Nové Audi A4: Jaké je?

  16:15
Klíčem k úspěchu dnes není jen kvalita, vyspělost, nebo image značky. Stále více zákazníků chce za své těžce vydělané peníze auto osobitých tvarů. To u Audi samozřejmě vědí a také podle toho jednají. Nově nastoleným designérským trendem je u vozů čtyř kruhů výrazná a osobitá maska chladiče tzv. „single frame“.
Audi A4

Audi A4 | foto: iDNES

Ta se poprvé objevila ve tváři konceptu Nuvolari quattro a díky kladnému ohlasu byla rychle implantována na všechny nové modely značky.

V neposlední řadě ozdobila příď modernizovaných zástupců střední třídy, modelů A4 a A4 Avant.

Nový kabát

Karoserie Audi A4 byla omlazena tak zásadně, že se prakticky jedná o nový model. Základní silueta a vnější rozměry byly samozřejmě pozměněny jen v rámci možností, automobil má ale zcela novou tvář.

Při čelním pohledu na nové Audi A4 přitahuje nejvíce pozornosti mohutná jednodílná maska chladiče, která se stala sjednocujícím stylistickým prvkem všech nových modelů. Výraznou příď vozu dokreslují doširoka protažené světlomety a nárazníky více zakomponované do obrysů karoserie.

Kompletně přepracované jsou i zadní partie vozu. Hranaté a do boků ubíhající koncové světlomety byly nahrazeny dvoudílnými svítilnami, které svým tvarem odkazují na impozantní koncept Nuvolari quattro. Výrazným prvkem stylisticky čisté zádi jsou i nové koncovky výfuku (v případě testované verze 2), které mají oproti předchůdci o 10 mm zvětšený průměr.

Boky vozu doznaly pouze decentních estetických změn. Ty se omezily na zvýraznění prolisu, který prochází střední částí vozu mezi předními a zadními světlomety.

Nové Audi A4 má o poznání větší šarm, než předchůdce. Design exteriéru nepostrádá dynamický charakter, díky vyváženým proporcím je karoserie i mimořádně elegantní.

V porovnání s předchozí generací je inovovaná „áčtyřka“ nepatrně větší. Limuzína povyrostla do délky o 38 mm, kombi s označením Avant je delší o 41 mm. Ostatní rozměry zůstaly  prakticky totožné.
 

Interiér - pouze kosmetické změny

Vnitřní prostor modelu A4 doznal pouze decentních estetických změn. Kokpit vozu je až na drobné detaily totožný s předchozí generací. Přístrojová kaplička půlkruhového tvaru, masivní středový panel s integrovaným audiosystémem a ovladači klimatizace vypadají i po letech aktuálně, proto nebylo třeba je nějak výrazně modifikovat.

Dominantním prvkem v interiéru nové „áčtyřky“ jsou moderní tří a čtyřramenné volanty, jejichž středová část odkazuje na design jednodílné čelní masky. Drobnou obměnou prošly i některé ovladače, zcela nové jsou vzory potahových látek a čalounění. Ergonomie řidičova pracoviště je již tradičně velmi dobrá, všechny funkční prvky jsou sdruženy v logických skupinách, jsou dobře přístupné a snadno se ovládají.

Audi A6 Avant

Automobilka se čtyřmi kruhy ve znaku hodlá zaútočit na city prakticky uvažujících zájemců o vůz vyšší střední třídy.

Na jaře příštího roku uvede do prodeje už třetí generaci kombi varianty modelu A6. Audi A6 Avant bude dle zavedených zvyklostí vycházet z luxusní limuzíny, která byla představena v letošním roce.

S limuzínou bude Avant sdílet nejen výraznou stylistiku přední části vozu, ale i většinu konstrukčních částí. Prakticky totožné budou i rozměry.

