Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Audi A5 vypadá pořád stejně. Je to tak schválně

  12:00aktualizováno  12:00
Nové Audi A5 dorazilo po dlouhých devíti letech. A je stejné jako předchůdce, ale jen navenek. Uvnitř je toto velké klasické kupé z Ingolstadtu úplně nové.

Audi představilo první A5 před už v roce 2007. Kupátka prostě mají delší život než mainstream. Po klasickém dvoudveřovém kupé s učebnicovými nestárnoucími tvary dorazilo méně konvenční provedení s párem dveří navíc jménem Sportback. To nakonec v prodejích dvoudveřák převálcovalo, zákazníci nakonec upřednostnili praktičnost.

De Silvova křivka

Říká se, že uvedení předchozí generace Audi A5 zdržel tehdejší šéfdesignér koncernu Volkswagen Walter de Silva, který sám osobně dohlížel na tvarování modelu. Tak dlouho ladil křivky, až se uvedení opozdilo. Tipuji, že to byla ta zvlněná linka na boku. Marketéři ji na základě bájení designérů popisují květnatě jako zhmotnění síly a elegance, spojení robustnosti a lehkosti. Každopádně ta linka A5 charakterizovala.

De Silva je od konce loňského roku na penzi a žezlo předal Marcu Lichtemu. Jestli se na tvarování nové generace ještě podílel, asi zůstane navždy utajeno. V celkovém vyznění se změnilo málo, ale jeho skicák podle všeho do ztvárnění nové generace A5 promlouval. Předchozí A5 byla totiž učebnicí designu kupé. De Silva to tak chtěl a postavil si tak pomník. Sám o tomto autě říká, že je to to nejlepší, co kdy navrhl. Toto auto je ve slabikářích autodesignu. A5 ničím nevyčnívala, ale také nestárla a zhmotňovala dokonale představu o tom, jak má vypadat klasické kupé. A teď pomiňme fakt, že tři čtvrtiny zákazníků nakonec poslechly rozum a koupily si anomálii v podobě čtyřdveřového provedení Sportback.

Audi RS5
Audi RS5
Audi RS5
Audi RS5

Předchozí generace Audi A5

Designéři se tak chytili do vlastní pasti. Nové tak jen navazuje. U Audi na to mají omluvně vzletné označení „evoluční design“. Jako by se báli něco změnit. Přemodelování přídě přineslo více hran a ostrých prolisů, ty přidávají A5 na agresivitě. Tak ostré linky jako na kapotě a čumáku jinde na autě nenajdete. Naopak opačný konec auta je hodně zaoblený tak trochu na mercedesovský způsob.

V Česku si A5 koupilo dva a půl tisíce lidí, na celém světě celkem 380 tisíc. Kdo má to starou a nemá potřebu ho vyměnit, nebude naštvaný, že zastarala. Kdo chce novou, bude spokojený.

Kupé dnes moc nefrčí, lidé raději kupují jen o kousek méně nepraktická, ale módní SUV. Audi zaslouží poklonu, že tradici kupé drží. Ale snad poprvé v historii nabídne kupé, které vypadá jako to předchozí. Éra kupátek značky Audi začala před víc než šedesáti lety, DKW 3=6 bylo úhledně kulaté. V sedmdesátých letech dorazil rozmáchlý koráb v podobě Audi 100 Coupé, to bylo klasické gran turismo. Pak přišla fascinující hranatá osmdesátá léta, potom vajíčkovité Audi 80 Coupé let devadesátých. Koncem té dekády dorazilo ohromující Audi TT, v Česku zprofanované jako auto Leoše Mareše, v normálním světě designová ikona. Co kus, to originál. Z pohledu designu každé kupé z Ingolstadtu převrátilo myšlenky toho předchozího. Ale teď ale jako by Audi ztratilo kuráž.

Starý obal, nový obsah

Může se hodit

Vzhled ovšem klame, evoluční design skrývá zcela novou techniku. Nová A5 stojí na platformě MLB Evo. Protáhl se rozvor, délka narostla o čtyři a půl centimetru ke 4,7 metru. Vyhlazováním karoserie se konstruktéři dostali na skvělý aerodynamický koeficient Cx=0,25. Oproti předchůdkyni A5 ovšem zejména o 60 kilogramů zhubla. Kufr se zvětšil o deset litrů na 465 l.

Základní provedení má pohon předních kol, ale v Česku bude určitě žádanější provedení quattro. Pod kapotu bude na výběr z pěti motorů: dvou benzinových dvoulitrových čtyřválců a tří naftových (dvoulitr R4 a třílitry V6) s výkony od 190 až 286 koní. Základní převodovka je manuální šestistupňová, dvouspojkový automat má sedm stupňů pro čtyřválec a motor 3,0 TDI s výkonem 218 koní. Pro vrcholový turbdiesel s výkonem 286 koní nabídne A5 osmistupňový automat. Stejná dvouspojková převodovka je připravena také pro verzi S5, u které pohání kola obou náprav přeplňovaný šestiválcový třílitr s výkonem 354 koní a ohromujícími 500 newtonmetry točivého momentu. Z nuly na stovku umí vysprintovat za 4,7 sekundy.

Fotogalerie

V nabídce bude sportovní diferenciál pro zadní nápravu, stavitelné tlumiče a řízení s variabilním převodem.

Nechybí kaplička přístrojovky tvořená displejem, multimédia, asistenční systémy, komfortní pomocníci a další prvky, které si moderní doba žádá. Přístrojovka se středovým dílem natočeným k řidiči je fešná a moc se líbí volant.

Novou A5 bude Audi vyrábět v sídelním městě značky Ingolstadtu společně s masovým modelem A4, ke kterému se novinka tvary mocně hlásí vzhledem a technicky z ní vychází.

Ceny Audi zatím ladí. První objednávky by měli dealeři začít nabírat v létě, auta dorazí na podzim. Pro příští rok má české zastoupení ambiciózní plány, chce prodat pět set aut.





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.