním pruhu a rozpoznávání dopravních značek, pokročilá navigace, zábavní systém Audi MMX a mnoho dalších vymožeností. Řada z nich ale bude, jak je u Audi obvyklé, pouze za tučný příplatek.

Audi začne svou novinku prodávat již během jara, první vozy dorazí k zákazníkům v létě. Základní motorizace s cenovkou 21 600 eur přijede až koncem roku. Který model ale bude tou základní motorizací automobilka zatím neprozradila. Audi ale později slibuje i verze s pohonem na alternativní paliva (CNG, LPG) a také hybridní verze.

,