Délka 4,93, šířka 1,86 a výška 1,46m. Zcela nově budou řešeny zadní partie ukrývající praktický a dobře přístupný zavazadlový prostor. Ten bude mít v základní konfiguraci objem 565 litrů, sklopením asymetricky dělených opěradel zadních sedaček bude možné zvětšit jeho přepravní kapacitu až na 1660 litrů

Pro model A6 Avant bude k dispozici pětice výkonných agregátů. Dva vznětové a tři zážehové pohonné jednotky s výkony od 130 do 246 kilowatt. Kroutící moment bude přenášen na přední nebo všechna čtyři kola prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky, šestistupňové sekvenční převodovky Tiptronic nebo bezestupňového ústrojí Multitronic.

Na vysoké úrovni bude i standardní a příplatková výbava. Ta bude podobně jako cena vycházet z limuzíny Audi A6. Na českém trhu se model A6 Avant objeví v druhém čtvrtletí příštího roku. Cenová nabídka dosud není známa.

K celkově vysokému cestovnímu komfortu významnou měrou přispívají i pohodlná, nízko uložená sedadla s tužším polstrováním. Dvojice předních sedaček má dobré anatomické tvarování a výrazné boční vedení, pochvalu zaslouží i široký rozsah jejich nastavení. Zadní třímístná lavice, má příjemně tvarované sedáky, které zvyšují cestovní komfort po stranách sedících pasažérů.

Velikost vnitřního prostoru je největší slabinou ingolstadtského zástupce. Na poměrně krátkém rozvoru, který inovovaný model zdědil po svém předchůdci se bohužel nedají dělat zázraky.

Zatímco cestující na předních sedadlech mají dostatek prostoru prakticky v každém směru, vzadu musí urostlejší pasažéři počítat se značným omezením nohou. Ve stejném duchu lze Audi A4 hodnotit i z hlediska přístupnosti interiéru. Nastupování je pro běžně urostlého řidiče a spolujezdce snadné, dvojice bočních předních dveří se otevírá v dostatečně velkém úhlu. Přístup na druhou řadu sedadel je relativně krátkými dveřmi o poznání složitější.

Prodloužení převisů nijak neovlivnilo nabídku prostoru pro cestující, drobného zvětšení doznal pouze zavazadlový prostor. Ten má nyní v základní konfiguraci objem 460 respektive 377 litrů u verze Avant (bez dvojité podlahy 442 litrů). Sklopením asymetricky dělených zadních sedadel lze přepravní kapacitu dost podstatně zvětšit, ložná plocha, která v kufru vznikne ovšem není zcela rovná. Zavazadelník modelu A4 neoslní kapacitou, jeho skladnost je však dobrá. Čistě řešený prostor s rovnými boky má po obou stranách integrované odkládací kapsy pro převoz drobných předmětů, pod podlahou je navíc umístěno plnohodnotné rezervní kolo.

Kvalita použitých materiálů a úroveň řemeslného zpracování je u vozů se čtyřmi kruhy ve znaku tradičně na vysoké úrovni a nová „áčtyřka“ není v tomto ohledu výjimkou. Interiéru modelu A4 dominují výhradně jakostní plasty, vkusně kombinované s přírodními materiály.

První jízdní dojmy

První kilometry za volantem limuzíny s  přeplňovaným agregátem 2,0 T FSI předčily očekávání. Audi A4 doznalo výrazného povýšení nejen po stránce stylistické, ale i technické.

Přepracovaná konstrukce podvozku využívá řadu prvků ze sportovní verze S4, a z limuzíny Audi A6, mnoho dílů je navíc vyrobeno z lehkých slitin, které snižují hmotnost neodpružených částí a tím i přenos vibrací na karoserii.

Nová čtyřprvková přední náprava a lichoběžníková ramena vzadu spolu se systémem pohonu všech kol quattro, mají hlavní zásluhu na špičkové stabilitě vozu a snadném ovládání. Audi A4 se chová suverénně při vysokých rychlostech na dálnici stejně jako při sportovní jízdě v zatáčkách.  Podvozek si nechá líbit i velmi hrubé zacházení a je mimořádně pevný. Donutit „áčtyřku“ ke smyku vyžaduje od řidiče snížený práh sebezáchovy. Nad bezpečností posádky bdí moderní elektronika, která kromě dnes již obvyklých systémů zahrnuje i stabilizační program (ESP) osmé generace.

Tlumiče a pružiny jsou citlivě sladěny, mají velmi příjemnou charakteristiku a zajišťují vysoký cestovní komfort při zachování skvělé ovladatelnosti. Celkový dojem z naladění podvozku je znamenitý.

Přeplňovaný zážehový čtyřválec je charakteristický kultivovaným chodem, plochou křivkou točivého momentu a velmi solidním výkonem. Ze zdvihového objemu 1984 ccm produkuje výkon 200 koňských sil a kroutící moment 280 Nm, který je k dispozici v rozmezí 1800 až 5000 otáček. Motor je od prostoru pro cestující velmi dobře akusticky izolován, zřetelněji na sebe upozorňuje pouze ve vysokých otáčkách.
Jednou z nejsilnějších stránek testovaného vozu jsou dynamické vlastnosti.

Dvousetkoňové stádo pod kapotou uděluje „áčtyřce“ maximální rychlost 241 km/h, sprint na stokilometrovou rychlost zvládne za 7,3 vteřiny.

Výkon motoru je přenášen na všechna čtyři kola prostřednictvím šestistupňové přímo řazené převodovky. Manuálně ovládané ústrojí je vhodně odstupňované, dobře využívá vysokého potenciálu motoru a zároveň snižuje spotřebu pohonných hmot. Řazení jednotlivých převodových stupňů probíhá hladce a plynule, krátká řadící páka se ve svých drahách pohybuje s vysokou přesností.

Brzdící schopnosti odpovídají sportovně-komfortnímu naturelu vozu. Bohatě dimenzovaná brzdová soustava snese velmi vysoké zatížení bez viditelných známek únavy, nereaguje přehnaně razantně, zato však rychle a velmi spolehlivě. Kvalitní a přesné je také řízení. Elektromechanický posilovač řízení by mohl mít větší degresivní účinek, zpětná vazba je přesto na vysoké úrovni.

Pohonné jednotky

Pro nové Audi A4 je připraveno celkem devět motorů – tři atmosférické a dva přeplňované zážehové agregáty a čtyři pohonné jednotky TDI.

motor

počet válců

výkon (kW /koní) 

točivý moment(Nm)

zrychleni 0-100 km/h (s)

max.rychlost  (km/h)

1,6

4

75 / 102

148

12,6

190

1,8 T

4

120 / 163

225

8,6

228

2,0

4

96 / 130

195

9,9

212

2,0TFSI

4

147 / 200

280

7,3

241

3,2 FSI

6

188 / 255

330

6,4

250

1,9 TDI

4

85 / 115

285

11,2

201

2,0 TDI

4

103 / 140

320

9,7

212

2,5 TDI

6

120 / 163

350

8,8

227

3,0 TDI

6

150 / 204

450

7,2

235


Resumé

Audi A4 patří řadu let mezi špičku daného segmentu, což dokazují i dobré prodejní úspěchy nejen ve světě, ale i na trhu v České republice. V loňském roce se u nás prodalo 588 exemplářů modelu A4, a mezi dovozovými vozy střední třídy obsadil celkově 6. místo.

Inovovaná „áčtyřka“ má řadu předpokladů, aby podíl na trzích ještě zvýšila. Vedle kvality zpracování, špičkové techniky, příkladných jízdních vlastností a snadného ovládání nabízí i výrazný sportovně-elegantní design. Jediným významnějším nedostatkem vozu je prostor pro cestující na zadních sedadlech, který novinka zdědila po svém předchůdci. I přesto patří Audi A4 mezi to nejlepší, co lze v segmentu střední třídy pořídit. Automobilka si je toho patřičně vědoma a cenová politika to také dokazuje.

Ceny modelu A4

Model

převodovka

A4 Limuzína (Kč)

A4 Avant (Kč)

1,6

5rychlostní

825 000

886 000

2,0

5rychlostní

883 000

944 000

2,0

multitronic

966 500

1 027 500

1,8 T

5rychlostní

925 000

986 000

1,8 T

multitronic

1 008 500

1 069 500

1,8 T quattro

6rychlostní

1 060 800

1 121 800

2,0 T FSI

6rychlostní

1 015 000

1 076 000

2,0 T FSI

multitronic

1 098 500

1 159 500

2,0 T FSI quattro

6rychlostní

1 150 800

1 211 800

2,0 T FSI quattro

tiptronic

1 205 700

1 266 700

3,0 FSI

multitronic

1 250 000

1 311 000

3,2 FSI quattro

6rychlostní

1 302 300

1 363 300

3,2 FSI quattro

tiptronic

1 357 200

1 418 200

1,9 TDI

5rychlostní

875 000

936 000

2,0 TDI  

6rychlostní

920 000

981 000

2,0 TDI 

multitronic

1 003 500

1 064 500

2,5 TDI 

6rychlostní

1 053 000

1 114 000

2,5 TDI  

multitronic

1 136 500

1 197 500

3,0 TDI quattro 

6rychlostní

1 230 000

1 291 000

3,0 TDI quattro 

tiptronic

1 313 500

1 374 500

3,0 TDI quattro *  

6rychlostní

1 253 300

1 314 300

3,0 TDI quattro *

tiptronic

1 336 800

1 397 800

* model vybavený filtrem pevných částic (od ledna 2005)


Prvky standardní výbavy

Čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy pro cestující na předních sedadlech, hlavové airbagy vpředu i vzadu, protiblokovací systém ABS s rozdělovačem brzdných sil, protiprokluzový systém ASR, posilovač řízení servotronic s proměnným účinkem (v závislosti na motorizaci), automaticky řízená dvouzónová klimatizace, elektrické ovládání předních i zadních oken, elektricky nastavitelná vnější zpětná zrcátka, dálkově ovládané centrální zamykání, autorádio s přehrávačem CD a deseti reproduktory, imobilizér, zeleně tónovaná determální skla, kola z lehkých slitin o rozměru 16” s pneumatikami 205/55 R16, mlhové světlomety, výškově a podélně nastavitelný sloupek řízení, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, dělené a sklopné zadní opěradlo (pouze pro Avant), dekorace interiéru v provedení kartáčovaný hliník, čtyřramenný volant obšitý kůží, velurové koberečky, čtecí lampičky vpředu a vzadu, držák nápojů ve střední konzole, třetí opěrka hlavy vzadu včetně tříbodového samonavíjecího pásu na středním sedadle vzadu, ukazatel vnější teploty atd.

Prvky příplatkové výbavy

Náročnější klientela může vybírat z obsáhlé nabídky doplňkové výbavy. Ta zahrnuje například:

boční airbagy pro cestující na zadních sedadlech, nezávislé topení, navigační systém s barevným displejem, televizní tuner, světelný a dešťový senzor, parkovací asistent vpředu i vzadu, kola z lehkých slitin s pneumatikami systému PAX, elektrochromatická vnější i vnitřní zpětné zrcátko, sportovní sedadla Recaro, střešní okna, zatmavená zadní okna (pouze pro Avant), sportovní nebo multifunkční volanty, několik druhů interiérových dekorů, sportovní podvozek, alarm systém včetně kontroly vnitřního prostoru, kola z lehkých slitin o rozměru 17 nebo 18“, kožené čalounění interiéru, tempovat, elektricky nastavitelná přední sedadla s pamětí, autotelefon, systém kontroly tlaku v pneumatikách, vyhřívání sedadel vpředu i vzadu, audiosystém BOSE, aktivní opěrky hlavy, adaptivní bi-xenonové světlomety a mnoho dalších doplňků.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Diář petrolheada: Do Mostu za klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...